Test: 2019 Harley-Davidson Touring (Road King/Glide, Street Glide, Ultra)
Voor 2019 heeft Harley-Davidson haar Touring line-up vernieuwd door een aantal upgrades door te voeren in de motorconfiguratie, waarbij tegelijkertijd het Boom Box GTS Infotainmentsysteem ingrijpend is vernieuwd. De Touring-familie bestaat in 2019 uit de Road King, Street Glide, Road Glide en Ultra waar later nog de Electra Glide bij komt en de Trike driewielers eigenlijk ook nog bij horen. Het goedkoopste model begint (in het zwart) bij € 28.800,- en loopt via kleuren, speciale uitvoeringen, paintkits en een vuistdik accessoiresboek oneindig hoog door; we hebben het hier dus over de grootste, duurste en meest luxe modellen van de Amerikaanse motorfabrikant. Harley vestigt de aandacht vooral nog eens op deze modelfamilie, omdat ze de afgelopen tijd vooral veel communicatie genereerden voor de elektrische LiveWire, een technisch hoogwaardig product vooral voor nieuwe klanten. Nu wil HD aan haar huidige klanten laten weten dat de motorfietsen met benzinemotor nog steeds de ruggengraat van het iconische motormerk zijn.
De motorische upgrade voor 2019 is meer een doorschuiven van cilinderinhoud uit de luxere CVO-range; vorig jaar kregen alle Tourings standaard 107* cubic inches mee en was 114 (1745 cc) de luxe CVO-versie, in 2019 blijven de “gewone” Road King, Street Glide, Road Glide blijven dus een 107 met 150 Nm maar is de 114 met 163 Nm de nieuwe standaard op de “Specials” en Ultra’s”. Hierdoor krijgen de CVO’s dan weer 117 ci (1923 cc) mee. Daar moet aan toegevoegd worden dat op de website van Harley ook nog een aantal modellen staan, die als ze “op” zijn niet meer verkocht gaan worden. Resultaat: eigenlijk is er in de uiterst gecompliceerde line-up niet logisch uit te leggen welke model welke specs heeft. Potentiële kopers moeten dan ook flink hun huiswerk doen om helemaal op de hoogte te zijn van de verschillende modellen, configuraties en versies.
Motorblokken
Voor alle motorblokken geldt dat het om de Milwaukee Eight gaat. Dit is het blok waarmee Harley in 2017 haar eigen achterban shockeerde wegens “waterkoeling”, maar wat nu al door alle fans geaccepteerd lijkt. Terecht ook, want met dit motorblok maakte Harley de stap naar modern motorrijden, een ingewikkelde keuze in de eeuwigdurende strijd die het merk voert tussen ‘heritage’ en vooruitgang. In elke configuratie trekt de dikke V-Twin uiterst soepel en zonder ook maar één hikje van 1500 toeren naar de begrenzer rond 5700 toeren, met een superlineaire afgifte die indrukwekkend aanvoelt, begeleid door de nog steeds mooie roffel. Natuurlijk trekt de CVO het mooist en hardst door, maar ook de “gewone” 107 loopt heel goed en is sterk genoeg voor de (relatief) lichte Road King. Volle bak een bocht uit accelereren is op alle Harleys prachtig, vooral als de combinatie van testmodel goed klopt: de lichtste Touring met daarin het zwaarste motorblok. Er zijn al boeken volgeschreven over het gevoel voor de berijder op een HD, maar eigenlijk zouden die wel een update mogen krijgen. Die update zou dan moeten gaan over de voordelen van de “Millwaukee Eught” vloeistofkoeling en de makkelijke souplesse die nu in elke versnelling te voelen is, plus de daarbij horende extra Newtonmeters.
Uitrusting en techniek
Bijna alle Tourings zijn uitgerust met het vernieuwde Boom Box GTS infotainment voor navigatie, muziek en telefoon. Dit nieuwe systeem werkt, zoals beloofd, veel sneller en heeft een moderne bediening op het grote touchscreen; het niveau komt steeds dichter in de buurt van smartphones en auto’s. Alle vormen van communicatie zijn aanwezig, van Bluetooth tot DAB+ en van spraakbesturing via Apple CarPlay. Het Gorrilla-glass scherm werkt keurig qua bediening, maar is wel gevoelig voor vette vingers, die dan de rest van de dag hinderlijk het zonlicht weerkaatsten. Er is een kans dat we teveel verwend zijn geraakt door de extreem snelle ontwikkelingen in smartphones, maar Harley zet met dit systeem wel de standaard voor motoren. Jammer is het wel dat Harley op andere vlakken zéér druk is met enorme technische vooruitgang van (bijvoorbeeld) elektrische aandrijving, maar dat dit nog niet resulteert in de elektronische systemen die momenteel op geen enkele moderne motorfiets ontbreken: bochten-ABS, cruise-control, traction-control en instelbare mappings zijn zelfs niet als optie leverbaar, wat overigens ook geldt voor centrale vergrendeling van koffers en stuurslot, zoals andere merken in deze prijsklasse dat wel hebben.
