Skip to main content

Het uiterlijk van een allroad motorband maar toch voor 90% geschikt voor straatgebruik, dat is de nieuwe Dunlop Trailsmart allroad motorband in het kort. De nieuwe band heeft als basis de bekende Trailmax TR91, die door de komst van de Trailsmart dan ook uit de range wordt gehaald. Tijdens verschillende testen van de TR91 kwam volgens Dunlop het slijtagepatroon en de levensduur er niet goed uit ten opzichte van zijn concurrenten, een dappere conclusie voor een bandenmerk. Dit heeft ze doen besluiten om tijdens de ontwikkeling van de Trailsmart hier de nadruk op te leggen en de kilometrage is, volgens Dunlop, met 14% gegroeid en het onregelmatig afslijten (cuppen) verleden tijd.

De basis voor de Trailsmart is dus zijn voorloper, de Trailmax TR91. Het profiel is hierdoor herkenbaar maar wel licht aangepast; Dunlop heeft de groeven veranderd, waardoor de ‘blokken’ van de band stabieler zijn en daarmee de kans op cuppen flink is verminderd. Bijkomend voordeel van de vernieuwde groeven is dat deze beter lossen, dat wil zeggen dat vuil en stenen makkelijker uit de groeven loskomen en dus de grip voor offroad gebruik beter is geworden. De compound samenstelling is vergelijkbaar met die van de Dunlop Roadsmart II, door het gebruik van een ander soort silica is volgens Dunlop ook het gebruik van de band op natte ondergrond beter geworden. Daarnaast heeft Dunlop de Trailsmart in vier nieuwe maten uitgebracht, om daarmee ook meer nieuwe modellen als de KTM 1290 Super Adventure te kunnen voorzien.

Tijdens de introductie in en rondom het Spaanse Marbella was er veel keuze als het gaat om testmotoren. Van BMW waren de F700GS, de F800GS, de R1200GS en de R1200GS Adventure beschikbaar, van Triumph de Tiger 800 en de Tiger 1200 en ook de Yamaha XT 1200 Super Ténéré werd al testmotor ingezet. De testroute was daarbij zo’n 180 kilometer en ging over alle denkbare ondergronden; van schitterend mooi asfalt met lange snelle bochten naar smalle bergweggetjes tot over zeer slecht wegdek. Ook is er offroad gereden, ongeveer 25 kilometer van de route werd afgelegd over gravelwegen, waarbij de offroad kwaliteiten van de Trailsmart -op niet al te extreme wijze- getest konden worden.

Tijdens de hele testroute blijkt de Dunlop TrailSmart vooral een neutraal sturende band die makkelijk instuurt en voldoende grip heeft als deze eenmaal op temperatuur is. Met koude banden wil hij wel eens een stapje opzij zetten. Dit was te merken bij de laatste fotoshoot waarbij er veel gewacht moest worden, terwijl de buitentemperatuur aan het dalen was, waarbij er voor de foto steeds kort maar flink aangezet werd. Nadat de dagroute weer voortgezet werd kwam de band langduriger terug op temperatuur en was de grip weer volledig terug. In snelle bochten voelt de band mooi stabiel aan en onder hellingshoek corrigeren laat de nieuwe Trailsmart zonder tegenstribbelen toe, allemaal gedrag zoals we dat van de TrailMax ook al kenden. Oprichten tijdens remmen in een bocht doet de band maar minimaal en op het offroad gedeelte liet de nieuwe Dunlop allroadband de BMW F800GS prima over de gravelwegen sturen. Met de ‘kleine’ GS in de endurostand was het rijden op de Spaanse gravelwegen dan ook zeer goed te doen en nog verrassend leuk ook. Op het losse grind biedt de Trailsmart flink wat grip, het ‘allroad’karakter is dan ook niet alleen een kwestie van uiterlijk maar ook van inzetgebied, al beperkt dat zich wel tot gravelwegen en blijft serieus zandwerk geen reële optie door de zware motorfiets en de enduro-ervaring van de gemiddelde berijder daarvan. Het vertrouwen en het plezier groeit dan ook snel en het is dan ook bijna een teleurstelling dat het offroad gedeelte maar 25 kilometer lang is.

Eenmaal terug op het asfalt laat de Trailsmart geen enkele steek vallen, de stabiliteit en het vertrouwen blijven in iedere omstandigheid gewaarborgd. Over het gedrag van de nieuwe Trailsmart op nat asfalt kunnen we kort zijn; dit hebben we niet kunnen testen. Zijn voorganger, de Trailmax TR91 deed het echter al erg goed in deze weersomstandigheden. Gezien het feit dat de Trailsmart is voorzien van een ander soort silica zit er niets anders op dan de ingenieurs van Dunlop te geloven dat deze band beter is in nat weer dan de TR91. Ook het andere aandachtspunt, de gestegen duurzaamheid, zal op langere termijn pas controleerbaar zijn, maar Dunlop waarschuwt hierover geen wonderen te verwachten omdat dit niet zodanig opgerekt is dat het ten koste van de grip zal gaan. Wat wel direct duidelijk wordt, is dat die extra kilometers niet ten koste komen van de overanderd goed gebleven presaties en grip.

Conclusie
De TrailSmart voelt hetzelfde aan als zijn voorganger; een neutraal sturende adventure-band die meer dan voldoende grip heeft en die ook voor de zwaardere allroad motoren een geschikte keuze is. De nieuwe Dunlop beoordelen op zijn complete prestaties valt niet altijd mee; de meeste allroadrijders zullen immers nooit een korrel zand onder de wielen krijgen maar toch voor een bij de motor passende band kiezen. De combinatie van een ‘allroad-uiterlijk’ met straatgerichte rijeigenschappen is echter prima gelukt, de TrailSmart stuurt onder de motoren met lange veerwegen duidelijk en strak. Tijdens daadwerkelijk ‘allroad’ rijden, dus buiten het asfalt, voldoet de Dunlop Trailsmart meer dan genoeg, de band kan immers al snel meer aan dan de doorsnee allroadrijder zal gaan doen met zijn motor. Het is nog afwachten of Dunlops’ claims over langer meegaan en minder cuppen ook waargemaakt kunnen worden, maar feit is wel dat de nieuwe Trailsmart goed stuurt onder motoren waarmee nogal eens flink ‘geveegd’ wordt, mooi stabiel blijft op hoge snelheid en voldoende grip en vertrouwen geeft als het hard gaat. 

Test Dunlop Trailmax 1

 

Beschikbare maten 2015 Dunlop TrailSmart allroad/adventure motorbanden

Voor Achter
100/90 – 19 120/90 – 17
110/80 R 19 130/80 – 17
120/70 ZR 19 130/80 R 17
120/70 R 19 140/80 R 17
90/90 – 21 150/70 R 17
90/90 – 21 170/60 R 17
  170/60 ZR 17
  150/70 R 18

 

Tekst: Marco Hendriks – Foto’s: Dunlop