Het 2017 model van de Harley-Davidson Street Glide is voorzien van het nieuwe Milwaukee-Eight motorblok en de vernieuwde vering. Afgelopen week zijn we kort met deze motor op pad geweest en konden een eerste indruk opdoen. Testmotor zal ook aanwezig zijn bij de press-launch van HD-Benelux en daarvan uitgebreid verslag doen, maar de eerste indruk van deze motor willen we jullie niet onthouden, waarbij de nadruk ligt bij het nieuwe motorblok.
De nieuwe Milwaukee-Eight is voorzien van een balansas. Dit is goed te merken want de motor trilt nagenoeg niet meer. Zowel bij stationair toerental van 850 tpm als in het volledige toerenbereik als je rijdt met de motor zijn de spiegels altijd vrijwel volledig trillingsvrij en ook het stuur trilt vrijwel niet meer. In het zadel is nog wel enige trilling merkbaar, maar dit is een heel stuk minder dan bij bijvoorbeeld de 2016 Road Glide die wij als langeduurtester hebben gereden. Volgens Harley-Davidson zijn de trillingen voor 75% verdwenen, al was 100% haalbaar. Echter, de Harley-rijders willen graag wat getril voelen omdat dit bij de beleving hoort. Het demomodel waarmee wij hebben gereden is voorzien van Screamin’ Eagle uitlaten. Ondanks dat in het nieuwe Milwaukee-Eight blok de dubbele ontsteking is verdwenen, is toch het typische Harley geluid behouden gebleven. Ferme klappen komen uit de uitlaat en de motor tokkelt stationair zoals wij dat van de TwinCam gewend zijn.
Bij het wegrijden merk je dat de koppeling goed en doseerbaar aangrijpt. De motor trekt hard op en heeft merkbaar meer vermogen dan zijn voorganger, de TwinCam 103. Het schakelen gaat met een ferme klik in de eerste versnelling en vervolgens schakel je vlot en soepel door de versnellingen. Vanaf ongeveer 1500 toeren begint het koppel te komen en trekt dan stevig door. Het blok remt goed af op de motor en loopt stabiel. De tussensprint gaat meer dan prima met deze Street Glide. Vlot trekt de motor door van 80 naar 100, en ook van 130 naar 150 geeft de motor geen krimp. In het bochtenwerk rijdt het blok zeer fijn en verrast het koppel af en toe. Bij het uitgaan van een bocht ga je op het gas en trekt de motor stabiel, maar hard op. De Street Glide daagt dan ook uit om vlot door te rijden en af te stappen van het stereotype rijgedrag waarmee Harley nog steeds te maken heeft. De vernieuwde vering werpt zeker zijn vruchten af op de 2017 Harley-Davidson Street Glide, de zithouding en is nagenoeg hetzelfde gebleven als bij de Touring modellen van 2016.
Conclusie
De nieuwe Milwaukee-Eight is een uitdaging om mee te gaan rijden en zeker een sterke motor. Het frame en de vering voelt stabiel aan, terwijl het dashboard en de stuurbediening niet zijn veranderd ten opzichte van vorig jaar. Het blok verrast in positieve zin. Veel koppel, meer dan verwacht zelfs en veel vermogen in het middengebied. Door de balansas in het blok zijn er veel minder trillingen, wat de motor ten goede komt.