De Pirelli Diablo Rosso III is de nieuwste telg in de Diablo reeks van Pirelli, de Rosso III is dan ook de opvolger van de veel verkochte Diablo Rosso II. De nieuwe band is ontworpen en ontwikkeld met een uitgebreide blik op de nieuwste generatie motoren, die steeds vaker voorzien zijn van de modernste technieken en elektronica zoals traction control. Volgens Pirelli is de Diablo Rosso III ‘the next level’ op het gebied van sportieve motorbanden. Opvallend gegeven daarbij is dat Pirelli met deze band op een vrij brede doelgroep mikt, namelijk de supersport rijder, de sportieve naked bike rijder en de sportieve toer rijder.
De Diablo Rosso III is een doorontwikkeling van de bekende Diablo Rosso II en maakt volgens Diablo gebruikt van technieken afkomstig van de circuitband van Pirelli, de Diablo Supercorsa. De meest in het oog springende wijziging t.o.v. zijn voorganger is het veel spitsere profiel, een profiel dat overigens grotendeels afkomstig is van de Diablo Supercorsa. Dit profiel geeft de band volgens de makers een agressievere look, en zorgt volgens Pirelli tevens voor een betere waterafvoer. De voorband bestaat uit 1 compound, voor de achterband is gekozen voor een dual compound in de verdeling 40/20/40. Het middelste loopvlak is daarbij wat harder dan de zijkanten, met een langere levensduur als gevolg. Zowel de voorband als de zijkanten van de achterband bestaan voor 100% uit silica. Volgens Pirelli biedt silica meer grip onder zowel natte als droge omstandigheden.
Straat
Op en rondom het circuit van Motorland Aragon in Spanje is de Rosso III door ons aan de tand gevoeld. In de ochtend beginnen we op de openbare weg en krijgen we de keuze uit diverse naked bikes, waarbij we starten met de Ducati Hypermotard 939. Het eerste uur zijn de bochtige wegen rondom Alcañiz nog deels nat, hierdoor krijgen we gelijk de mogelijkheid de banden te testen onder lastige omstandigheden. De Hypermotard laat zich op de Diablo 3 ontzettend makkelijk en vol vertrouwen over flink natte plekken sturen, waarbij je bijna geen verschil voelt of je over droog of nat asfalt rijdt. Op het natte wegdek voel je alleen een enkele keer dat de achterband iets beweegt bij harder accelereren of harder remmen in de bochten. Ook onder deze listige omstandigheden blijft de band ontzettend veel vertrouwen geven en heb je geen moment het gevoel dat hij onder je vandaan dreigt te glippen. De Hypermotard laat zien dat je op de nieuwe Rosso III ontzettend veel lol kan hebben en stevig kan doorrijden op een half nat wegdek, zonder daarbij maar een greintje vertrouwen te missen.
Na ruim een uur sturen is het wegdek volledig droog en kunnen we de band onder betere omstandigheden gaan testen. We stappen over op de BMW S1000R (naked versie van de S1000RR), een echte powerbike die wat minder speels is vergeleken met de Ducati. De snelheden gaan snel omhoog; de wegen door de Spaanse bergen beginnen steeds meer op een circuit te lijken. We accelereren stevig de vloeiende bochten uit, maar de Diablo Rosso III achterband heeft geen enkele moeite met de 160PK’s die hij in combinatie met de traction control te verwerken krijgt. Het vertrouwen groeit, met als gevolg dat we ons al snel een keer flink verkijken op één van de blinde bochten. Gelukkig laat de voorband zich makkelijk corrigeren, iets langer met de voorrem doorremmen in de bocht zorgt ervoor dat de BMW netjes zijn lijn aanpast en we de machine gewoon netjes op het asfalt kunnen houden.
Circuit
Het middagprogramma is voor de superbike motoren waarmee we een aantal sessies doen op het spectaculaire en zeer brede circuit van Aragon. Inmiddels is het flink begonnen met regenen en is de baan door en door nat; de ideale mogelijkheid om te testen of deze Diablo’s het ook goed doen onder extreem natte omstandigheden. We beginnen voorzichtig met de BMW S1000RR. Tijdens de eerste sessie moet het vertrouwen in deze moeilijke omstandigheden duidelijk nog even groeien. We bouwen het tempo rustig op en proberen langzaam maar zeker de limiet van de Diablo Rosso III op te zoeken. Het tempo is nog niet zo hoog, de banden houden dan ook prima grip. Tijdens het terugschakelen begint de achterband zo af en toe wat te bewegen, geen moment voelt dit echter oncontroleerbaar. Gezien de flinke spray en de langzaam opduikende drogere sporen op het circuit, veroorzaakt door de groep journalisten, kunnen we meteen concluderen dat het met de waterafvoer van de achterband wel goed zit.
In de overige sessies rijden we onder andere met de 2016 Kawasaki ZX-10R en de Ducati 1299 Panigale S. Naarmate de dag vordert groeit de baankennis en het vertrouwen in de Pirelli’s. In de laatste sessie op de Panigale kunnen we echt de limiet van de banden opzoeken en beginnen we steeds meer fun in het regenrijden te krijgen. We durven steeds later en later te remmen en kunnen de rem er tijdens het insturen wat langer op houden. De voorband laat zich makkelijk de bocht invallen, zonder daarbij nerveus aan te voelen. De voorkant van de motor voelt dan ook vooral erg vertrouwd aan. Voorzichtig pakken we de apex langs de witte lijn aan de binnenkant van het circuit, om vervolgens gecontroleerd weer het gas open te draaien. De grip van de achterband, in combinatie met de traction control van de Ducati, zorgen ervoor dat we steeds bruter het gas open kunnen draaien. Geen moment worden we verrast in deze verraderlijke omstandigheden. Tijdens het accelereren vanuit de wat snellere bochten voelen we af en toe wel wat onrust vanuit de achterband, maar dit zorgt niet voor verrassende glijpartijen.
Conclusie:
Met de Pirelli Diablo Rosso III heeft Pirelli een degelijke allround supersportband neergezet. Ondanks de natte omstandigheden maakte de Diablo Rosso indruk onder de modernste superbikes en supernakeds. De derde generatie van de Rosso is dan ook zeer goed inzetbaar voor de supersportijder, de naked bike rijder, maar past ook bij ook de toerrijder die vooral van sportief rijden houdt. Zowel op de straat onder droge omstandigheden als op het circuit onder natte omstandigheden, voldoet de Diablo Rosso III aan zijn verwachtingen. Pirelli heeft zijn Diablo Rosso range met deze Rosso III dan ook echt naar ‘the next level’ gebracht.
Tekst: Ilja Pokorny Foto’s: Pirelli