Skip to main content

Test: 2017 Yamaha XMAX-300 motorscooter

Met de nieuwe 2017 Yamaha X-Max 300 motorscooter komt er een opvolger voor de X-Max 250, waarmee er sinds de introductie in 2005 nu een vierde generatie van deze lichte scooter is gekomen. Belangrijkste upgrade is natuurlijk een compleet nieuw “Blue Core” motorblok met grotere cilinderinhoud. Dit zorgt voor 7,6 PK’s, waardoor er nu 28 PK beschikbaar is. Daarnaast is er voor het nieuwe model een smartkey, nieuwe vering, iets meer bagageruimte en vooral traction control.

Qua afwerking ziet de nieuwe X-Max er fantastisch uit. Alle onderdelen voelen kwalitatief zeer hoogwaardig aan, de lak is erg strak en straalt klasse uit. Als we met de plaatselijk normale snelheid door het hectische centrum van Florence rijden zien we ook het nadeel daarvan; in het cahotische verkeer is het niet vreemd dat er wel eens contact tussen voertuigen plaatsvindt. Dat zie je gelijk heel goed op die mooie “Quasar Bronze” verflaag, vooral op het verst uitstekende deel van de best brede achterzijde. Ook het dashboard is netjes, maar niet meer dan dat. Geen chique TFT-scherm, geen ingebouwde navigatie of een bluetoothverbinding met je telefoon, maar gewoon een snelheidsmeter, een LCD-schermpje met de nodige basisinformatie en de (totaal overbodige) toerenteller. Het werkt allemaal prima, maar voor € 6899,- had het ook moderner mogen zijn. Wel zijn er de dubbele LED-koplampen met daartussen een losse lamp voor groot licht, net als de ontzettend goed zichtbare LED achterlichten zorgt dat voor een modern uiterlijk en goed opvallen in het verkeer. Qua uitstraling is de nieuwe X-Max 300 absoluut een topklasse motorscooter.

Test 2017 Yamaha XMAX 300 motorscooter

Uitrusting
De ruimte onder het zadel is volgens Yamaha 18% groter dan op de 250 en inderdaad, twee integraalhelmen passen prima in de met een lampje verlichte opbergruimte, die nu 45 liter inhoud heeft. Aan de voorzijde zijn er op kniehoogte nog twee vakjes, waarvan eentje een 12 Volt oplaadpunt bevat, maar dus geen verbinding tussen smartphone en dashboard. Het vakje met de oplader is afsluitbaar, de andere niet. Tussen de vakjes in zit de nogal ingewikkelde sleutelknop, die verbonden is met de smartkey in je zak. Het is nogal een gedoe met losse knoppen en/of druk- en draaistanden voor zadel en dashboardkastje en benzinedop en stuurslot, waarbij de smartkey ervoor zorgt dat alles ingeschakeld is. Nadeel van het door Yamaha gekozen systeem van die slimme sleutel is, dat hij de scooter niet uitschakelt als je wegloopt zonder de sleutelknop uit te draaien. Een irritant piepje moet ervoor zorgen dat je dit niet vergeet, maar die piep horen we tijdens de testdag zo vaak dat je er een beetje immuun voor wordt. Het zou veel logischer zijn dat de scooter zichzelf uitschakelt als je met de smartkey buiten het bereik van het systeem komt.

Stad
Eenmaal rijdend blijkt waarom er van de XMAX tot nu toe al 150.000 verkocht zijn. Kriskras door het Italiaanse verkeer schietend blijkt de kleine Yamaha gewoon niet te stoppen. Elk gaatje stuurt hij uiterst makkelijk in, elke stoplichtsprintje wint hij afgetekend door het vlekkeloos draaiende, echt vlotte motorblok. Links strak langs de stoeprand, rechts tussen de bussen door, het gaat allemaal zo makkelijk dat je je afvraagt waarom er nog mensen in een auto gaan zitten. Het verdient qua rijgedrag niet allemaal de schoonheidsprijs, maar in Italië is dit volledig geaccepteerd. Daarbij is de vering sportief strak op het eeuwenoude wegdek, waar bij andere scooters vaak meer voor comfort is gekozen. Met vol gas over de stenen rammelend zien we het waarschuwingslampje van de traction control soms opflikkeren, een aanvulling voor het veiligheidspakket waar je lacherig over kan doen bij een scooter met 28 PK, maar zo deed men ook bij de komst van ABS. De komst van TC is een prima zaak, zelfs op Nederlands strak asfalt kan je achterwiel onverwacht grip verliezen, ook met een lichte scooter. Onder de Yamaha zitten Dunlop scooterbanden, voor de keuze gesteld zouden we eerder voor de nieuwe Pirelli Angel Scooterbanden gaan omdat die meer grip bieden, maar de Dunlop’s doen het ook niet slecht.

