Tijdens de 2017 Tokio Motor Show onthulde Yamaha een nieuwe conceptmotor op drie wielen, de Niken. Waar velen dachten dat dit vooral een leuke designoefening was, bleek het de Japanners menens te zijn. Nu, twee jaar later, is de Niken volop in productie en heeft Yamaha zelfs een “Grand Tour” GT uitvoering uitgebracht van deze opvallende verschijning. Aan alle kanten probeert Yamaha motorrijders met heel veel communicatie te enthousiasmeren voor de driewieler, maar het blijkt nog niet zo eenvoudig om de ingesleten liefde voor twee wielen te doorbreken. En nee, met een autorijbewijs mag je hem niet besturen, het is en blijft een MT-09 met een bijzondere voorzijde, waarvoor je dus echt een volledig A-rijbewijs nodig hebt.
Design
De Niken is absoluut een zéér aparte verschijning. Als je denkt anoniem over straat te kunnen gaan met de Yamaha, heb je het mis, dat is absoluut onmogelijk. Iedereen kijkt naar je, er worden foto’s van je gemaakt als je ergens stil staat en we werden continu aangesproken om te vragen hoe de driewieler rijdt. Dat opvallende uiterlijk geldt vooral voor de toeschouwers, als je op de motor zit, ziet het eruit als een “gewone” motor waarvan de voorkant nogal breed is. Dat kan ook niet anders, omdat het systeem wat de twee voorwielen met de motor verbindt, best complex en groot is en dus bepalend voor het aangezicht. Ga je naar de cijfers kijken, dan is de motor maar 35 mm breder dan een MT-09 Tracer GT.
Gewone dingen
De richtingaanwijzers zijn netjes verwerkt in de spiegels, die geven een goed zicht naar achteren maar je armen bedekken wel zo’n 20% van dat zicht. De LED-lampen aan de voorzijde geven in het donker een serieuze hoeveelheid licht en passen goed bij het ontwerp van de motor. Met brandende verlichting wordt nòg duidelijker: hier komt iets bijzonders aan. Aan de achterkant heeft Yamaha de kentekenplaat middels een beugel achter het wiel geplaatst. Het achterlicht en de richtingaanwijzers zijn dan weer gemonteerd aan het subframe. Het dashboard is overzichtelijk, geeft de informatie weer die de motorrijder nodig heeft, maar is in de volle zon minder goed af te lezen.
Outfit: Jas Rev’it Burn, Jeans Rev’it Jersey, Handschoenen Rev’it Dominator GTX, Sneakers Forma Swift Dry, Helm Shoei GT-Air II
Sturen
Het is een bijzondere gewaarwording als je de eerste meters maakt met een Niken. Hij voelt ècht als een ‘normale’ tweewielige motorfiets, maar dan iets minder snel sturend. Tijdens langzaam rijden voelt het allemaal wat zwaar aan, maar als het tempo er lekker inzit en de eerste snelle bocht zich aandient, stuurt de Niken goed. De Yamaha is dan zeer stabiel aan de voorkant en geeft enorm veel vertrouwen, binnen 100 meter durf je de stepjes aan de grond te rijden. Tijdens een dag rijden in de Belgische Ardennen heeft de Niken zich op dat vlak uitgebreid kunnen bewijzen. Het Belgische asfalt was op meerdere punten ondermaats, maar dan nog durf je de bochten flink hard aan te snijden. De dubbele upside-down voorvork filtert oneffenheden goed weg en het vertrouwen blijft, ook tijdens regenbuien. Ook snelle bochtenwisselingen gaan uitstekend. De maximaal haalbare hellingshoek is 45 graden en de slijtnokken onder de voetsteunen hebben dan ook met enige regelmaat laten horen dat de grens bereikt was. De Bridgestone A41 banden zien we normaliter enkel gemonteerd onder allroad motoren, maar deze misstaan niet onder de Niken. Ze geven de motor een wat stoerder uiterlijk en zorgen toch voor genoeg grip. De remmen aan de voorzijde vallen een beetje tegen. Het vertragend vermogen is niet wat je zou denken met twee wielen, wil je écht vol in de ankers dan moet je de remhevel dan ook écht vol inknijpen.
Grand Tour
De GT-uitvoering van de Yamaha Niken heeft natuurlijk een aantal opties meegekregen ten opzichte van de basisuitvoering, om hem zo meer als comfortabele tourmotor neer te zetten. Een comfortzadel, een hogere ruit, zijkoffers, handvatverwarming, een bagagedrager met handgrepen voor de passagier, een extra 12-volt aansluiting en een middenbok. De ruit valt alleen tegen, er is veel turbulentie merkbaar als je sneller rijdt dan 100 km/uur en ook de kwaliteit van de “halfharde” tassen met een rits zijn niet echt GT-waardig. Een set harde koffers, die af te sluiten zijn met een slot, was een betere keuze geweest voor de Niken, overigens worden die door externe partijen al geleverd. Het zadel zit uitstekend; ook als je lang achtereen aan het rijden bent, blijft het comfortabel aanvoelen. Het rode stiknaadje op het zadel is een leuk detail maar oogt wat rommelig als je er beter naar kijkt. Tijdens het rijden in slecht weer krijgen je voeten de volle laag van de voorwielen. Vocht en vuil spatten flink op, je zou er bijna spatlappen op zetten, om zo de GT-benaming helemaal volwaardig te laten zijn.
