Triumph liet in 2015 op de beurs van Milaan diverse nieuwe modellen zien, waaronder de vernieuwde T120 Bonneville. De “Bonnie”, die al in 1959 haar entree in het Triumph gamma maakte, is daarmee een van de modellen die het Britse merk in het retro segment aanbiedt. Om met de moderne tijd mee te komen, werd de T120 Bonneville voorzien van onder andere waterkoeling en een naar 1200cc vergrote cilinderinhoud. Alhoewel het blok voor het grootste deel overeenkomstig is met dat in de Thruxton laat het zich in de T120 Bonneville onderscheiden doordat het hier de zogenaamde high torque versie betreft. De 8-klepper is nu goed voor 80 pk en 105Nm koppel die al bij 3100 toeren/min beschikbaar zijn. Met nadruk spreekt het persbericht over een toename van 54% ten opzichte van het koppel van de oude T100 Bonneville. Ondanks dat de Bonneville een moderne motorfiets is, blijft hij op het eerste gezicht een klassieke verschijning. Pas nadat je de motor goed bekijkt, vallen moderne zaken op als ABS, LED (dagrij)verlichting, handvatverwarming en de waterkoeling die netjes verstopt zit om de klassieke look te handhaven. De klephuizen van het injectiesysteem zijn verstopt in kapjes die je wanen dat je met carburateurs onderweg bent. Verder helpen de geborstelde aluminium sierkappen bij het blok en de staande cilinders mee de T120 Bonneville een klassiek uiterlijk te geven, net zoals de spaakwielen en de ruime hoeveelheid chrome accenten die de Triumph rijk is, waaronder de op ons exemplaar gemonteerde optionele dubbele Vance & Hines ‘peashooter’ uitlaten. De Triumph is een hele verschijning, die hoogwaardig en kwalitatief op niveau oogt. Daarnaast is het een mooie motorfiets om naar te kijken, met veel details op die zowel de moderne als retro aspecten van de T120 Bonneville benadrukken.
Motorblok
Dat de Bonneville over meer dan voldoende koppel beschikt, is na de eerste bocht meteen duidelijk. Het koppel komt al bij lage toerentallen in en zorgt ervoor dat je snel kan accelereren. De twin kan nog flink in de toeren gejaagd worden, waarbij je zelfs verder kan dan gevoelsmatig bij het motorblok en de motor zelf past. Wanneer in hogere toerentallen het koppel wat afneemt, neemt het vermogen het voor een eindsprint nog even over. In eerste instantie verwacht je bij een tweecilinder met 1200cc een motor die flinke trillingen veroorzaakt. Niets is minder waar, de ferme klappen van het blok met 270 graden ontstekingsinterval benadrukken het ruime aanbod aan koppel zonder daarbij veel trillingen door te geven. Trillingvrij is een grote tweecilinder natuurlijk niet snel, maar de handvatten en voetsteunen blijven bespaard van hinderlijke vibraties. De zes-versnellingsbak met versnellingsindicator schakelt soepel en direct, evenals de koppeling, die soepel en licht functioneert, en is door de slip-assist functie goed doseerbaar. De koppelingshendel is 4-voudig instelbaar, maar had op ons exemplaar veel speling, wat een beetje afbreuk deed aan de over het algemeen hoogwaardige uitstraling van de T120 Bonneville.
Rijwielgedeelte
Zoals op een retro motorfiets hoort, is er gekozen voor een conventionele configuratie van het rijwielgedeelte. Het buizenframe is in combinatie met een conventionele Kayaba voorvork en twee Kayaba schokbrekers achter echter niet achterhaald. De veervoorspanning is instelbaar op deze schokbrekers, waarbij de zachter standen veel comfort geven zonder dat de motor overdreven deinerig wordt. Het frame zelf is stijf genoeg om ook snellere ritten aan te kunnen en ook die niet instelbare voorvering komt niet gauw te kort, alhoewel insturen met nadruk dient te gebeuren. Verder is er overstuur aanwezig bij hogere snelheid. De spaakwielen worden afgeremd door zwevende remklauwen van Nissin met ABS, waarbij het voorwiel, dat 18inch groot is, dubbele schijven heeft meegekregen. In eerste instantie is het remgevoel niet zo overtuigend, maar wanneer er meer gevraagd wordt van de remmen, overtuigen ze meer. Het ABS komt alleen aan de achterzijde wat vroeg in, wat ook te maken heeft met de forse motorrem die de tweecilinder heeft.
