Vanaf het moment dat je opstapt merk je dat de zithouding best goed is. Relaxed, rechtop en het stuur op een fijne hoogte. De forward controls staan niet te ver vooruit, waardoor je benen ook een houding hebben die je lang kunt volhouden. Hierdoor heb je ook het gevoel dat je veel controle hebt over de motor. Het zadel zit goed, dit blijft ook het geval als je langere ritten maakt. De Dyna heeft een kleine duozit met stepjes, maar echt geschikt voor een extra persoon is deze niet. Daarvoor is de duozit gewoonweg te klein. De bediening op het stuur is zoals men van Harley-Davidson gewend is. Degelijk, overzichtelijk en goed bedienbare knoppen. De knop om door de displayfuncties te scrollen zit boven de claxon in plaats van aan de achterkant. Dit maakt het knopje makkelijker bereikbaar. In de display is de keuze uit de totaal kilometerstand (ODO), Trip A en B, range, tijd en de handige functie Gear/RPM. Deze functie laat je klein digitaal zien in welke versnelling en met welk toerental wordt gereden. Verder heeft de Fat Bob alleen een analoge snelheidsmeter. De knipperlichten aan de voorzijde zijn bij de rem- en koppelingshendel gemonteerd. Een handig foefje dat Harley-Davidson al jaren toepast is het automatisch uitschakelen van de knipperlichten na het nemen van een bocht. Ook op deze Fat Bob zit deze functie. De dubbele koplamp werkt om en om. Bij dimlicht brandt de ene lamp en bij groot licht de andere lamp. Esthetisch gezien had Harley-Davidson beter beide lampen tegelijk kunnen laten branden. Het achterlicht bestaat uit 2 ringen van LED’s, deze functioneren ook als remlicht. Naast het achterlicht zijn 2 losse knipperlichten gemonteerd.
Het 103 cubic inch Twincam motorblok (1690 cc) komt in deze Harley-Davidson zeker tot zijn recht. Zowel qua uiterlijk, Crackle black met mat chrome accenten, als ook qua vermogen. Je zet hem met een ferme klik in de eerste versnelling waarna de koppeling zich makkelijk laat bedienen. Gas geven bij het wegrijden is hierbij niet nodig. Er zit veel koppel onderin het blok, waardoor je vanaf 1500 toeren al begint te merken dat hij graag vooruit wil. Je schakelt vervolgens vlot door de versnellingen en zit snel boven de 100 kilometer per uur. Ook bij een tussensprint, om bijvoorbeeld in te halen, verrast het koppel je soms nog. Wel geeft het blok veel trillingen door naar het frame. Dit is ook voelbaar als je rijdt en zie je duidelijk in de spiegels terug die lang niet altijd een helder beeld geven. Op de snelweg gebruik je vooral de zesde versnelling om lekker laag in toeren te rijden. Harder dan 140 kilometer per uur is niet prettig omdat je met het bovenlichaam vol in de wind zit. De motor heeft een top van ongeveer 180 km/h. Op de snelweg is een verbruik van 1:19 haalbaar.
Buiten de snelweg komt de motor echt tot zijn recht. Door het stijvere frame en de goed afgestelde vering is de motor erg stabiel. Ook bij hogere bochtensnelheid blijft deze stabiel en de motor gaat niet deinen. Bij het uitkomen van de bocht geef je gas en merk je gelijk waar Harley-Davidson sterk in is. Koppel leveren bij een laag toerental. De 132 Newton meters aan koppel komen op de kronkelwegen goed tot zijn recht. Je moet je dan ook behoorlijk inhouden als je in een van de vele zestig km/uur zones van Nederland rijdt. De Fat Bob laat zich makkelijk sturen en is zeer wendbaar, terwijl de dikke banden je eigenlijk anders doen verwachten. Het verbruik ligt hier rond de 1:15. Het vinden van de neutraal is een drama. Vrijwel nooit krijg je de motor meteen in de vrijstand. Ook niet als je een dot gas geeft, wat bij de meeste motoren nog wel eens wil helpen. Dit irriteert behoorlijk en zorgt er soms voor dat je dan maar in de eerste versnelling parkeert. De voorrem werkt goed dankzij de dubbele schijf en de vierzuigerremklauwen, het geheel is goed te doseren. De voorrem staat in verbinding met de achterrem, als de voorrem bediend wordt dan remt de achterzijde mee. De achterrem op zich laat echter wel iets te wensen over. Deze vertraagt minder dan je verwacht en voelt wat onwennig aan.
