We hebben de 2016 Duke 690R Cupracer getest tijdens de Ducati Clubraces 2016 met een extra trainingsdag, waarna we met een wildcard meededen aan de vierde ronde van de KTM 690 Duke Battle die door KTM Benelux georganiseerd wordt. In deze cupklasse wordt met gelijkwaardige motoren gereden, aan de vering mag gesleuteld worden maar de ééncilinder motorblokken zijn geseald en mogen dus niet aangepast worden. Testrijder was Vasco van der Valk, een 16 jarige motorcoureur die normaal in de British MotoStar Moto3-klasse rijdt.
Vanaf een Moto3 komend is natuurlijk elke straatmotorfiets even wennen, maar bij de KTM ging dat heel snel. Het hoge brede stuur en de relatief lage zit zorgde er wel voor dat ik mijn racepositie moest aanpassen, vooral hangen in de bochten is niet makkelijk door de afwijkende stand van het stuur. De beste punten van de Duke 690 Racer zijn de relaxte maar sportieve zithouding en het vermogen onderin. Je kan het gas al heel snel openen, zodat de KTM goed wegtrekt. In de training reden we samen met een aantal rijders op véél snellere fietsen, maar die durfden hem pas veel later open te draaien, waardoor je ze vooral de bocht uit voorbij kan komen (vraag maar aan de jongens op een Panigale). Je kan met maar 70 pk zo heel soepel, maar toch met een aardig tempo rijden. Ik moest ook één sessie met de 2015-versie rijden, die heeft wel duidelijk minder koppel onderin en een ander motorkarakter, je moet echt de 2016 Duke R hebben dus. Die heeft een lekker vermogen en trekt goed uit de bochten, voor een ééncilinder best indrukwekkend.
Vooral in de bochten hoef je eigenlijk vrij weinig te doen om zonder al te veel gekkigheid een lekkere rolsnelheid vast te houden. Het gewicht van de 690 is wel hoog voor gebruik als circuitmotor, maar dan vergelijk ik het wel met mijn Moto3 van 85 kilo dus dat is wel echt heel wat anders. Deze rond de 150 kilo wegende motorfiets is voor het circuit redelijk zwaar voor zijn vermogen van rond de 70 PK, vooral het rechte stuk op Assen is dan best lang. Hij wil in bochten graag naar buiten, zodat je het tempo wat lager moet houden dan hij qua sturen echt wel aan zou kunnen, maar de bochtensnelheid is zeker niet verkeerd en de KTM stuurt ook heel voorspelbaar en strak. De ruime zit is zeer fijn; je kan enorm veel bewegen op het ruime zadel om zo je gewicht te verplaatsen. Een duur veringsysteem kopen is dan ook niet nodig als je gewoon plezier wilt hebben, door jezelf op de juiste momenten naar voren en naar achteren te verplaatsen zorg je al voor een veel groter verschil dan die dure vering.
De Metzeler Sportec M7 RR straatbanden hebben zowel in de regen als droog (zonder bandenwarmers!) al direct veel grip, dit zorgt voor een fijn gevoel en geeft veel vertrouwen. Er zijn drie verschillende standen te kiezen via de knoppen op dat stuur; voor het circuit is de Sport-stand de juiste keuze. Het is dan wel zaak om ook nog de ABS en Traction Control uit te zetten, die grijpen op het circuit namelijk veel te snel in. Hier moet nog een zogenaamde dongel voor komen om ervoor te zorgen dat je dit niet meer steeds zelf handmatig in moet stellen, maar die waren er nog niet. De rain setting heb ik niet geprobeerd, ook niet toen het even regende, er waren niet al te veel rijsessies en daarom bepaalde ik liever zelf hoeveel vermogen er naar het achterwiel gaat. Wanneer je in de regen rijdt met deze fiets moet je trouwens vooral niet schrikken van het deinen, de fiets is zwaar met -voor een circuitracer- niet al te veel vermogen, maar hij kan wel heel veel hebben voor het misgaat.
Het grootste nadeel van deze naked-bike als circuitmotor is toch wel dat er geen ruitje op zit. Hierdoor is het absoluut onmogelijk om zonder oordoppen te rijden, maar zelfs met die gele proppen word je helemaal gek van de herrie van de wind (vooral als je boven de 200 zit). De versnellingsbak is verder niet heel soepel dus je moet opletten dat je altijd netjes doorschakelt. Dit komt grotendeels doordat de slag wat langer is dan normaal, dus als je er eenmaal aan gewend bent gaat het wel een stuk beter maar soms schiet hij toch uit de versnelling wat erg vervelend is. Komt bij dat de quickshifter eigenlijk niet tussen de ingaande as en het pedaal past, waardoor de hoek ervan net niet meer klopt. Met een aanpassing aan het schakelpedaal zou dit wel makkelijk op te lossen moeten zijn.
Ook is de enkele remschijf met de standaard zeer dunne remblokjes wat onhandig, hierdoor moet je heel vaak de blokken vervangen als je regelmatig hard moet remmen en op het circuit is dat continu zo. Op het eerste gevoel voelt de voorrem trouwens alsof je al heel vroeg moet beginnen met remmen om te stoppen, maar dit klopt niet. Je kan namelijk echt heel hard doorremen met deze motor, vooral als de fiets kaarsrecht staat kan je heel snel de snelheid eruit krijgen. De achterrem is daarbij super, hiermee kan je veel fun hebben en zelfs dikke slides mee maken als je wat aan het spelen bent.
Conclusie:
Voor rond de 11.000 euro heb je dan aan deze 690 Duke R Cupracer een heel leuke circuitmotor waarmee je toch jezelf en veel andere mensen kunt verbazen. Het is, vooral door de hoge tank en stuur, geen echte racemotor, maar hij komt heel aardig in de buurt. Uiteindelijk is de KTM 690 Duke R Cupracer een erg leuke fiets voor beginnende circuitrijders als eigen circuitmotor of nog veel leuker, voor in de KTM Duke Battle. Vooral in die KTM Duke Battle kan je er onbezorgd erg veel lol mee hebben. Iedereen kan meedoen en hier leer je het meest, je krijgt er immers begeleiding en je leert altijd van mensen die net zo snel of sneller zijn. Ik heb door de KTM en de fijne organisatie van Vos Oss en de KTM Duke Battle een aantal zeer leuke dagen gehad, podiumplaatsen gepakt en er toch ook nog een 1.54.1 uit kunnen halen op het TT Circuit van Assen met de langzame Ruskenhoek, waarmee ook deze KTM bewijst zich prima thuis te voelen op het circuit.
Het KTM 690 Duke Battle racing pakket kost € 10.650 incl. BTW. Het racing pakket bevat de KTM 690 DUKE R, de KTM PowerParts racing kit, straat kit, race pak en een KTM PowerParts voor- en achterstandaard. Meer informatie bij KTM Nederland.
Test: Vasco van der Valk – Foto’s: Testmotor, actiebeeld © Henny B. Stern.