Sinds het bestaan van de FJR was er kritiek op het ontbreken van een zesde versnelling maar voor de 2016 editie van de groottoerist van Yamaha heeft men besloten deze toe te voegen aan de update die de motor heeft ondergaan. Naast de nieuwe versnellingsbak is de FJR rondom voorzien van LED-verlichting, heeft hij cornering lights gekregen, voldoet de motor aan de EURO-4 norm en is hij voorzien van een assist & slipperclutch.
Op het eerste gezicht lijkt de 2016 uitvoering van de FJR1300AE niet heel veel anders dan de voorgaande versie. Toch is er wel het één en ander aangepast waaronder de verlichting. Deze is nu volledig LED en vooral aan de achterzijde ziet dit er fraai uit en is het erg duidelijk zichtbaar voor de overige weggebruikers. Aan de voorkant heeft men cornering lights aangebracht. In de motor zit een sensor die meet onder welke hellingshoek er gereden wordt. Naar gelang de hellingshoek groter wordt gaan er één, twee of drie lampen aan de bovenkant van de koplampunit branden. Deze schijnen vervolgens de bocht in waardoor de bestuurder beter zicht heeft en hij is ook weer beter zichtbaar voor eventuele tegenliggers. De Yamaha heeft een uitgebreid menu dat te bedienen is met de knoppen op de linker stuurhelft. Ondanks dat er héél veel informatie af te lezen valt, en zaken in te stellen zijn via het menu, is het zeer eenvoudig om de informatie op te roepen en instellingen aan te passen. Zo is bijvoorbeeld de handvatverwarming in meerdere standen instelbaar maar kan de berijder binnen deze standen zelf bepalen hoe ver de standen uit elkaar liggen. De snelheidsmeter is digitaal uitgevoerd en aan de linkerzijde is er een analoge toerenteller, alles is overzichtelijk en in de volle zon goed af te lezen.
De langverwachte zesbak is voorzien van tandwielen met schuine vertanding. De nieuwe versnellingsbak is net zo groot als de vorige 5-versnellingsbak en men wist er nog 400 gram aan gewicht af te snoepen. Door de nieuwe versnellingsbak ligt het toerental bij dezelfde snelheid zo’n 10% lager in vergelijking met de oude bak, bij een snelheid van 120 km/uur en in de zesde versnelling draait het motorblok nu 3.500 toeren/min. Het schakelen gaat erg soepel en de koppeling laat zich zeer licht bedienen. Dit komt op het conto van de assist en slipperclutch. Deze zorgt naast dat hij licht te bedienen is er ook voor dat het terugschakelen soepeler gaat.
De FJR1300AE is voorzien van elektronisch verstelbare vering. Met de knoppen op de linker stuurhelft is dit eenvoudig in te stellen. De demping is in drie verschillende standen instelbaar te weten: hard, standaard en soft. De stand soft is ook echt soft te noemen. Zeer comfortabel op de snelweg maar voor het betere stuurwerk is het aan te raden om de vering in standaard of beter nog, hard te zetten. Binnen die drie opties is er ook nog ruimte voor enige fine-tuning. Ook is de veervoorspanning elektronisch instelbaar. De berijder heeft de mogelijkheid om te kiezen of je alleen rijdt, met een duopassagier, met bagage of zonder bagage. Dit moet wel gebeuren met een draaiende motor omdat anders de accu teveel belast wordt door de elektromotor die dit aanpast.
Het motorblok heeft met 146 pk en 138 Nm meer dan genoeg in zich om de 292 kg zware FJR1300AE voort te bewegen. Het blok staat toe dat je schakellui kan rijden maar als de toerenteller in de buurt van de 6.000 t/min komt laat deze zien waarom de FJR de sportiefste grand-tour motor van allemaal is. Hij begint dan echt een sportief karakter te krijgen en hij blijft flink doortrekken. Ga je echt flink aan het gas hangen dan is er altijd nog de traction control die ingrijpt op het moment dat het achterwiel begint te spinnen. Tijdens de test gaf de verbruiksmeter aan dat we 5.6 liter brandstof per 100 km verbruikten en dat komt neer op bijna 1:18. Dat zijn keurige cijfers en met een tankinhoud van 25 liter zou 450 km op één tank haalbaar moeten zijn.
