De Metzeler Racetec RR is sinds begin 2015 de opvolger van de Racetec Interact. Het is een band die eigenlijk puur voor sportief circuitgebruik gemaakt is, alleen de hardere K3 compound wordt volgens de makers ook geschikt geacht voor zeer sportief straatgebruik. Bij de ontwikkeling van de band zijn door Metzeler ervaringen uit de Britse en Ierse “Real Road Races” gebruikt, wat wel een beetje aangeeft hoe sportief dat gebruik op de openbare weg zou moeten zijn. Vermoedelijk is de link naar de Real Road Racing meer vanuit een marketingoogpunt, zustermerk Pirelli focust zich al volledig op circuitgebruik, waardoor deze niche een mooie, andere en woeste insteek biedt. Als key features van de RR (Road Racing) noemt Metzeler grip onder alle condities, precisie, stabiliteit en consistente prestaties gedurende het gebruik van de band; allemaal zaken die in de Road Racing scene daadwerkelijk van groot belang zijn. Realistisch bekeken zijn de Racetec’s vooral bedoeld voor circuitgebruik, waarbij de doelgroep vooral de recreatieve circuitrijder is, die tijdens een circuitdag of recreatieve races zal gaan voor de geboden combinaties van prestatie en duurzaamheid van de banden. Dit zeggende zijn de minimale profielstreepjes wel wat overbodig geworden.
Ducati Panigale 1299S
Op het TT-circuit van Assen rijden we op een 2015 Ducati Panigale 1299S met de K1 compound, de zachtste variant dus. De Panigale is voorzien van alle vormen van elektronische veiligheidssystemen en elektronisch regelbare vering, waardoor het niet eenvoudig is de banden puur als losse factor te beoordelen. Aan de andere kant is dit wel de moderne realiteit qua niveau van de gebruikte motoren tijdens een gemiddelde circuitdag. Vanuit de bandenwarmers sturen we de Ducati de baan op, waarbij de gloednieuwe banden al na een paar bochten klaar voor gebruik aanvoelen. Als het dan harder gaat valt op dat bij de eerste bochten de machine makkelijk wijd wil, maar dat dit na één volle ronde minder wordt, waarna de Racetec’s mooi een eenmaal gekozen lijn houden. Vooral in de korte bochtencombinaties van de nieuwe Noordlus van het TT-Circuit bewijzen ze zich vooral op het punt van precisie goed; aanremmen vanaf hoge snelheid, insturen voor de steeds krapper wordende bochtenserie, al terugschakelend met de ‘blipper’ van de Ducati; het gaat allemaal exact zoals je zelf ingeeft. Dan de krappe “Strubben” uit accelererend is er niet extreem veel feedback maar wel enorm veel grip, elke keer durf je in de eerste of tweede versnelling iets harder eruit te knallen, waarbij het lampje van de traction control maar weinig op hoeft te lichten.
Precisie en grip
Ook op hoge snelheid is er de beloofde precisie, de snelle knikken in de Veenslang en insturen voor de snelle variant van Ruskenhoek gaan zoals je zou willen. De eerste test in Spanje werd afgelast wegens regen, maar nu schijnt de zon lekker zodat we het hokje “grip onder alle condities” maar deels als akkoord kunnen afvinken. Ook de aangekondigde stabiliteit is er op hoge snelheid volop, terwijl ook de bochtenlijnen strak blijven. Enige punt van onstabiliteit wordt veroorzaakt door het wild slaande stuur van de Ducati als je uit een korte bocht komt, maar daaraan lijkt de motor meer schuldig dan de banden. Grip is er meer dan voldoende, zowel de voorzijde als de achterkant voelen (bijna) nooit los aan. Alleen het eerste, nogal abrupte openen van het gas van de Panigale zorgt soms voor een heel klein ‘momentje’, maar dat is meer een gevolg van de extreme hoeveelheid pk’s dan gebrek aan grip. Snellere bochten uitaccelereren gaat mooi stabiel, de dubbele compound van de achterband biedt hier veel vertrouwen.
Slijtage
Na een vijftal 20-minuten sessies zien de Racetec’s er nog prima uit. Een knappe prestatie, een groot aantal banden die zoveel grip geven zouden er veel minder netjes bijstaan en dus eerder aan vervanging toe zijn. De band tekent met de dubbele rubbercompound mooi en gelijkmatig, zelfs op het circuit van Assen dat berucht is om de ‘streep’ aan slijtage aan de rechterzijde van de banden, die natuurlijk wel iets zichtbaar was, maar niet zo groot als we eerder wel eens zagen.
Conclusie
We zouden de K3 compound niet aan straatrijders adviseren, gewoon omdat het teveel een op prestatie gerichte motorband is, met de geldende verkeersregels en gevaren van de openbare weg is het overdreven banden te kiezen die zo op grip en snelheid gericht zijn, de M7 RR van dezelfde fabrikant is dan een veel logischer alternatief. Op het circuit maakt de Racetec in de K1-compund echter alle beloftes meer dan waar; grip, precisie, stabiliteit en consistente prestaties zijn er allemaal. Dit wordt gecombineerd met een uithoudingsvermogen dat in eerste instantie veelbelovend lijkt, qua slijtage zien de RR’s er veelbelovend uit.
Leverbare maten Metzeler Racetec RR motorbanden:
Voorband:
120/70 ZR17 M/C (58W) TL (K1, K2, K3)
Achterband
160/60 ZR17 M/C (69W) TL (K2, K3)
180/55 ZR17 M/C (73W) TL (K2, K3)
180/60 ZR17 M/C (75W) TL (K1, K2)
190/50 ZR17 M/C (73W) TL (K3)
190/55 ZR17 M/C (75W) TL (K3)
200/55 ZR17 M/C (78W) TL (K1, K2)