Met een tankinhoud van 18,9 liter kom je ongeveer 280 kilometer ver. Het benzinelampje begint echter al vrij vroeg te branden waardoor wij na zo’n 200 à 225 kilometer gingen tanken. Er gaat dan tussen de 11,5 en 13,5 liter brandstof in. De afwerking van de motor is over het algemeen van hoog niveau. Alles sluit goed aan en voelt degelijk. Echter, er zijn wel details waar meer aandacht aan besteed had mogen worden. Zo is de lasnaad van de tank niet mooi. Deze zit in het zicht vlak voor het zadel. Dit hadden ze makkelijk kunnen oplossen door de sierlijst die vanaf de teller naar het zadel loopt breder te maken en hiermee de lasnaad af te dekken. Verder is bij het blok de bedrading niet mooi afgewerkt. Het zwarte omhulsel is net te kort, waardoor je op een compleet donkere motor ineens felle kleuren bedrading ziet.
Conclusie
De Harley-Davidson Fat Bob daagt je uit om anders te rijden met een Harley dan je normaliter doet. Met deze Fat Bob kun je serieus gas geven en lekker spelen. Het blok voelt goed en krachtig aan, maar trilt wel veel. Dit merk je ook bij het rijden. Het stuurgedrag is zeer goed en verrast positief. De motor is behendig en wendbaar. Naast de goede rijeigenschappen heeft de motor een stoer uiterlijk en is het een echte blikvanger. De afwerking laat hier en daar wat te wensen over en de versnellingsbak laat je flink zoeken naar de neutraal. De zithouding is prettig, een goed zadel, forward controls die goed aanvoelen en het stuur op een comfortabele hoogte. De bediening van de knoppen voelt degelijk. Op de snelweg gaat het al snel vervelen, omdat je meer dan genoeg vermogen hebt, maar het niet echt kunt benutten door de volle rijwind op het bovenlichaam. Al met al is de Harley-Davidson Fat Bob een motor met een hoge fun factor, maar dan wel op de binnendoor wegen.
Tekst: Glenn Hakkers – Foto’s: Roel van Tienen
SPECIFICATIES | |
PRIJZEN | |
Vivid Black | €19800,- |
Kleuroptie | €20.150,- |
AFMETINGEN | |
Lengte | 2.400 mm |
Zadelhoogte | 690 mm |
Grondspeling | 125 mm |
Balhoofdhoek | 29 graden |
Naloop | 125 mm |
Wielbasis | 1.620 mm |
Bandenmaat voorzijde | 130/90B16 67H |
Bandenmaat achterzijde | 180/70B16 77H |
Brandstofinhoud | 18.9 liter |
Olie-inhoud | 2.8 liter |
Droog gewicht | 306 kg |
Gewicht | 321 kg |
MOTORBLOK | |
Motorblok | Luchtgekoeld, twincam 103 |
Boring | 98.4 mm |
Slag | 111.1 mm |
Cilinderinhoud | 1.690 cc |
Compressieverhouding | 9.6:1 |
Brandstoftoevoersysteem | Electronic Sequential Port Fuel Injection (ESPFI) |
AANDRIJFLIJN | |
Primaire aandrijving | Ketting, 34/46 ratio |
CHASSIS | |
Uitlaatsysteem | Chromen “Tommy Gun” 2-1-2 collector uitlaat met dubbele dempers |
Wiel voorzijde | Hoogglans zwart gegoten aluminium wiel met lasergegrafeerde graphics |
Wiel achterzijde | Hoogglans zwart gegoten aluminium wiel met lasergegrafeerde graphics |
Remmen | 4-zuiger vast voor, en 2-zuiger zwevend achter |
PERFORMANCE | |
Koppel | 132 Nm |
Verbruiksgegevens | Gecombineerd stad/snelweg 5.6 l/100 km |