Moderne voorzieningen in een retro jasje
Achter het retro uiterlijk van de T120 schuilt voldoende moderne techniek. Zo is er standaard tractie controle met instelbare rij-modi beschikbaar. In de regen modus komt het vermogen er duidelijk minder heftig in, maar de doseerbaarheid van de standaardmodus is dusdanig soepel dat ook in de vol vermogen stand prima met natte omstandigheden te rijden is. Het dashboard is voorzien van diverse nuttige opties die met knoppen aan het stuur te bedienen zijn (waaronder de standaard handvatverwarming). De twee analoge tellers voor snelheid en toerental, waarbij de wijzers overigens net zo trillen als het origineel, is uitgerust met twee LCD schermen waarop onder meer de versnellingsindicator, benzineverbruik, handvatverwarmingstand, tripmeters, range tot lege tank te zien zijn. De bediening op het stuur is simpel en werkt intuïtief. Verder is de T120 voorzien van LED-verlichting, waarbij de koplamp een dagrijverlichting stand heeft. Dit is echter ingepakt in design dat er voor zorgt dat het bij de motor past. Dit is ook het geval bij de injectie, waarbij de gasklephuizen verstopt zitten achter kapjes die het uiterlijk hebben van een carburateur.
Praktische bruikbaarheid
De T120 Bonneville leent zich minder goed voor woon werk verkeer. Naast het feit dat het op geen enkele naked prettig is om in weer en wind te rijden heeft de Bonneville slechts ruimte om je motorpapieren op te bergen. De bolling van het achterspatbord beperkt elke mogelijkheid tot het opbergen van bijvoorbeeld een slot, of een lunchpakket. Daarnaast zou elke vorm van een topkoffer ontsiering zijn van de fraaie vertoning die de Bonneville is. Verder zuigt het zadel vocht op door de fraaie stiknaden als er regen op valt. Een woon-werk motor is de 2016 Bonneville niet. Het is meer een motor die je gebruikt om je vrije dagen invulling te geven, een vakantie zou zelfs ook goed kunnen. Door de beugels achterop is een bagagerol zo vastgeknoopt. Lange afstanden zijn prima te doen, ondanks het gebrek aan enige vorm van windbescherming. Het zadel geeft voldoende bewegingsvrijheid om te verzitten en een houding te kiezen die je goed bevalt. De houding is neutraal en rechtop, met ruim voldoende beenruimte met een nagenoeg rechte knie- en heuphoek, zonder daarbij ernstig te moeten inleveren op grondspeling of zithoogte. Ook kleinere bestuurders zullen goed bij de grond komen vanwege de geringe zithoogte van 78,5 cm. en de slanke bouw van het zadel en tank. Verder is het vermeldingswaardig dat Triumph de T120 een serviceinterval van 16.000 km mee geeft.
Conclusie
Ondanks dat de T120 Bonneville moet voldoen aan het klassieke uiterlijk van de oude “Bonnie”, hoeft de eigenaar van de T120 niet in te leveren op moderne techniek. De motor is up to date qua motorblok en rijwielgedeelte, voor zover dat van toepassing is in dit segment, en heeft een goed verzorgd uiterlijk met oog voor detail. Het High Torque blok verveelt geen moment en het is genieten van het motorblok, maar het is ook genieten als je naar de Bonneville kijkt, die bovendien afgeladen is met stijl-details. Dat is waar het bij retro-motoren natuurlijk ook deels om draait. De T120 Bonneville kost €12.900,– en is dan standaard voorzien van handvatverwarming, versnellingsindicator, LED daglichtverlichting, instelbare traction control en riding modes en een middenbok. De T120 is ook leverbaar in de ‘Black’ uitvoering, waarbij alle chromen en mat aluminium details vervangen zijn door zwarte onderdelen.
Tekst: Eef Voogd – Foto’s: Antony Schraven
Type | Liquid cooled, 8 valve, SOHC, 270° crank angle parrellel twin |
Inhoud | 1200cc |
Bore Stroke | 97.6 mm / 80 mm |
Compression | 10.0:1 |
Max. vermogen EC | 80 PS/ 79 Bhp (59 kW) @ 6550 rpm |
Max. koppel EC | 105 Nm @ 3100 rpm |
Frame | Tubular steel cradle |
Swingarm | Twin-sided, tubular steel |
Voorwiel | 32-spoke 18 x 2.75in |
Achterwiel | 32-spoke 17 x 4.25in |
Voorband | 100/90-18 |
Achterband | 150/70 R17 |
Voorvering | Kayaba 41mm cartidge forks, 120mm travel |
Achterwielophanging | Kayaba twin shocks with adjustable preload, 120mm rear wheel travel |
Voorrem | Twin 310mm discs, Nissin 2-piston floating calipers, ABS |
Achterrem | Single 255mm disc, Nissin 2-piston floating caliper, ABS |
Instrumentendisplay en -functies | LCD multi-functional instrument pack with analogue speedometer, analogue tachometer, gear position indicator, fuel gauge, range to empty indication, service indicator, clock, trip computer, scroll and mode buttons on handlebars, heated grip status, fuel consumption display, traction control status and throttle mode display. |
Breedte stuur | 785 mm |
Hoogte zonder spiegels | 1125 mm |
Seat Height | 785 mm |
Wielbasis | 1445 mm |
Vorksprong | 25.5º |
Naloop | 105.2 mm |
Dry Weight | 224 Kg |
Tankinhoud | 14.5 L |