Rij-impressie: 2018 Kawasaki Z900RS Cafe
Retro is in, dus ook Kawasaki gaat mee in de trend en doet dat niet bepaald halfbakken. In tegendeel. Onlangs testten we al de Z900RS, die losjes gebaseerd is op de Z1 uit 1972, nu hebben we in Spanje de Z900RS Cafe kunnen rijden. De Cafe-uitvoering is in feite dan ook dezelfde motor als de ‘gewone’ Z900RS, maar dan met een iets aangepast uiterlijk. Hiervoor is technisch gezien alleen het subframe wat aangepast voor een andere zadel. De Caferacer-uitstraling komt daarnaast tot uiting door een opvallend groen kleurenschema met veel zwarte accenten, een mat gemaakte uitlaat, het lage(re) stuur en vooral het fraai gestileerde stuurkuipje. In combinatie met het aangepaste zadel met het kenmerkende kontje zorgt het geheel niet alleen voor een sportiever uiterlijk, maar ook voor een (wat) sportievere zithouding.
De stepjes zijn op dezelfde plek gebleven als bij de Z900RS, maar door het lagere stuur, dat ook nog eens verder van je af lijkt te zitten, heb je een wat meer voorovergebogen zitpositie dan bij de gewone Z900RS. Sportiever dus, maar dan wel zonder druk op je polsen en je hoeft je hoofd niet in de nek te leggen. De toegankelijke zithoogte van 820 mm is al 15 mm lager dan de gewone Z900RS en zorgt ervoor dat je met beide voeten heel gemakkelijk plat op de grond kunt komen als je 1.80 m bent. Mocht dat nog te hoog zijn is er ook nog een verlaagd zadel uit het accessoire pakket te verkrijgen. Ondanks de meer sportievere houding blijft de zitpositie dan ook comfortabel en kun je een hele dag in het zachte, maar perfect aanvoelende zadel blijven zonder lichamelijke ongemakken. Het fraaie stuurkuipje is helaas niet echt effectief, maar houdt in ieder geval wel je bovenlichaam deels uit de wind.
Tijdens het rijden voel je wel trillingen vanuit het blok, maar dit is nooit hinderlijk en zorgt niet voor tintelvingers of dove voeten. Je kunt dan ook volop genieten van het zeer fraaie in- en uitlaatgeluid dat de Z900RS Cafe produceert. Kawasaki is er namelijk in geslaagd om een dusdanig mooie sound uit de originele uitlaten gehomologeerd te krijgen, dat je wat dat betreft niet snel behoefte zult hebben aan een vervangingsdemper.
Van het aan-uit effect van de injectie, zoals bij de standaard Z900RS, hebben we bij de Cafe niet echt wat gemerkt, hoewel hij wel wat gevoelig op het gas reageert. De vering is ook goed uitgebalanceerd om zowel comfortabel te kunnen toeren, als om je sportief uit te kunnen leven. Zo is de grondspeling voldoende, pas bij zeer stevig rijgedrag rijd je de stepjes aan de grond. De vering blijft comfortabel als het wegdek wat slechter wordt. In feite heb je met de Z900RS dan ook een sport-toerder met Caferacer uiterlijk te pakken.
De Z900RS Cafe wortd leverbaar in Vintage Lime Green, is 500 euro duurder dan de gewone RS en staat dus voor 13.499 euro (incl. BTW en BPM) bij de dealer. Voor 899 euro is er een Performance pakket beschikbaar met Akrapovic uitlaat, enginesliders en een tankpad.
Kortheidshalve verwijzen we voor een meer uitgebreid testverslag naar de test van de Z900RS: Eerste test: 2018 Kawasaki Z900RS
Conclusie
Kawasaki is er in geslaagd een bij zowel de Z900RS als de Z900RS Cafe een retro neer te zetten die qua styling perfect de sfeer van de jaren ’70 heeft weten te pakken. Met de Z900RS Cafe heb je dan ook een klassiek ogend en perfect afgewerkte motor met een zeer fraaie in- en uitlaatsound, maar dan voorzien van moderne (elektronische) features die anno 2018 op moderne motorfietsen beschikbaar zijn als ABS, Traction Control en ABS. Ondanks dat de Z900RS Cafe sportief en spartaans oogt, heeft hij sport-toer genen, zodat je je én sportief uit kunt leven als je dat wil, maar ook een hele dag in het zadel kunt blijven om relaxed te toeren. Een allrounder dus, met het uiterlijk van een Caferacer.
Tekst: Dirk van het Hekke, Fotografie: Pien Meppelink (Target Press), Kawasaki
Specificaties 2018 Kawasaki Z900RS Cafe | |
Motor | |
Type motor | Vloeistofgekoelde, 4-cilinder 4-takt lijnmotor |
Cilinderinhoud (cm3) | 948 cm³ |
Boring x Slag | 73,4 x 56 mm |
Compressieverhouding | 10.8:1 |
Kleppensysteem | DOHC, 16 kleppen |
Brandstofsysteem | Brandstofinjectie: Ø 36 mm x 4 met hulpgasklep |
Start systeem | Elektrisch |
Smering | Geforceerde smering, wet sump |
Prestatie en Transmissie | |
Maximum vermogen | 82 kW {111 PK} / 8.500 tpm |
Maximum koppel | 98,5 N•m {10 kgf•m} / 6.500 tpm |
Brandstofverbruik | 5,3 l/100 km (fabrieksopgave) |
CO2 uitstoot | 136 g/km |
Transmissie | 6 versnellingen |
Eindaandrijving | Gesloten ketting |
Primaire overbrenging | 1.627 (83/51) |
Overbrengingsverhoudingen | 1ste 2.917 (35/12), 2e 2.059 (35/17), 3e 1.650 (33/20), 4e 1.409 (31/22), 5e 1.222 (33/27), 6e 0.967 (29/30) |
Koppeling | Natte multi-plaat koppeling |
Remmen en Vering | |
Remmen, voor | Dubbele semi-zwevende 300 mm remschijven. Remklauw: Duaal radiaal gemonteerd, 4 zuigers tegenover elkaar |
Remmen, achter | Enkele 250 mm remschijf. Remklauw: Enkele zuiger |
Vering, voor | 41 mm omgekeerde voorvork met uitgaande en compressie demping en instelbare veervoorspanning |
Vering, achter | Horizontale Back-link, gas gevulde cilinder met uitgaande demping en instelbare veervoorspanning |
Frame en Afmetingen | |
Type frame | Trellis frame, hoogwaardig staal |
Naloop | 98 mm |
Veerweg voor | 120 mm |
Veerweg achter | 140 mm |
Band, voor | 120/70ZR17 M/C (58W) |
Band, achter | 180/55ZR17 M/C (73W) |
L x B x H | 2.100 x 845 x 1.190 mm |
Wielbasis | 1.470 mm |
Grondspeling | 130 mm |
Zithoogte | 820 mm |
Brandstofcapaciteit | 17 liter |
Rijklaar gewicht | 216 kg |