Skip to main content

Test: 2016 Yamaha XV 950

De XV 950 van Yamaha ziet er cool uit met zijn fraai geveerde zadel, ronde achterlicht en zwarte kleurstelling in combinatie met de contrasterende witte tank en het kleine windschermpje. Een stoere motor om te zien dus, mede door de dikke Akrapovič einddemper en het fraaie V-twin blok. De afwerking van de motor is over het algemeen van hoog niveau, de naden sluiten goed op elkaar aan en er zijn geen steken laten vallen. Ook niet op de details, waardoor de XV 950 er echt goed uit ziet.

TM Yamaha XV950 1

Maar een motor is meer dan een kijk-object natuurlijk. Als je wegrijdt met de XV950 merk je dan ook direct dat het 950cc grote blok meer in zich heeft dan alleen een fraai uiterlijk. Het genereert een behoorlijk koppel, waardoor de XV lekker van z’n plek komt en ook tussensprintjes bij snelheden tussen de 80 en de 130 km/h zijn goed te doen, zodat er vlot kan worden ingehaald. Een cruisesnelheid van 130 km/h is ook prima vol te houden, maar veel harder zal je er waarschijnlijk niet mee willen. Op de snelweg wordt je borst weliswaar keurig uit de wind gehouden door het kleine windschermpje, maar zorgt het wel voor turbulentie rond je helm, waardoor de XV 950 meer tot zijn recht komt op secundaire wegen. Het koppel is beschikbaar in vrijwel het hele toerenbereik zodat je de XV tot laag in de toeren kunt rijden zonder last te hebben van bokken waar tweecilindermotoren doorgaans om bekend staan. Als je laag in de toeren midden in de bocht wat gas bij geeft rij je dan ook vloeiend de bocht uit, waarbij het koppel opnieuw merkbaar aanwezig is.
Het schakelen gaat hierbij ook lekker soepel, waarbij de koppeling fijn aangrijpt, waardoor deze met veel gevoel is te bedienen. Een ongewenste neutraalstand bij het opschakelen van de één naar de twee kwam echter net wat te vaak voor om helemaal tevreden te zijn over de versnellingsbak.

De remmen zijn goed berekend voor de XV. Bij het aanremmen voor een bocht voelt de voorrem wel wat sponzig aan, maar als je doorknijpt vertraagt de motor toch goed genoeg – mede door de stevige motorrem – en ook de achterrem heeft een bruikbare remvertraging.
Met de vering is het ook best in orde en doet zijn werk dan ook naar behoren. Vanwege de geringe grondspeling kun je toch niet al te hard een bochtig parcours doorknallen, zodat je niet snel last zult hebben van deining in de bochten en ook voor klinkerwegen is de XV zodanig afgeveerd dat je goed contact met de weg houdt zonder dat je van de motor af stuitert. Op het rechte stuk wil het stuur echter nog wel eens beginnen te trillen als je deze los laat.
Door de korte wielbasis is de XV950 zeer wendbaar, je gooit hem dan ook makkelijk om van bocht naar bocht en het stuurgedrag in combinatie met het koppel, zorgen dan ook voor veel plezier op deze Yamaha.

De zithouding is minder, je merkt gelijk dat het luchtfilter te ver naar buiten is geplaatst, waardoor je links wel je knie tegen de tank kunt drukken, maar je dit rechts niet lukt. Ook het rempedaal zit net iets te hoog, zodat je gedwongen wordt om je voet naar buiten te plaatsen. Dat zit niet lekker en het duurt dan ook even voordat je hieraan gewend bent zodat je automatisch met je linkerbeen iets breder gaat zitten en je wel recht op de motor zit. Het hindert je wel iets bij het insturen, omdat je niet je knieën kunt gebruiken, maar is prima op te vangen door meer vanuit je heupen te sturen.
Het zadel zit in eerste instantie prima, maar na een goed uur rijden begin je het harde zitje toch echt te voelen zodat je niet veel later dan ook moet verzitten om je achterwerk te ontlasten.

