De Triumph Thruxton stamt van oorsprong als homologatie model uit het jaar 1965. In 2004 kwam Triumph -met het 1965 model in gedachte- met een luchtgekoelde 900 cc Thruxton op de markt. De cilinder inhoud is voor het 2016 model gegroeid naar 1200 cc en kreeg vloeistofkoeling. De Thruxton R is uitgerust met high-end vering en remmen. Deze onderdelen zijn op de standaard Thruxton wat minder exclusief. Om de Thruxton naar je eigen wens op te bouwen is er een uitgebreid assortiment aan accessoires verkrijgbaar. Wij reden de standaard Thruxton in de kleur Pure White met daarop een speciaal voor de Thruxton ontworpen kuip, bijbehorende clipons en optionele Vance & Hines uitlaten. In één week reden we 1800 kilometer woonwerk verkeer en een weekend Sauerland.
Bij de eerste aanblik van de Thruxton waan je je direkt in de jaren 60 /70 cafe race scène, je moet echter goed kijken om te zien dat het een moderne motorfiets is. De moderne details zijn subtiel weggewerkt en de retro styling van de 1200 cc 8 kleps parallel twin met 96 pk suggereert dat het carter en versnellingsbak gescheiden zijn. Op de plek van de nokkenassen zitten nu de balansassen en de brandstofinjectie zit keurig weggewerkt achter nep carburateurs. De radiateur is weggewerkt tussen de voorste framebuizen, het bijbehorende slangenwerk loopt onzichtbaar weg onder de tank en het motorblok en de katalysator zit verstopt onder het motorblok. Deze wordt aan het zicht onttrokken door de ogenschijnlijk direkt doorlopende verchroomde uitlaatpijpen. De verchroomde spaakwielen maken het plaatje compleet en zijn gemonteerd in een conventionele niet instelbare 41 mm voorvork. Twee kleine LCD display’s in de chroomomrande ronde klassieke tellers verraden dat dit geen klassieker is. Op deze display’s zijn het verbruik, gereden afstand en de ingeschakelde versnelling goed af te lezen. De Thruxton is ook uitgerust met uitschakelbare ABS, tractie control en heeft drie rij modi: Rain, road en sport. De kleine knipperlichtjes zijn LED net als de day glow stadsverliching in de koplamp. De gehele afwerking van de motor is zonder twijfel van een hoog niveau.
De Thruxton oogt laag en lang. Dit wordt nog eens versterkt door de lange tank met tankdop in Monza stijl en de smalle ver naar voren stekende kuip met ronde koplamp. De spiegels zijn gemonteerd aan het uiteinde van het stuur. Opstappen doe je enigszins voorovergebogen als gevolg van de relatief ver naar voren staande clipons. De voeten staan vrij hoog en ver naar achteren. Dit geeft een uitgesproken sportieve “liggende” retro-zit zoals we kennen uit de Joe Bar strips. Het zadel is bedoeld voor één persoon. Stilstaand kun je goed met de voeten bij de grond. De dikke 1200 cc parallel twin start je door eerst de koppeling in te knijpen en dan de gecombineerde dodemans/startknop in te drukken.
