Skip to main content

Waar de motormarkt in Europa de afgelopen jaren al een aantal merken had die 125cc motoren aanboden, maakte Suzuki daar nog geen deel van uit; ondanks dat dit een groeiende doelgroep is. Suzuki heeft daarom alsnog in 2017 een tweetal 125’s (en een 250) op de markt gebracht, waarmee het merk ook de jongere motorrijders aan zich wilt binden. Wij testten de 2018 Suzuki GSX-R125 in de Duitse Eifel.

2018 Suzuki GSX R125 1
GSX-R
Zoals uit de naam valt op te maken, heeft men hier te maken met een sportiever model uit de Suzuki line-up, de modellenreeks waarbij de titel GSX-R te vinden is op de supersport modellen van de Japanse fabrikant. Bij de iets grotere GSX-250R werd ervoor gekozen de naamgeving iets aan te passen, ten teken dat dit een iets minder sportief model is, maar bij deze Suzuki GSX-R125 gelooft men dus in de volle supersportfocus. Gehuld in de Suzuki MotoGP kleuren, voor een kleine meerprijs te kiezen, doet de relatief kleine motor dan ook wel denken aan een grotere GSX-R. Ook de zithouding heeft gelijkenissen, zo zitten de voetsteunen sportief, maar nog steeds comfortabel naar achteren, en wordt er gebruik gemaakt van clip-ons. De clip-ons zijn hierbij minder agressief geplaatst dan op de grotere modellen. Het zadel is comfortabel en zo is de hele zithoudig, het zit best ontspannen voor een sportieve motor.

Rijden
Wat betreft het gevoel met de weg staat de vering erg goed afgesteld. Waar bij veel 125’s de vering vaak wat comfortabeler ingeregeld is, staat het bij de Suzuki juist wat straffer. Dit zorgt voor een goede wegligging en geeft extra vertrouwen wanneer je met zoveel mogelijk momentum de bocht neemt. Op hogere snelheid zorgt de strakke afstelling wel voor wat onrust in de motor wanneer het wegdek wat minder goed van kwaliteit is. Bij het aanremmen grijpt de voorrem gelijkmatig aan en is het mogelijk hard af te remmen vanwege het lage gewicht van de 125; gaat het remmen tè hard dan grijpt het Bosch ABS systeem in. De Dunlop D102 banden passen goed bij het karakter van de GSX-R. Ze warmen snel op en bieden genoeg grip voor de kleinste GSX-R. Wél valt de motor wat de bocht in, dat is iets waar je wel aan moet wennen.

125cc
Het motorblok dat de Suzuki aandrijft is, zoals gewoonlijk binnen het A1 segment, een 125cc 1-cilinder 4-takt met 15 pk. Bij het wegrijden valt gelijk op hoe soepel en lineair het motorblokje loopt en dit, gecombineerd met het zeer precieze schakelen, zorgt voor een relaxte rijervaring. Wanneer de motor bij het vol gas accelereren, en dat gebeurt vaak met een 125, hoger in de toeren klimt, komt er uit de standaard uitlaat een hoge, maar brave toon. Wanneer men tot stilstand komt bij een stoplicht, valt wel op dat er soms wat moeite nodig is om van neutraal terug in de 1e versnelling te gaan. Gelukkig komt dit maar relatief weinig voor, maar echt handig is het niet. Wat betreft de snelheid heeft Suzuki een truc uitgehaald om qua topsnelheid boven de andere A1 125’s uit te komen. Naast het erg lage gewicht van 134 kilo rijklaar, heeft de GSX-R namelijk een maximaal toerental van 13.000 (!) toeren per minuut. Waar de toerenteller bij de meeste concurrenten al op houdt bij 10.500 toeren, trekt de Suzuki nog verder door, en komt hiermee uit op een topsnelheid van tussen de 130 en 140 km/h, afhankelijk van de omstandigheden. Dit beetje extra zorgt voor wat meer ademruimte op de snelweg, iets wat erg fijn is bij een gelimiteerde motor, en maakt het geheel wat betreft rijprestaties ook meer af. Wat ook erg fijn is dat is het brandstofverbruik, een weekend sportief rijden resulteerde in een gemiddeld verbruik van 1:32.

Japanse afwerking
Naast het schakelen is ook de afwerking van de 125 erg precies en ‘Japans’. Alle kuipdelen sluiten mooi aan op het geheel en geven de motor de uitstraling van een zwaarder model. Achter het ruitje vindt men een compact, digitaal dashboard terug met daarop alle benodigde informatie inclusief versnellingsindicator. Onder wisselende omstandigheden is alles nog steeds goed af te lezen. Op de stalen tank heeft Suzuki een mooie extra verwerkt in de vorm van een keyless contactsysteem voor het ontgrendelen/vergrendelen van de motor. Dit systeem werkt doormiddel van een Bluetooth dongle die de rijder altijd bij zich heeft en waarmee, wanneer de dongle binnen 1 meter van de motor is, de geïntegreerde sleutel omgedraaid kan worden. Met één draai aan de knop gaat de scherpe LED-verlichting aan, is het een kwestie van één druk op de startknop en is de motor gereed om weg te rijden.

Conclusie
Al met al biedt de 2018 Suzuki GSX-R125 aan beginnende motorrijders een mooi platform om (sportieve) rijervaring op te doen. De goede wegligging door de combinatie van juist afgestelde vering en banden samen met het soepele motorblok en goed presenterende remmen, zorgt ervoor dat de rijder zich snel vertrouwd voelt met de motor. Combineer dit met de degelijke afwerking, het mooie design en de juiste features en je hebt een zeer geschikte lichte “A1” motorfiets om mee te leren, maar vooral ook om fun mee te hebben. De GSX-R heeft een prijskaart van € 5.499,- en is verkrijgbaar in de MotoGP kleurstelling en in het zwart/rood.

 Tekst: Bart Jan Kapteijn – Foto’s: Antony Schraven

 

Technische gegevens 2018 Suzuki GSX-R125

 

Motortype 4-takt, vloeistofgekoeld, DOHC, eencilinder
Boring x slag 62,0 x 41,2 mm
Cilinderinhoud 124,4 cc
Compressie 11,0 : 1
Transmissie 6 versnellingen
Vermogen                                    15 pk bij 10.000 t/min
Koppel                                      11,5 Nm bij 8000 t/min
Lengte                                                         2020 mm
Breedte                                                           700 mm
Hoogte                                                         1075 mm
Wielbasis                                                     1300 mm
Balhoofdhoek/naloop  25,5 ̊/ 93.3 mm
Zithoogte                                                         785 mm
Gewicht rijklaar                                            134 kilo
Voorwielophanging Telescopisch, schroefveren, oliegevuld
Achterwielophanging Swingarm, schroefveer, oliegevuld
Voorrem Enkele 290 mm wave remschijf
Achterrem Enkele 187 mm wave remschijf
Voorband 90/80-17M/C – Dunlop D102
Achterband 130/70-17M/C – Dunlop D102
Rijbewijscategorie                                                    A1
Prijs (2017) € 5.499,-