Uitrusting
Als je nog geen Harley-rijder bent, vallen bij het opstappen een aantal dingen direct op. Als eerste de riante zitplaats, met een fijn steuntje om tegenaan te zitten. Dan de tweeknops-richtingaanwijzers en de wat ingewikkelde serie van startknoppen, ouderwetse hoofdschakelaar en dat archaïsche, ronde sleuteltjes om stuur en de koffers op slot te doen. Eenmaal gestart volgt de bekende “klonk” om de eerste versnelling te kiezen, waarna het schakelen in de prettig verdeelde zesbak standaard, maar ook met de hak/teen schakeling, keurig gaat. Met de radio op orkaankracht uit het Boom-systeem knallend, met daarnaast de woeste roffel uit de enorme uitlaten, is opeens het Harley-gevoel uit de films daar. Voor elk slaperig Portugees dorpje wel weer even de radio naar een normaal niveau, maar verder is de charme van deze manier van reizen overdadig aanwezig.
Sturen
Qua motorblok zouden deze Tourings een serieus alternatief voor reismotoren van andere merken kunnen zijn, voor het rijwielgedeelte is dat veel minder zo. Hier geldt nog steeds dat voor elke beschrijving van rijeigenschappen de toevoeging “voor een Harley” geldt. Op die manier bezien sturen vooral de Road King en Road Glide erg lekker, vooral in lange doorlopers glijden ze mooi door de bocht, terwijl ze ook in de korte bochten makkelijk om te gooien zijn. Hulde voor de grondspeling, je kan echt wel wat aan de grond zetten, maar het lukt ook prima om op een dag flink doorrijden helemaal niks te horen schrapen. Daarbij werkt het door Brembo gemaakte remsysteem met gekoppelde remmen voortreffelijk, waardoor zowel voor als achter de snelheid er makkelijk en goed gedoseerd uit te krijgen, ondanks het gewicht van het geheel. De lichtste Touring is de Road King Classic met 362 kilo (droog) maar is toch heel de line-up goed beheersbaar qua remmen. Natuurlijk is de enorme Ultra Limited wat werk qua besturing, maar dat is inherent aan de keuze voor de extravagante bouw van de meest luxe machine die Harley verkoopt.
Gevoel
Al wisselend tussen de vele verschillende Tourings, stelen vooral de Road King en de Road Glide de show. De King door het relatief lage gewicht, de makkelijke handling en het stoere gevoel achter het mini-apehanger stuur. De Glide door de enorme kuip, waar je lekker achter zit maar die het sturen niet hindert. En waarbij de oranje uitvoering de nodige reacties qua uiterlijk oproept; wij waren vóór. De Ultra en de Street Glide kwamen pas daarna qua keuze, die zijn uiterst geschikt voor lang doorrijden maar wel erg massief voor sneller opvolgende bochten en korter manoeuvreren. Een kwestie van smaak en inzetgebied dus. Daarbij is de keuze voor wel of niet CVO puur een kwestie van portemonnee: je zou immers altijd de grootst mogelijke cilinderinhoud voor deze Tourings willen, maar de kosten daarvoor zijn niet mals.
Conclusie
Er is niks nieuws aan de basis van de 2019 Touring modellen; de herverdeling van cilinderinhoud tussen 107, 114 en 117 kubieke inches is nog steeds dermate ingewikkeld dat potentiële kopers zich alleen moeten richten op een combinatie van wensen en budget. Oftewel; voor elke wens is er een passend Touring-model qua uiterlijk, zithouding, uitrusting, rijeigenschappen, motorvermogen en prijs; of dat nou een Special, Limited, Classic, Street, Ultra, King, CVO, Glide, 107 of 114 is. De vernieuwde Boom-infotainment is in de motorwereld absoluut een hoogtepunt, maar door de overdaad aan smartphones en de voortgang in auto’s raak je niet meer zo snel onder de indruk, al zou dat in dit geval wel terecht zijn. Belangrijkste blijft dan datgene wat er al sinds 2017 is: alle Touring-modellen hebben de allerbeste versie van het Harley-Davidson V-twin-motorblok ooit, opgehangen in een pakket waarin alle zaken voor de fans van het merk ruimschoots aanwezig zijn: een bijzonder soort luxe, een machtig rijgevoel en een ongeëvenaarde uitstraling.
Tekst: Iwan van der Valk. Foto’s: Alessio Barbanti, Testmotor.
Technische gegevens
Wegens de enorm uiteenlopende technische gegevens van de meer dan 15 modellen is het niet mogelijk die hier overzichtelijk te plaatsen. Als voorbeeld: de Road King Classic weegt rijklaar 376 kilo terwijl dat bij de Ultra Limited 416 kilo is.
*Touring-motorblokconfiguraties in 2019:
– De basismodellen hebben 107 Cubic Inches (CI) = 1745 cc (100 x 111,1 mm) met 93 PK en 150 Nm.
– De speciale versies (Special, Ultra, Trikes) hebben 114 CI = 1868 cc (102 x 114 mm) met 101 pk en 164 Nm.
– De CVO’s (Custom Vehicle Operations) hebben 117 CI = 1923 cc (104 x 114 mm) met 105 PK en 166 Nm.