Skip to main content

Test: Avon Spirit ST motorbanden

In Nederland & België hebben we de laatste jaren weinig van Avon Tyres gehoord, maar vooral in thuisland Groot-Brittannië is de motorbandenfabrikant zeer actief. Nu wil het submerk van bandenfabrikant Cooper Tire zich weer laten zien in de Benelux, waarvoor ze de introductie van de nieuwe Spirit ST “Hypersport” als moment van terugkeer kiezen. De Spirit ST vult zo een flinke line-up aan die in 2017 bestaat uit de 3D Ultra Xtreme, 3D ultra Sport, Storm 3d X-M, Roadrider, Streetrunner, Cobra, Venom-R TrailRider, TrekRider, Classic en Viper Stryke motorbanden. 

De Spirit ST is bedoeld als “hypersport” motorband voor krachtige straatmotoren, waarbij ook een dag op het circuit mogelijk moet zijn. Als voorbeeldmodellen noemt Avon de Yamaha MT-10, Triumph Street Triple, Suzuki GSX-S1000, Honda CB1000R, KTM 1290 Superduke en de Kawasaki ZZR1400. Op het circuit van Portimão wordt de nieuwe Avon Spirit ST voorgesteld met een kort ritje op de openbare weg in de omgeving en een flink aantal sessies op het circuit zelf. 

 Test Avon Spirit ST motorbanden 1

Techniek
Avon Tyres heeft een aantal eigen technieken in huis, die grotendeels overeenkomen met die van de grote merken. Zo is er een dual compound voor de achterband en een omgekeerd profiel van de voorband. Verder zijn er verschillende ruimtes tussen de gordels (Advanced-Variable Belt Density), veel Silica (SRS – Super Rich Silica Compound), een vervormend loopvlak (Reactive Footprint), profiel voor waterafvoer (EAF profiel), een zelfgekozen vorm van de band (ATAC Profiel) en kleine groefjes (3D Micro-Gauge Sipes) die voor de juist mate van beweging en opwarming moeten zorgen. Alle technieken komen nogal non-nonsense over, alleen over de 3D Sipes wordt ingewikkeld gedaan, de rest is gewoon wat nodig is voor een goede motorband. Qua levensduur zegt Avon 30% langer mee te gaan dan de zelfgekozen concurrentie, waarmee ze waarschijnlijk de Metzeler Roadtec 01 of Michelin Pilot Road 4 bedoelen. Tijdens de twee testdagen blijkt dan ook dat de Spirit amper slijt, ook op het circuit niet. 

Straat
De testroute op straat is erg kort maar gaat vooral over een snelle heuvelroute met enorme weggezakte delen in het verder redelijke asfalt. Hier valt op dat de Spirit ST snel opwarmt en nogal wat beweging toelaat, de banden zijn duidelijk niet enorm stijf qua constructie. Gevolg hiervan is dus dat de band snel op temperatuur komt maar ook dat de bandendruk vlot stijgt. Al snel laten de monteurs van Avon de bandenspanning dan ook wat zakken om weer naar 2,4 Bar voor en 2.9 achter terug te gaan. Qua insturen is de Spirit hier prima en ook een gekozen lijn wordt makkelijk vastgehouden, ook op hoge snelheid. Wel wordt snel duidelijk dat deze motorbanden het beste tot hun recht komen onder lichtere, sportieve motorfietsen, in plaats van de door Avon geafficheerde “hypersport” machines. Onder de grote, zware motoren is de voorband immers niet zo stabiel bij stevig aanremmen en is de beweging uit de band teveel voelbaar, bij op het gas gaan is het de achterkant die niet superstijf is. We rijden met een groot aantal motoren, van SuperDuke 1290 en zelfs een Adventure 1190 tot GSX-S750 en CBR650F, maar vooral onder de laatste twee voelt de band passend aan. De feedback is daarbij goed genoeg, vooral op ouder asfalt krijg je prima door wat er tussen rubber en straat gebeurt. Tijdens een ABS test op natte ondergrond laat de Spirit geen steken vallen, al wordt de snelheid niet al te hoog opgevoerd. 