De Thruxton draait van af de eerste slag mooi en rustig rond en de koppeling is heel licht te bedienen en erg goed te doseren. De eerste versnelling inschakelen gaat nagenoeg geruisloos. Door de goed te doseren koppeling gaat het wegrijden met het forse koppel erg prettig. Opschakelen gaat licht en met korte schakelwegen. Door de klassieke zithouding wil de Thruxton actief gestuurd worden, vooral in het stadsverkeer is dat op den duur wat vermoeiend. Zodra je de stad uitgaat komt de motor in zijn element. De prachtig gebalanceerde twin toert na een draai aan het ride by wire gashandel vlot op. Omdat er vanaf lage toeren al veel koppel beschikbaar is voelt de acceleratie krachtig. Samen met de niet storende trillingen van de twin en de donkere roffel uit de Vance & Hines uitlaten maken het caféracer plaatje af. Op de buitenweg wil de Thruxton ook actief gestuurd worden, met name het korte bochtenwerk is een prettige combi van sturen en je gewicht verplaatsen. Lange bochten neemt hij strak en neigt op hogere snelheid wat naar overstuur. Dit is te compenseren door hem op het gas de bocht door te trekken. De remmen en niet instelbare vering kunnen het geheel zonder problemen aan. Zodra je de snelweg opgaat schakel je de Thruxton eenvoudig naar de hoogste versnelling. Het zicht in de spiegels wordt soms wat wazig en het lage smalle kuipje houdt alleen je onderlijf wat uit de wind. Zodra de snelheid rond de 160 km/u komt wordt het rijwielgedeelte wat onrustig door de liftende werking van je bovenlijf. Plat op de tank liggen en zover mogelijk wegduiken helpt. Dan kun je de Thruxton zonder problemen door trekken tot zijn top van 200 km/u op de teller, maar dan moet je wel plat blijven liggen. Lange snelweg afstanden zijn door de zithouding op den duur wat oncomfortabel. Het gemiddelde verbruik komt uit op een nette 1:20. De tankinhoud van 14,5 liter geeft een range van 290 km. Door het soepele motorkarakter is het verschil tussen de verschillende modi niet uitgesproken groot.
Conclusie
De 2016 Triumph Thruxton straalt uit dat het een klassieke motor is maar dan met moderne invloeden. Wel is het een beetje vorm boven functie en dat ervaar je tijdens snelwegritten en het rijden door de stad. De zithouding is tijdens sportief toeren op de secundaire wegen prima maar tijdens andere ritten wat Spartaans. Actief rijden is het devies en plezier is dan het resultaat. De 1200 cc twin heeft een prachtige koppelkromme, mooie gasrepons en een keurig brandstofverbruik. Remmerij en vering kunnen het geheel goed aan en de optionele Vance & Hines uitlaten maken het af. De afwerking is van hoog niveau en door het uitgebreide accessoire pakket is de motor aan te passen naar ieders behoefte. De 2016 Triumph Thruxton is verkrijgbaar in de kleuren Jet black, Pure white en competition green en is verkrijgbaar vanaf €13.900,-. De door ons gereden versie kost €16.263,-
Tekst: Andrew Thijssen – Foto’s: Antony Schraven
Type | Liquid cooled, 8 valve, SOHC, 270° crank angle parrellel twin |
Inhoud | 1200cc |
Bore Stroke | 97.6 mm / 80 mm |
Compression | 11.0:1 |
Max. vermogen EC | 97 PS/ 96 Bhp (72 kW) @ 6750 rpm |
Max. koppel EC | 112 Nm @ 4950 rpm |
Systeem | Multipoint sequential electronic fuel injection |
Uitlaat | Chromed 2 into 2 exhaust system with twin chrome silencers |
Eindaandrijving | O ring chain |
Koppeling | Wet, multi-plate assist clutch |
Versnellingsbak | 6-speed |
Frame | Tubular steel cradle |
Swingarm | Twin-sided, aluminium |
Voorwiel | 32-spoke 17 x 3.5in |
Achterwiel | 32-spoke 17 x 5in |
Voorband | 120/70 ZR 17 – Metzeler Sportec M7RR |
Achterband | 160/60 ZR17 – Metzeler Sportec M7RR |
Voorvering | Kayaba 41mm cartidge forks, 120mm travel |
Achterwielophanging | Kayaba twin shocks with adjustable preload, 120mm rear wheel travel |
Voorrem | Twin 310mm discs, Nissin 2-piston floating calipers, ABS |
Achterrem | Single 220mm disc, Nissin 2-piston floating caliper, ABS |
Instrumentendisplay en -functies | LCD multi-functional instrument pack with analogue speedometer, analogue tachometer, gear position indicator, fuel gauge, range to empty indication, service indicator, clock, trip computer, scroll and mode buttons on handlebars, heated grip ready, fuel consumption display, traction control status and throttle mode display. |
Breedte stuur | 745 mm |
Hoogte zonder spiegels | 1030 mm |
Seat Height | 805 mm |
Wielbasis | 1415 mm |
Vorksprong | 22.7º |
Naloop | 90.8 mm |
Dry Weight | 206 Kg |
Tankinhoud | 14.5 L |