Skip to main content

Test: 2016 Kawasaki ER-6N Sports Edition

De ER-6N zag al in 2008 het levenslicht en is sindsdien populair bij rijschoolhouders vanwege de gebruiksvriendelijkheid en wordt veelal gezien als een beginnersmotor, maar waar ook doorgewinterde motorrijders best veel plezier aan kunnen beleven. Voor het modeljaar 2016 geeft Kawasaki de ER-6N een extra boost door naast de standaard versie ook een Sports Edition uit te brengen met een volledig Titanium Akrapovič uitlaatsysteem (dus niet alleen de demper), een tankpad en bobbins. De ER-6N is fraai afgewerkt en wordt uitgebracht in drie kleurstellingen, waarvan vooral de nieuwe wit-zwart combinatie van de ER-6N een fris, sportief en up-to-date verschijning maakt met streetfighter looks. Vooral de contrasterende oranje wielstriping en achtershock staat hem hierbij erg goed.

ER 6N 1
Rijeigenschappen
De zitpositie van de ER-6N is verrassend sportief met een flink gebogen kniehoek en je zit ook licht voorovergebogen, wat samen met het goed in de hand liggende stuur een prettige, actieve en toch comfortabele rijhouding oplevert. Je kunt ook goed met je voeten aan de grond komen zodat je direct het gevoel hebt alles volledig onder controle te hebben. Het rijwielgedeelte met dubbelpijps brugframe en achterbrug, 41 mm voorvork en de zijdelings geplaatste achtershock maken van de ER-6N een wendbare machine waar je in het drukke stadsverkeer prima mee uit de voeten kunt. Maar ook daarbuiten is er genoeg lol mee te beleven. Hij stuurt lekker strak een bocht in én door, waarbij het niet uitmaakt of het nu een snelle, langzame, korte hoek of lange doordraaier is. Onder- of overstuur is hem vreemd en zelfs als het er stevig aan toe gaat geeft het rijwielgedeelte geen krimp. Tijdens de test in Almeria, Spanje hebben we de ER-6N uit kunnen proberen op kronkelwegen in de bergen waarbij we zelfs goed mee konden komen met een groepje Z1000 rijders die stevig aan het rondgaan was. Natuurlijk, op de rechte stukken ben je ze direct kwijt, maar in de bochtige secties laat de ER-6N zich van zijn sportieve kant zien en blijkt de berijder de beperkende factor te zijn, niet de stuureigenschappen van de ER-6N. De remmen met ABS ondersteuning zijn hierbij goed op hun taak berekend, met ruim voldoende remvertraging en zijn ook goed te doseren. Voor bestaat het uit dubbele, semi zwevende remschijven van 300 mm met dubbel zuiger remklauwen, achter is een enkele 200 mm schijf met eenzuiger remklauw gemonteerd.

Motorblok
Dat het toegepaste 649cc paralleltwin blok multi-inzetbaar is blijkt wel uit het feit dat Kawasaki deze niet alleen bij de ER-6N heeft ingezet, want ook de allroad achtige Versys 650 en de custom Vulcan S maken hier gebruik van. Aanpassingen aan het soepele blok hebben voor meer koppel in het lage en middelhoge toerengebied gezorgd, waarbij het vermogen uitkomt op een behoorlijke 72,1 pk (53 kW) bij 8.500 rpm en het koppel op 64 Nm bij 7.000 rpm. In combinatie met het volledige Akrapovič uitlaatsysteem op de Sports Edition is er volgens Kawasaki daarnaast nog eens 5,2 pk extra bij gekomen en krijg je 4,4 Nm meer aan koppel tot je beschikking. Bijkomend voordeel van het Akrapovič systeem is ook nog eens een gewichtsbesparing van 5kg.
Uiteraard is er ook een gelimiteerde versie van 35 kW voor het A2 rijbewijs leverbaar en is er zelfs een 25 kW versie, maar waar daar nu nog het nut van is zal wel niemand begrijpen, dat is nog steeds teveel voor een A1 rijbewijs waar het max. vermogen op 11 kW is vastgesteld.
Voor de beginner is het blok lekker tam zolang je in de lagere toeren blijft, maar trek je hem door in de toeren dan komt het pas echt tot leven zodat ook de ervaren rijder aan zijn trekken komt. Allemaal dik voor elkaar dus, maar negatieve kanttekening is wel dat de ER-6N wat rukkerig op het gas reageert waar je echt even aan moeten wennen. Vreemd is het wel, want bij de Versys 650 en de Vulcan S doet dit zich in veel mindere mate voor. Het extra vermogen en koppel dat het Akrapovič uitlaatsysteem genereert zal daar (mede) debet aan zijn. Aan de versnellingsbak kan het in ieder geval niet liggen, die zijn van alle 3 gelijk aan elkaar zodat ook hier maar weer eens blijkt dat het geheel meer is dan de som der delen.