Circuit
Avon claimt dat de Spirit ST goed is voor een circuitdag op je straatmotor en daar hebben ze in theorie wel een punt. Daarbij gaan we er dan wel vanuit dat degenen die met een “gewone” motorfiets een circuitdag rijden niet al te ervaren zijn en niet uit zijn op de snelste rondetijden. Op je eerste circuitdag of op een rijvaardigheidstrainingen op het circuit kan je met deze banden onder je motor dan ook prima aankomen. Als je meer circuitervaring hebt is de Spirit niet de juist band, maar in Nederland zijn dat veelal motorrijders die met een speciale circuitmotor op circuitdagen afkomen. Voor deze groep is de Spirit niet geschikt. De Spirit ST geeft namelijk niet heel veel tractie bij het zo hard mogelijk uitkomen van bochten; als je niet heel voorzichtig op het gas gaat, zetten alle motoren in het testpark al snel een stap opzij. Dit gaat dan wel weer redelijk voorspelbaar en niet al te wild, waardoor het nooit tot een crash leidt, maar het scheelt wel in de rondetijd. De langere bochten gaan gewoon goed, de verschillende motoren houden mooi hun lijn en ook de stabiliteit op topsnelheid is prima. Tenminste, als je niet op de wild met zijn stuur slaande KTM Superduke zit, maar die huurmotor verdenken we dan ook van een rare setting. Gaandeweg de dag krijgen we wel steeds meer plezier op het circuit op de Avons. OK, je moet geen geweldige rondetijden verwachten omdat elke exit voorzichtig moet, maar de band rolt mooie van links naar rechts en doet het gewoon leuk op de snelle stukken. Eenmaal gewend aan het inzetgebied waarbinnen de Avons opereren, zijn het uiteindelijk toch weer de beperkte grondspeling van de Kawasaki Z1000SX en GSX-S1000, de abrupte injectie van de Yamaha XSR900 of de zwakke remmen van de Honda 650 die de limiet vormen, niet de banden.

Conclusie
De Avon Spirit ST motorbanden zijn niet zozeer “hypersport” motorbanden , maar meer een goedkopere* keuze voor de vele sporttour motorrijders die het niet àl te te gek maken. Avon hoopt mee te kunnen met de Metzeler Roadtec 01 en Michelin Pilot Road, maar dat is te hoog gegrepen. Wel is deze Avon beter dan bijvoorbeeld de Dunlop D222 die je tegenkomt als standaard OEM-montage op een groot aantal middenklassers. Op bijvoorbeeld de Kawasaki Z650 & Z900 en de Honda VFR800, daarvoor zou het een verantwoorde vervangingsband kunnen zijn. Voor lichtere motoren als de Honda CBR650F, Yamaha MT-07, Moto Guzzi V7 of Suzuki SV650 kan de Avon zo een betaalbaar* en goed alternatief zijn voor realistische motorrijders die gewoon lekker doorrijden, zonder met een knie aan de grond door de buurt te willen knallen.

 

Tekst: Iwan van der Valk. Foto’s: Graeme Brown / Chippie Wood (Avon Tyes)

Leverbare maten Avon Spirit ST motorbanden

Voorbanden   Achterbanden
110/70ZR17  (54W)   150/70ZR17  (69W)
100/90ZR18  (56W)   150/80ZR16  (71W)
110/80ZR18  (58W)   160/60ZR17  (69W)
110/80R19  59V   160/60ZR17  (70W)
120/60ZR17  (55W)   160/70ZR17   (73W)
120/70ZR17  (58W)   170/60ZR17   (72W)
120/70ZR18  (59W)   180/55ZR17  (73W)
120/70ZR19  (60W)   190/50ZR17  (73W)
    190/55ZR17  (75W)
    200/50ZR17  (75W)
    200/55ZR17  (78W)

 * door de enorm hoge “adviesprijzen” van bandenfabrikanten is een eerlijk vergelijk niet mogelijk, elke dealer geeft hier immers wel 1 tot 40% korting op, waardoor de echte prijs zeer schimmig blijft. Er is ons echter verzekerd dat de reële prijzen van de Avon Spirit ST flink lager zijn dan die van de concurrentie.