Motorblok
Het motorblok is vergelijkbaar met dat van de MT-09, maar dan met een paar kleine aanpassingen. Met 115 pk (bij 10.000 t/min) en 87,5 Nm koppel (bij 8.500 t/min) heeft het blok genoeg vermogen om sportief te toeren, al zorgt de 70 kilo aan extra gewicht natuurlijk voor een lagere PK/gewichtsverhouding dan bij de veel rapper aanvoelende MT-09. De quickshifter (alleen opschakelen) draagt wel zijn steentje bij aan het sportieve gevoel. De vermogensafgifte van de Niken past wel heel goed bij de motor; de driecilinder laat zich schakellui rijden als je dat wil, maar vanaf 8.000 t/min gaat komt het geheel los en gaat de driewieler lekker van zijn plek. Het testexemplaar was voorzien van een volledig Akrapovič uitlaatsysteem, deze optie kost weliswaar een flinke € 1300,- maar geeft wel een heel tof geluid als je flink doortrekt. Als de snelheid boven de 140 km/uur uitkomt worder er wel hinderlijke trillingen waarneembaar, deze zorgen er ook voor dat het zicht in de spiegels wat wazig wordt, maar verder is het bewezen succesnummer uit de MT-09 fantastisch. Met een verbruik van net geen 7 liter per 100 km is het geen zuinige motor, wel waren dat kilometers waarbij er sportief doorgereden werd.
Conclusie
De Yamaha Niken is zonder twijfel anders dan welke andere motorfiets dan ook, en dat maakt de 2019 Yamaha Niken GT net zo uniek. De Niken stuurt bijna als een conventionele motor, maar door het extra wiel aan de voorzijde geeft dat heel snel heel veel extra vertrouwen. De Niken stuurt wat zwaarder als het tempo lager ligt, maar als de snelheid er eenmaal inzit stuurt hij juist uitstekend. Het blok is goed maar heeft wel wat hinderlijke trillingen en moet meer gewicht voortduwen, wat alleen een minpunt is als je de MT-09 heel goed kent. De GT-uitvoering maakt het tot een sportieve reismotor, maar een nog hoger windscherm is een aan te raden accessoire. Voor de één zal de Niken een oplossing zijn voor een niet bestaand probleem en voor een ander een spectaculaire aanvulling op dat wat we kennen, maar dat het geheel goed werkt is duidelijk. De 2019 Yamaha Niken GT heeft een prijs vanaf €18.699,- maar dat is wel inclusief een enorme hoeveelheid aandacht van alles en iedereen om je heen. Ben je niet gediend van dit soort aandacht, dan is de Yamaha Niken echt niets voor jou.
Tekst: Marco Hendriks – Fotografie: Gonda van Geemen
Motor | |
Motortype | 3-cilinder;4-takt;Vloeistofgekoeld;dubbel |
bovenliggende nokkenas;4-kleppen | |
Cilinderinhoud | 847cm³ |
Boring x slag | 78.0 mm x 59.1 mm |
Compressieverhouding | 11.5 : 1 |
Max. vermogen | 84.6kW (115.0pk) bij 10,000 tpm |
Max. koppel | 87.5Nm (8.9kg-m) bij 8,500 tpm |
Smeersysteem | Druksmering |
Typekoppeling | Nat;meervoudige platen |
Ontstekingssysteem | TCI |
Startsysteem | TCI |
Transmissie | Constant mesh;6 versnellingen |
Eindoverbrenging | Ketting |
Brandstofsysteem | Brandstofinjectie |
Type | |
Frame | Diamantvormig |
Veerweg,voor | 110 mm |
Balhoofdhoek | 20º |
Naloop | 74mm |
Wielophanging, voor | Dubbele upside-down voorvork |
Wielophanging, achter | Link type veersysteem |
Veerweg, achter | 125 mm |
Remmen, voor | Twee hydraulisch bediende remschijven, Ø298 mm |
Remmen, achter | Hydraulisch bediend, enkele remschijf, Ø282 mm |
Bandenmaat, voor | 120/70 R 15 (Bridgestone A41) |
Bandenmaat, achter | 190/55 R 17 (Bridgestone A41) |
Opmerking | Dual front tyres |
Track | 410mm |
Afmetingen | |
Totale lengte | 2,150 mm |
Totale breedte | 885 mm |
Totale hoogte | 1,250 mm |
Zithoogte | 820 mm |
Wielbasis | 1,510 mm |
Grondspeling | 150 mm |
Gewicht rijklaar | 267 kg |
Inhoud brandstoftank | 18l |
Motorolie hoeveelheid | 3.4l |