Test: Bridgestone AX41 en Continental TKC80 allroadbanden
Het allroadsegment is immens populair en ook allroadreizen worden steeds vaker geboekt. Daarnaast is de TET (Trans Euro Trail) een route die meer en meer bereden wordt door de motorrijder met de (grote) allroad. Op de doorsnee allroadband heb je in beide gevallen daar eigenlijk niets te zoeken, dan moet je kiezen voor een grover type. Er is een handje vol allroadbanden waar je uit kan kiezen om dit soort routes te nemen, wij hebben de TKC80 en de AX41 getest. De Continental TKC80 is een oud gediende, deze bestaat al vanaf 1985 en de Bridgestone AX41 is de nieuwste variant in de grove allroadbanden.
We hebben een reis gemaakt naar Zweden waarvan we 1150 km (enkele reis) over snelweg en secundaire wegen hebben gereden. In Zweden is er een tweedaagse allroadtraining gedaan en daarna weer terug naar Nederland over het asfalt. Een set Bridgestone AX41 voor een 2016 Suzuki DL1000 en onder een 2019 BMW F850GS Adventure een set Continental TKC80. Twee vergelijkbare motoren, beide exact dezelfde route in exact dezelfde omstandigheden.
Straat
Als beide motoren voorzien zijn van de nieuwe banden valt meteen op dat de V-Strom 1000 die voorzien is van de Bridgestone wat zwaarder instuurt. Je moet de motor wat meer de bocht in duwen en de voorkant van de motor voelt onrustig aan als je in de stad rijdt. Dit lijkt echter minder te worden naarmate er meer kilometers zijn afgelegd, na een kleine 100 kilometer is dit nagenoeg weg. Maar je merkt nog wel dat je met een noppenband onderweg bent. De Continental daarentegen heeft daar helemaal geen last van, deze stuurt bijna als een doorsnee straatband, is het tempo wat lager dan pas verneem je de noppen maar eerder ook niet. Met een cruisesnelheid van 130 km/uur is het met beide banden prima te rijden, richting de 150 km/uur ontstaat er bij de Continental een beetje onrust in de motor. De Bridgestone heeft daar dan weer geen last van maar deze laat op hogere snelheden flink van zich horen, dit is een stuk meer dan de TKC80. Het is boven de 100 km/uur echt een luidruchtige band. Met een buitentemperatuur van 28 graden Celsius hebben we de eerste 550 kilometer afgelegd richting Denemarken. Je ziet duidelijk dat de banden het flink te verduren hebben gehad en het heeft er alle schijn van dat deze allebei compleet versleten zullen zijn als we weer terug zijn in Nederland. De volgende dag is de temperatuur een heel stuk lager en leggen we de laatste 600 kilometers af. Als we op de plaats van bestemming zijn aangekomen geeft de buitentemperatuurmeter van de BMW 11 graden aan en dat is te zien aan de banden, bij deze lagere temperaturen slijten ze echt een stuk minder snel.
Offroad
De eerste offroad kilometers van de tweedaagse allroadtraining is op gravel, net opgebracht en grof gravel. De Bridgestone bewijst meteen dat deze de betere is als het gaat om tractie, dankzij de grotere blokken en ruimere tussenruimtes tussen de blokken moet de Continental zijn meerdere erkennen aan de AX41. De stenen vliegen flink in het rond en enige afstand bewaren ten opzichte van de DL1000 is wel verstandig om te zorgen dat de stenen niet op de kuip van de BMW belanden. De TKC80 doet het zeker niet slecht op gravel maar de Bridgestone is hier gewoon beter, dit is ook zo in het mulle zand. Het is hetzelfde verhaal als op gravel, grotere blokken en meer tussenruimte tussen de blokken genereren meer tractie bij de AX41. Op single tracks doen beide banden niets voor elkaar onder. Met een hele lage snelheid balanceer je met de motor tussen de takken door en controle is hierbij het sleutelwoord. De TKC80 en ook de AX41 laten je de motor erg precies besturen en als er een heuvel beklommen moet worden hebben beide banden meer dan genoeg grip op de oude bladeren, afgevallen takken en dennennaalden.
Slijtage
Natuurlijk is de levensduur van een straatgerichte band langer dan een band die voor 50% gemaakt is voor de straat en 50% gemaakt is om offroad te gaan. Toch valt het niet tegen hoeveel je kunt rijden met een noppenband zoals de AX41 of de TKC80. Gezien hoeveel kilometers er afgelegd zijn en hoeveel rubber er nog over is tot aan de slijtindicatoren is zo’n 7000 km wel haalbaar met deze banden. Dit gaat alleen om de achterband, de voorbanden zien er beide echt nog goed uit, je zult waarschijnlijk twee achterbanden verslijten op één voorband. Echter, is de temperatuur boven de 20 graden Celsius dan mag je wel verwachten dat de banden een heel stuk sneller zullen slijten.
Conclusie
De nieuwe Bridgestone AX41 en de oude Continental TKC80 zijn beide uitstekende banden voor de allroad rijder die de motor ook eens iets verder van de gebaande paden af wil laten gaan dan dat ene zandpad. Dat de TKC80 de oudste is van de twee wil het niet meteen zeggen dat het een slechte band is, verre van zelfs. Op de straat heeft de Continental betere stuureigenschappen dan de AX41 maar is in de regen de mindere ten opzichte van de Bridgestone die op zijn beurt weer flink luidruchtig is op hogere snelheden. Beide zijn op hun best in het terrein en de Bridgestone is hierin beter dan de Continental, de AX41 kan het vermogen van de motor beter omzetten in tractie dan de TKC80. Als er een winnaar gekozen zou moeten worden dan is het de Bridgestone AX41, puur omdat de band beter is in het terrein en daarvoor koop je zo’n band. Dat de motor en dan opeens een héél stuk stoerder uitziet is dan mooi meegenomen en dat krijg je er gratis bij.