Uitrusting en accessoires
Het dashboard is verticaal opgezet waarbij de analoge toerenteller zich boven het Lcd-scherm met blauwe achtergrondverlichting bevindt, waarop naast de standaard informatie niet alleen het gemiddeld en actuele benzineverbruik is af te lezen, maar er is ook een Economical Riding Indicator die je helpt om zuinig te rijden. Wil je met de ER-6N gaan toeren, dan is dat niet alleen mogelijk qua rijeigenschappen en karakter van het blok, maar wat bagagemogelijkheden is er ook een flyscreen, zijkoffers, seatbag en een topkoffer leverbaar, wat van deze naked een echte allrounder maakt zodat deze voor meer ingezet kan worden dan alleen voor woon-, werk- en stadverkeer.

Conclusie
De ER-6N Sports Edition is een gebruiksvriendelijk naked met steetfighter looks, waarmee niet alleen de beginner en rijschoolhouder mee uit de voeten kan, maar waaraan ook de ervaren rijder best wel veel plezier kan beleven. De afwerking is goed voor elkaar, maar het is vooral de frisse wit-zwarte kleurstelling met contrasterende oranje accenten die samen met het Akrapovič uitlaatsysteem de ER-6N een sportieve en up-to-date uitstraling meegeven. Het rijwielgedeelte en soepele paralleltwin blok maken hem niet alleen geschikt voor stads- en woon-werkverkeer, maar je kunt je er ook best sportief op uitleven en wil je op reis dan biedt het accessoire pakket voldoende mogelijkheden. Een prima allround straatmotor uit het midrange segment dus, waarvan we alleen de rukkige gasreactie als minpunt hebben kunnen ontdekken. De ER-6N is leverbaar in de kleurencombinaties wit/zwart, groen/zwart en grijs/zwart en staat voor 6.999 euro in de winkel. Voor het Sports Edition pakket moet 690 euro extra op tafel gelegd worden.

 

Type motor Vloeistofgekoelde viertakt-parallel-twin
Cilinderinhoud cm³ 649 cm³
Boring x slag 83.0 x 60.0 mm
Compressieverhouding 10.8:1
Kleppensysteem DOHC, 8 kleppen
Brandstofsysteem Brandstofinjectie: ø38 mm x 2 (Keihin)
Ontsteking Electronisch
Startmotor Elektrisch
Smering Geforceerde smering, semi-dry sump
   
Prestatie en Transmissie  
Maximaal vermogen 53 kW (72,1 pk) / 8.500 tpm
Maximaal koppel 64 Nm / 7.000 tpm
Limited power version 35 kW / 8.000 tpm of 25 kW / 8.000 tpm
Versnellingen 6 versnellingen, cassette
Eindaandrijving O-ring ketting
Koppeling Meervoudige natte platenkoppeling, handbediend
   
Frame en afmetingen  
Frame type Dubbel perimeter buizenframe van hoogsterktestaal
Balhoofdhoek/Naloop 25° / 110 mm
Veeruitslag, voor 125 mm
Veeruitslag, achter 130 mm
Banden, voor 120/70 ZR 17 M/C (58W)
Banden, achter 160/60 ZR 17 M/C (69W)
Stuurhoek links / rechts 35° / 35°
Afmetingen (L x B x H) 2.110 x 770 x 1.110 mm
Wielbasis 1.410 mm
Grondspeling 130 mm
Zithoogte 805 mm
Brandstofcapaciteit 16 liter
Rijklaar gewicht 206 kg
   
Remmen en vering  
Remmen, voor Dubbele, semi zwevende remschijven van 300 mm Remklauwen met dubbele zuiger
Remmen, achter Enkele remschijf van 220 mm Remklauw met enkele zuiger
Vering, voor Telescoopvork van 41 mm
Vering, achter Schuingeplaatste enkelvoudige schokdemper met instelbare veervoorspanning

Tekst: Dirk van het Hekke, Foto’s: Target Press/Kawasaki