De FJR1300AE is zeker een comfortabele motor. De zithouding is goed, het zadel is eenvoudig in twee standen in hoogte verstelbaar, de spiegels geven een goed en trillingvrij zicht naar achteren. Ddesgewenst is het stuur ook nog verstelbaar, hiervoor is wel het boordgereedschap nodig. Een minpunt is de ruit. Deze is traploos elektrisch in hoogte verstelbaar maar op hogere snelheden is er wel turbulentie rondom te helm waarneembaar. In de zijkoffers kan eenvoudig een integraalhelm opgeborgen worden en de sloten bedien je door middel van je contactsleutel. In de beide kuipdelen aan de zijkant is er een soort van spoiler verwerkt die verstelbaar is, daardoor kan de windbescherming rondom de benen worden aangepast. Tijdens de test regende het zo af en toe flink maar als bestuurder van de FJR zit je behoorlijk beschut en heb je tijdens slecht weer alleen je benen en armen in de elementen.
Conclusie
Eindelijk heeft Yamaha besloten een zesde versnelling toe te voegen aan de FJR1300 en dat maakt de motor echt helemaal af. Punt van kritiek is bij de vorige FJR-modellen altijd het gemis van de zesde versnelling geweest en doordat deze nu wel toegevoegd is aan het geheel blijven er maar weinig negatieve punten over. De windbescherming met de standaard ruit schiet tekort bij hogere snelheden en er zijn hinderlijke trillingen waarneembaar in de handvatten maar veel meer negatieve zaken zijn er niet te vermelden over de 2016 Yamaha FJR1300AE. Het motorblok is beresterk en heeft genoeg vermogen om de 292 kg wegende FJR sportief voort te bewegen. De reismotor is comfortabel, keurig afgewerkt, erg compleet uitgevoerd en verkrijgbaar in twee verschillende kleuren. Matt Silver en Tech Graphite. De 2016 Yamaha FJR1300AE is verkrijgbaar vanaf €21.499,-
Tekst: Marco Hendriks
Motortype | Vloeistofgekoeld, 4-takt, dubbel bovenliggende nokkenas, 4-cilinder |
Cilinderinhoud | 1.298 cc |
Boring x slag | 79,0 mm x 66,2 mm |
Compressieverhouding | 10,8 : 1 |
Max. vermogen | 107,5 kW (146,2 pk) bij 8.000 tpm |
Max. koppel | 138,0 Nm (14,1 kg-m) bij 7.000 tpm |
Smeersysteem | Druksmering |
Type koppeling | Nat, meervoudige platen |
Brandstofsysteem | Brandstofinjectie |
Ontstekingssysteem | TCI |
Startsysteem | Elektrisch |
Transmissie | Constant mesh, 6 versnellingen |
Eindoverbrenging | Aandrijfas |
Fuel consumption | 6,2 l/100km |
CO2 emission | 140 g/km |
Type | |
Frame | Aluminium, vloerdelen, Diamantvormig |
Wielophanging, voor | Upside-down voorvork, Ø 48 mm |
Veerweg, voor | 135 mm |
Balhoofdhoek | 26º |
Naloop | 109 mm |
Wielophanging, achter | Achterbrug, (Link type veersysteem) |
Veerweg, achter | 125 mm |
Remmen, voor | Hydraulisch bediend, twee remschijven, Ø 320 mm |
Remmen, achter | Hydraulisch bediend, enkele remschijf, Ø 282 mm |
Bandenmaat, voor | 120/70 ZR17M/C (58W) |
Bandenmaat, achter | 180/55 ZR17M/C (73W) |
Afmetingen | |
Totale lengte | 2.230 mm |
Totale breedte | 750 mm |
Totale hoogte | 1,325/1,455 mm |
Zithoogte | 805/825 mm |
Wielbasis | 1.545 mm |
Grondspeling | 125 mm |
Gewicht rijklaar (inclusief alle vloeistoffen en volle brandstoftank) | 292 kg |
Inhoud brandstoftank | 25 liter |
Motorolie hoeveelheid | 4,9 liter |