Skip to main content

Test: TomTom Rider 410 Great Rides Edition

Het is 10 jaar nadat de eerste TomTom Rider werd geïntroduceerd, dit is voor TomTom hét moment geweest om dit te vieren met de TomTom Rider 410 Great Riders Edition. De Rider 410 is de opvolger van de Rider 400. Hetzelfde uiterlijk, de bediening is gelijk maar de Rider 410 heeft een aantal (kleine) aanpassingen wat het navigatiesysteem nét weer wat beter en leuker maakt dan zijn voorganger. De Rider 410 heeft 100 vooraf geïnstalleerde motorroutes, lifetime wereldkaarten en je kan met de 410 ook bellen mits je een telefoon en communicatiesysteem gekoppeld hebt.

TomTom rider 410 test 1

Extra’s ten opzichte van de 400.

In de TomTom Rider 410 zijn 100 motorroutes geïnstalleerd, deze zijn gemaakt door het Duitse Tourenfahrer. De routes zijn allemaal in Europa en ook in de Benelux zijn er een tiental routes uitgezet. We hebben hiervan een route gereden in Luxemburg en dat was echt een leuke route. Mooie wegen, veel bochten en leuke bezienswaardigheden. De motorroutes zijn een leuk extraatje voor het nieuwe vlaggenschip van TomTom. Naast de vooraf geïnstalleerde motorroutes heeft de Rider 410 alle wegenkaarten van de wereld in zich. Voor de doorsnee motorrijder niet echt een spannend iets maar voor de wereldreiziger wel. De Rider 400 had dekking in 45 landen als het gaat om het wegennet maar met de 410 kan je zonder problemen naar de Chinese muur rijden. Waarbij je bij de Rider 400 alleen gebeld kon worden heeft TomTom besloten om dit uit te bereiden zodat je ook kan bellen met het systeem. Je telefoonboek van je GSM upload je in het systeem en met een druk op de knop bel je met je contactpersoon van je keuze. Dit kan alleen als je de 410 hebt gekoppeld met een bluetooth communicatiesysteem.

Kronkelroutes

Als motorrijder zijn de kronkelroutes gewoon het leukst. De Rider 410 kan net als zijn voorganger de motorrijder sturen over wegen met veel bochten. De grote doorgaande wegen worden zoveel mogelijk ontweken. Heel soms pakt hij een grote ‘N’ weg als verbindingsroute maar dit is verwaarloosbaar. Je hebt de keuze uit drie verschillende gradaties hoe kronkelig de route zal zijn. In de meest kronkelige optie pakt de Rider 410 echt de kleine wegen. Tijdens een rit in Duitsland resulteerde dat in een route waarbij de weg op een gegeven moment er niet meer was. De weg werd smaller, even later leek het wel een fietspad en 5 km later waren we aanbeland op een boerenpaadje waarbij de verharding meer weg had van een geitenpad dan van een straat. Het bleek later een pad van een boer te zijn en geen normale weg, er stonden wel borden dat er geen vrije doorgang was maar de TomTom vertelde ons dat we gewoon door moesten rijden. Een korte tijd later was er weer een vergelijkbare situatie, toen het kronkelniveau van de meest kronkelige naar de middelste optie was ingesteld is dit niet meer voorgevallen. Tijdens ritten in Nederland hebben we hier geen last van gehad, steeds leuke routes kunnen rijden op het maximale kronkelniveau zonder dat we op wegen kwamen waar we niet mochten zijn.

Rondritfunctie

De optie ‘plan een spannende route’ is deels vergelijkbaar aan de kronkelroutefunctie met het verschil dat jij zelf een aantal viapunten ingeeft en je weer terugkomt op de plaats waarvan je vetrokken bent. Je kunt dus een aantal plaatsen aangeven waarvan je wet dat het leuk rijden is en de TomTom maakt er een route van. Het navigatiesysteem berekent hoe lang je er ongeveer over doet en naar gelang kan je er nog meer viapunten inzetten of uithalen. Het is een erg leuke functie in de Rider 410 (zat ook in de Rider 400) en uitermate geschikt voor dat zondagmiddagritje waarvoor je geen zin of tijd had om een complete route te maken of te downloaden. Het maken van een route is overigens niet heel veel werk. Via MyDrive is dit kinderspel, jij geeft het startpunt aan en zet wat viapunten uit en MyDrive doet de rest.

Als je de Rider 410 aanschaft dan zit er in de doos in principe genoeg materiaal om het navigatiesysteem te monteren op een motor die is voorzien van een buizenstuur. Door middel van een aantal RAM-mounts plaats je deze eenvoudig op je stuur. De actieve lader moet je aansluiten op de accu, dit snoer heeft een stekkertje waardoor je het laaddock van de Rider af kan koppelen en kan gebruiken voor een eventueel tweede motor. Dit stekkertje is erg klein of deze heel blijft na een jaar valt nog te bezien. Heb je een motor met een ander type stuur dan een buizenvariant heb je een probleem. Dan moet je echt op zoek naar een andere montagemogelijkheid. Er zijn genoeg opties maar deze zijn vaak erg aan de prijs, in sommige gevallen loopt dit op tot 25% van de aanschafprijs van de Rider 410.

Conclusie

De TomTom Rider 410 is net als zijn voorganger de Rider 400 een goed navigatiesysteem maar dan met nét een klein beetje extra. De wijze waarop je het systeem moet bedienen is goed, hij is goed af te lezen en er zijn maar weinig negatieve dingen aan te merken aan deze opgewaardeerde Rider 400. De vooraf ingestelde routes zijn leuk om te rijden en de (lifetime) wereldwijde kaarten zijn voor de doorsnee motorrijder niet zo van belang maar voor de wereldreziger dan weer wel. De extra’s die de 410 bezit maken het navigatiesysteem net even wat completer dan de Rider 400 en zijn een goede aanvulling op een systeem die in de basis al erg goed was. De prijs van de TomTom Rider 410 Great Rides Edition is €399,95.

 

Tekst: Marco Hendriks