Het display is volledig digitaal en overzichtelijk. De knoppen op het stuur wijzen zich zelf en zitten op de plaats waar je ze verwacht. Het contactslot echter niet, deze is weggewerkt bij het balhoofd, net voor de tank. Dat is even wennen is, maar niet echt hinderlijk, je dashboard blijft wel mooi opgeruimd zo. Het knopje om door de displayfuncties te scrollen zit aan de rechterkant. In deze functies kent de Yamaha 2 tripstanden, een ODO, de tijd en als je tank bijna leeg is een functie die telt hoeveel kilometer je op reserve rijdt. De knipperlichten aan de voorzijde zijn aan de bovenste kroonplaat gemonteerd, net naast het kuipje. Hierdoor blijft de motor mooi smal en dit past goed bij de looks van de XV 950. Het achterlicht staat op een steuntje op het zwarte achterspatbord. Deze is volledig voorzien van LED’s. De knipperlichten achter zijn aan het spatbord gemonteerd. Voor een passagier zijn er wel voetsteuntjes gemonteerd, maar een duozadel zit niet op ons demomodel. Hiervoor is een bagagerekje geplaatst dat maximaal 4,5 kilo mag dragen.

Verbruik: Een actieradius van 1:19 is haalbaar op de snelweg, maar ook op secundaire wegen merken we niet echt een ander verbruik. Er is telkens getankt bij ongeveer 150 of 160 kilometer, waarbij er ongeveer 8 liter brandstof bijgevuld moest worden. Ook hier geeft de kleine tankinhoud aan dat de XV bedoeld is om kortere tochten te rijden.

Conclusie
De Yamaha XV950 is een motor om lekker binnendoor te rijden of om over de boulevard te cruisen, maar ook voor woon-werk verkeer en de in de stad is hij prima inzetbaar. Een motor met een hoge funfactor en met een zeer strak en cool uiterlijk waarvan het blok vloeiend aanvoelt en vlot accelereert. Hij stuurt goed en is wendbaar, ook op de smallere en krappere bochten, maar mist wel grondspeling waardoor je snel met de stepjes aan de grond zit. De afwerking van de motor is gewoon goed, zoals een motor hoort te zijn. Ook laat de versnellingsbak je vlot en soepel door de versnellingen schakelen, maar een net wat te vaak voorkomende ongewenste neutraalstand tussen de eerste een tweede versnelling zorgt voor enige irritatie zodat het predicaat ‘goed’ bijgesteld moet worden in ‘voldoende’. De zithouding zou ook prima geweest zijn, ware het niet dat het luchtfilter in de weg zit en het rempedaal net iets te hoog geplaatst is. Het stuur voelt degelijk aan dankzij de dikkere handvatten en de knoppen laten zich makkelijk en goed bedienen. Het display is duidelijk en helder, maar het harde zadel kun je beter vervangen voor een ander exemplaar omdat deze je al snel een pijnlijk zitvlak bezorgt.

Tekst: Glenn Hakkers – Foto’s: Antony Schraven

Specificaties

Engine
Engine type 4-stroke, air-cooled, 4-valves, SOHC, V-type 2-cylinder
Displacement 942cc
Bore x stroke 85.0 mm x 83.0 mm
Compression ratio 9.0 : 1
Maximum power 38.3 kW (52.1PS) @ 5,500 rpm
Maximum Torque 79.5 Nm (8.1 kg-m) @ 3,000 rpm
Lubrication system Wet sump
Clutch Type Wet, Multiple Disc
Carburettor Fuel Injection
Ignition system TCI
Starter system Electric
Transmission system Constant Mesh, 5-speed
Final transmission Belt
Chassis
Frame Double cradle
Front suspension system Telescopic forks, Ø 41 mm
Front travel 135 mm
Caster Angle 29º
Trail 130 mm
Rear suspension system Swingarm
Rear Travel 110 mm
Front brake Hydraulic single disc, Ø 298 mm
Rear brake Hydraulic single disc, Ø 298 mm
Front tyre 100/90-19M/C 57H (Tubeless)
Rear tyre 150/80B16M/C 71H (Tubeless)
Dimensions
Overall length 2,290 mm
Overall width 830 mm
Overall height 1,120 mm
Seat height 690 mm
Wheel base 1,570 mm
Minimum ground clearance 130 mm
Wet weight (including full oil and fuel tank) 247 kg / ABS 251 kg
Fuel tank capacity 12 litres
Oil tank capacity 4.3 litres