De meest logische omschrijving van de DTV Schredder is een Segway met rupsbanden en een benzinemotor. Kanttekening daarbij is wel dat de Segway de nodige praktische inzetbaarheid heeft, terwijl dit bij de Shredder volledig ontbreekt; dit is echt een 100% funmachine. Qua outfit is alles natuurlijk vrij, maar gezien onze ervaringen zouden we toch zeer zeker een helm en een borstprotector aanbevelen. De eerste lijkt voor de hand liggend, de tweede is vooral om een onzachte aanraking met het ‘stuur’ enigszins dragelijk te maken, dat geeft namelijk niks mee bij een eventuele val.
De rupsbanden geven de Shredder een stoer uiterlijk, waarbij de zichtbare techniek nog voor een extra interessante aanblik zorgt. De afwerking ziet er daarbij goed uit. Het is afwachten hoe duurzaam de Chinese techniek ervan is, maar de keurige montage stemt zeker hoopvol. De machine is met 111 kilo niet te tillen, dus alle verplaatsingen moeten rijdend gedaan worden, wat lastig wordt als de openbare weg gebruikt moet worden. De DTV heeft namelijk geen kenteken en zal deze vermoedelijk ook nooit krijgen, vervoer moet dus op een kar of in een busje. Opstappen is een kwestie van kiezen: snowboarders of skaters zullen gelijk weten of ze regular (linksvoor) of goofy (rechtsvoor) moeten staan, voor anderen wordt de duwtruc aangeraden, waarbij je na een duwtje je sterkste been automatisch vooruit zet.
Starten is een kwestie van de knop indrukken, de luchtgekoelde 196 cc viertakt eencilinder komt met flink geluid tot leven, nader bezien zouden deze “Toys for Boys” ideaal zijn voor een elektrische aandrijving. Met een quad-achtig gashendel zorgt de rechterduim voor snelheid, de motor remt zo hard op het afsluiten van het gas dat de aanwezige rem er meer voor de vorm opzit; inknijpen resulteert er bijna altijd in dat je je jezelf voorover het stuur lanceert. Wegrijdend is vooral het eerste aangrijpen van de CVT-automaat zeer abrupt, enig afstelling hiervan zou vooral voor beginners voor veel meer vertrouwen zorgen. Na die eerste schok komt de Shredder met een opgegeven 14 PK best hard van zijn plaats. Sturen gebeurt daarbij met het op de motor gemonteerde “skateboard”, waarbij kantelen met de voeten ervoor zorgt dat de machine links- of rechtsaf gaat. In de bocht naar de ‘rugzijde’ gaat dit makkelijk door wat door de knieën te gaan en naar buiten te hangen, de andere kant op is duidelijk lastiger. Enige ervaring met snowboard of skateboards is daarbij een voordeel.
De DTV past de mate van sturen aan voor elke snelheid, op lage snelheid kan je dus redelijk direct draaien, vooral op asfalt, maar op topsnelheid blijft hij mooi strak. Sturen is vooral een kwestie van durven, net als bij snowboarden of op een staande jetski moet je snelheid maken en houden om de bocht door te komen, als je van het gas af gaat vermindert de bestuurbaarheid juist. Dit zorgt er ook voor dat als je stilstaat voor een obstakel je niet rijdend weg kunt komen, bij lage snelheid wil de Shredder alleen vooruit. Afstappen en de voorkant omtrekken is dan de enige optie. Eenmaal wat langer op het apparaat durf je al snel harder te gaan, het geeft echt een kick om op topsnelheid over een willekeurige ondergrond te rijden, die wordt door de rupsbanden mooi gladgestreken. Die topsnelheid komt overigens niet in de buurt van de beloofde 40 km/u, we denken dat iets meer dan de helft eerder in de buurt van de realiteit komt.
https://www.youtube.com/watch?v=4YXih7SHemA|Testvideo DTV Shredder}
Het rijden zelf is flink inspannend, waarbij de woeste bewegingen ervoor zorgen dat je continu bezig bent op de machine te blijven staan. Erg opwindend dus, maar ook erg vermoeiend, waardoor korte ritjes voor de hand liggen. Op internet circuleren filmpjes waarin flink gestunt wordt met Shredders, springen moet kunnen. Echter, dit is alleen te doen voor zéér geoefende berijders, die meer vermogen tot hun beschikking hebben in een daarbij passende omgeving, zand als ondergrond is daarbij duidelijk favoriet. Eenmaal wat langer op het rupsvoertuig is het vooral gaaf om steeds sneller te gaan, waarbij het uitdagende rijden ervoor zorgt dat het niet de vraag is òf je valt, maar wanneer.
Conclusie
de DTV Shredder is een fantastisch stuk offroad-speelgoed, waarbij het erg uitdagend is om de machine onder de knie te krijgen, maar daarna zijn de inzetmogelijkheden door de inspannende besturing en het mooie (maar harde) motorgeluid wel beperkt. Met een aanschafprijs van 6400 euro spreek je toch al snel over duur speelgoed, maar op offroad evenementenlocaties of stoere bedrijfsuitjes garandeert de Schredder veel fun, zweet, blauwe plekken en verkrampte handen. De ideale combinatie voor veel offroadliefhebbers dus!
De DTV Shredder wordt in Nederland door Kamphuis Trading in Rogat geïmporteerd.
Tekst & foto’s: Iwan van der Valk – Glenn Hakkers
Technische gegevens DTV Shredder (opgave)
Cilinderinhoud | 196 cc |
motortype | Eencilinder viertakt, luchtgekoeld |
Maximaal vermogen | 14 PK (10.2 kW) @ 4500 tpm |
Maximaal koppel | 20,34 Nm |
Topsnelheid | 40 km/h |
Transmissie | Automatisch met CVT en snaar |
Gewicht | 111 kilo |
Afmetingen (lxbxh) | 1280 x 68 x 73 mm (ingeklapt) |
Benzinetank | 3,8 liter |