Skip to main content

Test: Dunlop SportSmart 2 Max motorbanden

Met de komst van de Sportsmart 2 Max lost Dunlop de Sportsmart 2 af door een nieuwe versie die volgens Dunlop zelf voor 60% nieuw is, wat vooral geldt voor de voorband. De Sportsmart blijft gericht op het hypersportsegment, waarmee vooral de sterke naked bikes bedoeld worden. Dit betrefet dan bijvoorbeeld de Yamaha MT-10, Kawasaki Z900 & Z1000, Honda CB1000R, Suzuki GSX-S1000, BMW S1000R, Ducati Monster 1200, KTM Superduke en mogelijk ook wel de Superbikes die veelal de basis van de genoemde nakeds zijn.

Sportsmart 2 Max
De naamgeving is wat verwarrend, maar volgens Dunlop is de nieuwe versie toch niet gewoon Sportsmart 3 genoemd omdat het niet om een compleet nieuw model gaat. Dat klopt zeker voor het uiterlijk; we rijden met zowel de “oude” Sportsmart 2 als de nieuwe Sportsmart 2 Max, maar qua profiel zijn die nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Het profiel van de nieuwe Max houdt aan de zijkanten iets vroeger op maar eigenlijk is het verschil erg lastig te zien als je niet allebei de banden naast elkaar hebt. Om de verwarring nog groter te maken duikt ook de aanduiding Sportmax op de band zelf op. 

Test Dunlop Sportsmart 2 Max motorbanden 9

Claims
Toch is de Max wel degelijk nieuw; zo werd de voorband van een nieuw karkas voorzien, waarbij ook de vorm van de band iets veranderde; de zijkant werd iets ronder. Aan de achterzijde werd de gescheiden compound aangepast: de harde middensectie werd harder, de zachte zijkanten juist zachter. De nieuwe banden moeten er ook voor zorgen dat de motorfiets bij remmen in een bocht minder de neiging heeft rechtop te willen gaan en verder zijn insturen en manoeuvreren makkelijker gemaakt. Daarnaas claimt Dunlop een snellere opwarmtijd en meer grip bij lagere temperaturen, betere feedback op hellingshoek en het belangrijkste: 25% meer kilometerrendement. Het wordt niet heel erg benadrukt tijdens de perspresentatie, maar 25 procent is echt héél veel meer, waarbij Dunlop deze claim zelfs nog een “voorzichtige opgave” noemt.

Wet grip
Tijdens de perspresentatie op en rondom het Dunlop Goodyear Testcircuit Mireval bij Montpellier (F) regent het de gehele dag, en nog hard ook. Qua testmotoren kunnen we kiezen uit diverse motoren uit het genoemde hypersportsegment, waarbij we voornamelijk rijden met de Kawasaki Z900 en de Suzuki GSX-S750. Op de Kawasaki’s rijden we eerst met de oude Sportsmart 2, om daarna direct over te stappen op de nieuwe Sportsmart 2 Max. Het verschil is zo direct te ervaren en haarscherp duidelijk.

Insturen
Al bij de eerste bocht rolt de nieuwe Max veel makkelijker de bocht in, het insturen gaat duidelijk veel soepeler en de nieuwe band geeft daar direct meer vertrouwen bij. Vooral de voorkant knapt flink op van de nieuwe voorband, de feedback over de grip van het voorwiel op het natte asfalt is direct beter. Aan de achterkant is het verschil veel minder waarneembaar, sterker nog, doordat de voorkant zoveel beter is kan de gedachte ontstaan dat de achterkant zelfs minder goed is geworden, maar dit is volledig relatief. Het is namelijk zo dat je door die betere voorband harder gaat sturen, maar de achterband blijft veel dichter bij het oude niveau. Ook aan de achterkant is er in de slagregen bijna altijd voldoende grip, maar de indrukwekkende precisie en het makkelijkere insturen komt vooral van voren.

Verschil Sportsmart 2 versus Max
Zo wordt de snelheid over de drijfnatte Franse binnenwegen toch weer vlot opgevoerd, waarbij we eigenlijk niet meer terug willen ruilen naar een motorfiets met de oude band, omdat de nieuwe Max beduidend beter is en lekkerder stuurt. Onder de Suzuki GSX-S750 voelen ze goed aan, waarbij de wetenschap dat de aanwezigheid van traction control als vangnet een geruststellende factor is. De precieze Dunlops en de natte wegen zorgen er wel voor dat de matige aan/uit gasreactie van de 750 nog duidelijk wordt. Weer terug op de Kawasaki Z900 lijken de Sportsmart 2 Max nog meer de juiste motorbanden, maar daar ontbreekt de tracion control weer, waardoor je de achterkant zelf nog beter in de gaten moet houden. Als die op het gladde asfalt van een rotonde dan toch iets opzij schuift is dat gelukkig snel te corrigeren, de Sportsmart 2 Max is zelfs hier voorspelbaar en duidelijk qua feedback.

Conclusie
Met de komst van de Dunlop Sportsmart 2 Max is vooral de voorband flink verbeterd, die had wat ons betreft zeker de naam Sportsmart 3 mogen dragen. Qua insturen en vertrouwen op nat wegdek is er hier duidelijk ruime vooruitgang geboekt. Bij de achterband zijn -onder de geboden omstandigheden- de verbeteringen iets minder opvallend maar ook hier blijft de Sportsmart 2 een ruime voldoende scoren, zeker als hier de beloofde 25% aan extra kilometers ook nog eens gehaald gaat worden.

 

Tekst: Iwan van der Valk. Fotografie: Dunlop/Testmotor

Leverbare maten Dunlop Sportsmart 2 Max motorbanden (maart 2017)

Voorband Achterband
110/70 R 17 150/60 R 17
120/60 ZR 17 160/60 R 17
120/70 R 17 160/60 ZR 17
120/70 ZR 17 180/55 ZR 17
  180/60 ZR 17
  190/50 ZR 17
  190/55 ZR 17
  200/55 ZR 17

 {jcomments on}