Skip to main content

Test: 2018 Suzuki GSX250R

Nadat de andere motormerken al van 250’s naar 300cc’s zijn gegaan, komt Suzuki nu alsnog voor het komende seizoen met een GSX250R, een motor die keurig bij het A2-rijbewijs past. In eerste instantie werd dit model dan ook aangekondigd voor modeljaar 2017, maar nu spreekt het merk toch zelf van het L8-model, Suzuki-code voor 2018. We rijden met deze 2018 Suzuki GSXR250 in de omgeving van het drielandenpunt in Vaals. 

Geen supersport 
Net als alle andere lichte sportieve motoren in deze klasse, gaat het bij de Suzuki GSX250R vooral om een goedkoop, maar sportief ogend lichttransportmiddel, in plaats van een kleine racemotor. Dat betekent overigens niet dat er niet sportief mee gereden kan worden, maar wel dat het duidelijk géén kleine versie van de GSX-R modellen is. De GSX-R600, GSX-R750 en GSX-R1000 zijn hardcore supersports; de 250 heeft qua uiterlijk wel links met deze modellen maar is meer een “people carrier” voor de immense Aziatische markt. Vandaar ook de licht aangepaste naamgeving, waarbij het nu dus niet om een GSX-R250 maar om een GSX250R gaat. Wat overigens niet wegneemt dat we voor de fotografie alsnog de grenzen van de aardige grondspeling opzochten. 

Test 2018 Suzuki GSX250R 8

Afwerking
Van dichtbij ziet de GSX250R er prima uit, vooral de blauwe “MotoGP”kleurstelling staat prima. Daarnaast vallen vooral de zeer fraaie 10-spaaks wielen op, terwijl ook het dashboard modern, mooi en volledig is, zelfs een versnellingsindicator ontbreekt niet. Iets minder mooi is het goedkoop ogende rempedaal, maar dat dit zo opvalt zegt eigenlijk vooral wat over de hoge graad van afwerking van de rest. Instelbare hendels, goede bedieningsknoppen, strakke lak, een mooi zadel in twee delen, het is allemaal basic maar wel van een meer dan goede kwaliteit.

Motorblok van de Inazuma
Motorisch is de GSX250R voorzien van het oude Inazuma 250 motorblok, waar (kleine) technische aanpassingen aan zijn gedaan. De tweecilinder loopt keurig, al is de snelheidsbeleving niet enorm. Dit komt deels door het zeer brave uitlaatgeluid uit de keurig ogende demper, maar ook doordat het motorblok gewoon niet zo veel voelbare power heeft. Het vermogen komt er dan ook nog eens heel lineair uit, dat is mooi qua voorspelbaarheid maar vermindert de beleving. Toch krijgt het motorblok een ruime voldoende, het is op geen enkele fout te betrappen, de injectie werkt prima en het geheel doet meer dan keurig datgene wat je van een moderne 250 cc viertakt mag verwachten.

Banden
Stilstaand is al te zien dat de Chinese IRC Road Winner RX-01 banden niet echt de beste motorbanden zijn. Helaas is dat rijdend ook merkbaar; waar je verwacht dat de kleine Suzuki ultramakkelijk van links naar rechts rolt, blijkt het eerste insturen niet zo heel soepel te gaan. Eenmaal op hellingshoek gaat het al gelijk veel beter, maar ook qua grip is het behelpen, we denken dat een andere set banden de stuurprestaties enorm zou verbeteren. Qua vering is de 250 namelijk prima uitgerust, de Kayaba (KYB) voorvork heeft een prima balans tussen comfort en bestuurbaarheid, terwijl ook de achterschokbreker een mooi compromis tussen alledaags gebruik en vlot doorrijden toe kan laten.

Zithouding
Groot pluspunt van deze GSX250R is de ruime, ontspannen zithouding. In het zadel zit wel een flinke kuil, maar met 1.68 m. zit je prima op de motor, al ziet die er dan wel wat klein uit. Ook alle bedieningselementen zijn prima geplaats, qua zithouding is het dan ook echt lang uit te houden. Het ruitje verrast daarbij positief. Als het geheel is de sportief uitziende lichtgewicht qua zithouding echt een fijne motorfiets.

Remmen
Qua remmen scoort de enkele remschijf aan de voorzijde een voldoende; met flink doorknijpen vertraagt de Suzuki altijd snel genoeg. Overigens zal een lichte berijder nog enthousiaster zijn over de remmen, op een motorfiets met een rijklaar gewicht van 180 kilo is 30 kilo verschil al veel. Achter is het qua remmen ook al beter, vooral omdat de ABS niet te vroeg ingrijpt. Grootste technische pluspunt is de fantastische versnellingsbak, die soepel, precies en makkelijk schakelt, waarbij de neutraal ook nog eens heel makkelijk te vinden is. Zo schakel je vlot door naar de 6e versnelling, waarin een topsnelheid van boven de 130 goed haalbaar is. Dan draait de parraleltwin al wel flink toeren; het is dan ook niet fijn om lange stukken snelweg te doen, maar een paar afslagen verder kan je prima komen.

Conclusie
De 2018 Suzuki GSX250R is een prima vervoermiddel voor beginnende motorrijders, met een ontspannen zithouding en een aantrekkelijk uiterlijk. Enige echte minpunt zijn de IRC banden, bij aankoop zijn die er mogelijk af te onderhandelen. Grote pluspunten zijn de ruime zithouding, het voorspelbare motorblok, de zeer goede versnellingsbak en de frisse uitstraling. Qua prijs is er flinke concurrentie vanuit een aantal 300 cc modellen, maar als je toch liever een 250 hebt of persé een Suzuki wil hebben, is de GSX250R zeker geen slechte keuze.

 

Tekst: Iwan van der Valk. Fotografie: Suzuki/Jonathan Godin

Technische gegevens 2018 Suzuki GSX250R L8 

Motorblok Vloeistofgekoelde viertakt paralleltwin, SOHC
Cilinderinhoud 248 cc
Boring x slag 53,5 x 55,2 mm
Vermogen 25 PK @ 8000 tpm.
Maximaal koppel 23,4 Nm @ 6500 tpm.
Gewicht 181 kilo
Lengte 2085 mm
Breedte 740 mm
Hoogte 1110 mm
Wielbasis 1430 mm
Zadelhoogte 790mm
Rijklaar gewicht 181 kilo
Benzinetank 15 liter
Transmissie 6 versnellingen
Voorvork Telescoopvork
Achtervering Swingarm
Balhoofdhoek 25,6°
Naloop 104 mm
Voorband 110/80-17M/C 57H IRC RX-01 Road Winner
Achterband 140/70-17M/C 66H IRC RX-01 Road Winner
Kleuren Zwart – Pearl Nebular Black (YAY)
Blauw – Metallic Triton Blue No.2 (QHV)
Prijs (2017) € 5.799,-