Buiten de stad
De sportieve, soms harde afstelling van de vering betaalt zich weer terug als we buiten de stad komen en er asfalt in plaats van steen als wegdek is. Ook hier heeft het motorblok volop power aan boord om de bochtige binnenwegen aan te kunnen. Het blok accelereert vanaf elk toerental makkelijk naar een kruissnelheid van zo’n 100 kilometer per uur, harder gaat ook wel maar duurt dan wat langer. Ook 120 is goed te doen, maar om nou enorme stukken snelweg te gaan rijden is niet echt een aanrader. De windbescherming is ook op hogere snelheid prima, we hebben de ruit (met het boordgereedschap) op de hoogste stand gezet en dan zit je prima beschut, maar komt er wel veel wind op je helm af. Dat zorgt voor flink wat herrie maar iets kortere rijders dan onze testrijder van 1.86 zullen daar geen last van hebben. Je benen blijven bij de ontspannen zithouding ook prima uit de wind, al loopt de treeplank qua ruimte naar achteren toe wel af, waardoor je eigenlijk je tenen wat naar elkaar toe moet draaien om daar maximaal van te profiteren. Daarbij loopt het zadel een klein beetje naar voren af, waardoor langere rijders iets naar voren zakken. Qua zitpositie en windbescherming is de XMAX 300 dus eigenlijk ideaal voor rijders onder de 1.80 m., groter kan ook goed maar dan loop je iets sneller tegen de buitenmaten aan.

XMAX vs TMAX
Als je harder, langer, luxer of ruimer wil scooteren is er logischerwijs de Yamaha TMAX 530, die echt een stuk groter, sneller, volwassener en duurder is. Daartussen zit nog de XMAX 400, maar in een rechtstreeks vergelijk is er geen reden om die te nemen in plaats van de 300. Tijdens een snelle rit over slingerende Italiaanse wegen in de Chianti-streek zit onze voorrijder op een 400, maar die blijkt exact even hard te accelereren als de 300. Waarbij hij steeds alles aan de grond rijdt, terwijl de 300 voldoende grondspeling heeft. Oftewel: de nieuwe 300 is net zo snel en beter qua rijwielgedeelte. Zoals elke fabrikant heeft ook Yamaha het over forensen die in het weekend er ook met de scooter op uit zouden gaan, maar die hebben we nog nooit in het echt gezien. We kijken dus meer naar de praktische inzetbaarheid om dagelijks snel op je werk te zijn: als je veel in de stad zit en er wat buitenwegen bij pakt is de XMAX 300 een prima motorscooter. Als de snelweg deel uitmaakt van je woon-werk route kom je snel bij de TMAX uit.

Conclusie
De 2017 Yamaha XMAX 300 doet precies wat je verwacht van een lichte motorscooter en ziet er daarbij fantastisch uit. Het nieuwe motorblok loopt soepel, hard en zuinig, precies wat je nodig hebt om snel door de stad of over een buitenweg te komen. Er zijn scooters met meer comfort, maar die sturen dan niet zo sportief strak, op dat vlak steekt de Yamaha met kop en schouders boven de concurrentie uit. Qua uitrusting scoort de nieuwe 300 gemiddeld, maar qua uiterlijk, afwerking en praktische extra’s wordt dat ruimschoots opgetrokken. De X-Max 300 is daarmee de ideale scooter voor representatief, sportief, filevrij vervoer over de korte afstand.

Tekst: Iwan van der Valk Foto’s: Yamaha

Technische gegevens 2017 Yamaha XMAX 300 motorscooter

Motortype 1-cilinder, vloeistofgekoeld, 4-takt, SOHC, 4-kleppen
Cilinderinhoud 292 cc
Boring x slag 70,0 mm x 75,9 mm
Compressieverhouding 10,9 : 1
Max. vermogen 28 PK (20,6 kW) bij 7.250 tpm
Max. koppel 29,0 Nm bij 5.750 tpm
Transmissie Automaat met V-snaar
Wielophanging, voor Telescopische voorvork
Wielophanging, achter Achterbrug
Remmen, voor Hydraulisch, enkele remschijf, Ø 267 mm
Remmen, achter Hydraulisch, enkele remschijf, Ø 245 mm (ABS-systeem)
Bandenmaat, voor 120/70-15
Bandenmaat, achter 140/70-14
Totale lengte 2185 mm
Totale breedte 775 mm
Totale hoogte 1415 mm (verstelbaar scherm tot 1465 mm)
Zithoogte 795 mm
Wielbasis 1540 mm
Grondspeling 135 mm
Rijklaargewicht 179 kg
Inhoud brandstoftank 13 liter
Prijs € 6899,-