Langzaam komt de markt voor elektrische motoren op gang. Merken als Zero, Energica, Volta en in mindere mate Victory maken E-motoren met het silhouet van een conventionele motorfiets, maar Johan Hammerschmid uit Oostenrijk heeft het totale ontwerp van zowel aandrijving als chassis volledig op de schop genomen. Resultaat is de Johammer J1.150 en de J1.200. Deze Johammer modellen zijn vanaf de eerste week oktober leverbaar in Nederland. Testmotor.nl mocht de eerste de Johammer J1. 200 een dag meenemen voor een rij indruk. We reden in één middag 230 km, waarbij we één keer op locatie de accu’s ‘voor de zekerheid’ een half uurtje bijgeladen hebben.
Techniek
De Johammer is van voor tot achter anders dan we gewend zijn. De voorwielophanging bestaat uit een dubbele swingarm, de 16 kW elektromotor is gemonteerd in het achterwiel. Het energiepakket zit laag gemonteerd en fungeert samen met de veringsbehuizing als chassis, waardoor het zwaartepunt heel laag zit. Een dashboard ontbreekt, evenals een duozit. Het geheel is omhuld door een kunststof behuizing of zo je wilt ‘carrosserie’. Het stuur bestaat uit twee los van elkaar staande helften die uit deze carrosserie omhoogsteken. Deze stuurhelften bewegen voor het oog los van elkaar. Daar bovenop staan twee spiegels met daar ingebouwd twee 2.4″ kleuren schermpjes waarop de rijders en motor info afleesbaar zijn. Aan de voorzijde van de spiegels zit achter transparant kunststof een LED verlichting. Deze LED verlichting is voor het groot licht en de richtingaanwijzer terwijl de dagrijverlichting boven het voorwiel zit. De rijdersinfo verschijnt in de spiegels als je de motor activeert. Als het contact aan staat kun je via een knop op de linker stuurhelft een menu kiezen. Door met je gashandel voor of achterwaarts te draaien kun je door dit menu scrollen en dit omvat allerlei technische data m.b.t de techniek, accu, motor en laadinstellingen. Dit is alleen mogelijk als de Johammer op contact staat maar de motor nog niet actief is. Wanneer de motor actief is, nadat je de zijstandaard hebt ingeklapt, kun je door het gashandel naar voren te draaien vanuit stilstand achteruitrijden. De Johammer heeft geen versnellingen. De twee hendels op het stuur zijn de remmen. Remmen doe je overigens met het gashandel. Het gashandel kun je tijdens het rijden ook voorwaarts draaien. Hiermee kun je de regeneratie van de energie naar de accu traploos verhogen en daarmee ook de benodigde remkracht. Eventueel wat bijremmen doe je met de remhandels op het stuur die de remschijven in de dichte wielen bedienen. Wat kleine spullen kun je kwijt in een afsluitbaar vakje. Hierin zitten ook de laadkabels. Een duozitting is optioneel. Het geheel is buitengewoon mooi afgewerkt met gebruik van goede materialen.
Rijden
De zithoogte van de Johammer is met 650 mm wel laag. In combinatie met het eenpersoonszadel en de relatief hoogstaande stuurhelften zit je zo als op een cruiser. Je hebt de keus uit twee setjes voetsteunen; één set voorwaarts en één set achterwaarts gerichte voetsteunen, waardoor je onder het rijden uit twee zithouden kunt kiezen. De motor activeren doe je door een “druppel” tegen een markeerpunt van de carrosserie te drukken. Je moet wel eerst de zijstandaard inklappen. De Johammer kun je zoals gezegd tijdens manoeuvreren ook achterwaarts rijden door vanuit stilstand het gashandel voorwaarts te draaien, dit zou alleen wel iets subtieler afgesteld mogen zijn. Een ‘normale’ draai aan het gashandel resulteert in het beschaafd oppakken van de motor. De acceleratie is daarbij niet opvallend snel maar wel gestaag. De stuurreacties zijn in de eerste instantie erg wennen, wat resulteert in een wat wiebelig rijden. Dit ligt aan de vreemde feedback die je voor je gevoel krijgt als gevolg van de twee aparte stuurhelften. Vooral stapvoets rijden en korte bochten vragen in eerste instantie dan ook enige gewenning, maar als de snelheid wat hoger wordt begint het al wat normaler te voelen. Na een half uurtje rijden ben je gewend aan de andere feedback en krijg je de Johammer in de vingers; als je daarna weer opstapt voelt het meteen vertrouwd. Het 12,7 kWh energiepakket is goed voor een theoretische actieradius van 200 km, dit komt mede door het beperkte vermogen van 11kW continu en 16kW piek. De topsnelheid is 120 km per uur en daarmee is ook de snelweg te rijden. De Johammer is op de snelweg enigszins gevoelig voor sporen en langsrichels. Rustig cruisen over binnendoor wegen ligt de Johammer het best, waarbij je korte bochten actief moet insturen. Het zicht in de spiegels is goed waarbij je wel even moet wennen om ‘door’ de informatie displays in de spiegels te kijken. Het remmen doe je vooral door de gashandel naar voren te draaien. Nader je een rotonde of afslag, dan laat je het gas los, de Johammer rolt dan door tot het moment je het gashandel in meer of mindere mate naar voren draait. Ook dit vraagt enige gewenning, maar als je het eenmaal door hebt is het erg handig en heb je de rem niet nodig. Voordeel is dat je zo energie terugkrijgt in de accu door regeneratie.
Motor en energiebron
De aandrijving is een onderhoudsvrije synchrone-lucht gekoelde wisselstroom motor met één overbrenging van 1:10.15 naar het achterwiel. Deze motor krijgt zijn energie geleverd van een in eigen huis gemaakte 72 volt nominaal Li-ion accu van 12,7 kWh. De motor levert een vermogen van 11kW continu en een piek vermogen van 16kW. Het laden gebeurt via een 3 kW interne lader aan een gewoon stopcontact. Via het boordmenu is te kiezen uit verschillende amperages tot een max van 16 ampère. Van leeg naar vol laden duurt hierbij 3,5 uur. Optioneel is er 16 ampère, 400 volt, 8 kW interne lader leverbaar wat het laden aan een laadpaal van leeg naar vol verkort naar 80 minuten. Dit hadden we echter allemaal niet nodig, de machine reed ook in de praktijk 200 kilometer aan één stuk.
Conclusie
De Johammer J1 is een motor met een zeer gedurfd en gewaagd ontwerp. Ook het rijden vraagt, net als het uiterlijk, in de eerste instantie enige gewenning. Met een geclaimd bereik van 200 km voldoet de Johammer als cruiser meer dan voldoende. Tussendoor laden gaat makkelijk via een stopcontact of met een laadpaal. De Johammer voelt zich het beste thuis op B wegen en boulevards, maar stukken snelweg zijn ook zonder problemen mogelijk. Het vermogen komt er wat tam in bij deze elektrische motor en ook de achteruitrijd functie mag wel wat milder afgesteld worden. De motor kost €23.900 inclusief BTW en rijklaar maken. Standaard wordt de Johammer J1 afgeleverd in het wit. Verder is de Johammer in de metallic kleuren Silver, Blue, Yellow en Green leverbaar.
Tekst: Andrew Thijssen