Skip to main content

Test: 2015 Yamaha MT-07

Yamaha geeft aan dat de MT-07 een betaalbare motor is om veel plezier mee te hebben. Met een prijskaartje van €7.199,- voldoet de MT-07 zeker aan het eerste gegeven. Een eerste blik op de motor geeft je niet het idee dat het hier om een budgetmotor gaat, de MT-07 is zo op het eerste gezicht mooi afgewerkt, vooral de blokafwerking valt op, heeft een dikke 180 achterband, staat op een mooi stel wielen en ziet er uit als een volwaardige en volwassen motor. De MT-07 oogt sportief en nodigt uit, wel valt gelijk op dat de motorfiets klein en erg compact is.

Maar, zodra je op de motor zit valt het op dat de motor eigenlijk minder klein en compact aanvoelt als dat hij eruit ziet. Het zadel is aan de voorkant erg smal, waardoor de MT uitermate geschikt is voor de kleinere motorrijd(st)ers. Maar ook voor de langere motorrijd(st)er heeft de MT-07 een goede zithouding en zelfs dan zijn je knieën ontspannen gebogen. Verder heeft de motor een neutrale zitpositie waardoor je probleemloos lange ritten maakt zonder zere polsen. Tijdens de eerste meters voel je gelijk hoe licht en wendbaar deze staande tweecilinder is. Hij laat zich ontzettend makkelijk de bocht invallen, accelereert lekker door en geeft je direct een uitnodiging op een speelse rit. De motor pakt bij het opendraaien van het gas gelijk goed o,p waarbij je na een redelijk korte eerste versnelling snel door moet schakelen naar de tweede versnelling. Als je de MT-07 steeds doortrekt tot de 8.000 toeren loopt hij erg soepel door en maak je optimaal gebruik van het koppel. Hierbij wordt je vergezeld door een beschaafde tweecilinder roffel uit de goed uitziende demper onder de rechtervoetsteun. De MT-07 heeft een vermogen van 55Kw / 75Pk en is tevens leverbaar in een 35Kw versie zodat de MT-07 ook geschikt is voor het A2 rijbewijs. De Yamaha MT-07 is qua looks een slanke en sportieve motor om te zien. Door de laag gepositioneerde koplamp en het kontje, dat afgeleid lijkt te zijn van de Yamaha R6, krijgt hij ook een licht agressieve uitstraling. Dit kontje staat mooi, echter biedt het met rijden op nat wegdek niet veel beschutting voor de regen en prut die van de brede 180 band zo tegen je rug geworpen wordt.

Test 2015 Yamaha MT07 1

De MT-07 stuurt scherp en valt heel erg gemakkelijk de bocht in. Bij het uitacceleren van de bocht loopt de motor ook niet wijd maar houdt hij keurig zijn lijn, een gevolg van het lichte gewicht en de geometrie van de motor. Vooral door de korte wielbasis laat de MT-07 zich erg makkelijk de bocht insturen. Waar je zou verwachten dat de 180 achterband enkel voor stoere looks fungeert en te breed zou zijn voor onder deze lichte machine, is deze angst volledig onterecht; op dit type motoren is over het algemeen een 160 achterband te vinden maar op de MT-07 is de 180’er een goede keuze. Hij ziet er namelijk niet allen beter uit, maar geeft meer dan genoeg grip en ook het lichte stuurgedrag blijft gewaarborgd. Wel schiet de vering behoorlijk te kort, vooral de horizontaal geplaatste achterschokbreker laat te wensen over. De demping is te slap, met als gevolg dat je alle oneffenheden in het wegdek voelt. Ook bij sportief gebruik krijg je geen optimale feedback. Een goede vervangende achterschokbreker en dito voorveren zijn dan ook geen overbodige luxe, maar dan is de lage prijs opeens weg. Daarentegen voldoen de remmen goed, deze zijn goed te doseren maar het ABS grijpt erg snel in. Vooral bij licht intrappen van de achterrem voel je gelijk dat het ABS actief is, dit zou voor sportief gebruik iets later mogen zijn.

De MT-07 bezit een mooi ontworpen en modern digitaal LCD-dashboard, alle gegevens zijn duidelijk af te lezen en je gaat makkelijk door het menu heen. Zo kun je met enkel één knop schakelen tussen de totaalstand, twee dagtellers, verbruik per 100km, gemiddeld verbruik en de koelvloeistof- en buitentemperatuur. Verder geeft hij alle informatie die je mag verwachten en heeft hij tevens een versnellingsindicator. De stuurschakelaars zijn simpel en voorzien van erg kleine knopjes, zo zit de claxon knop zo dicht op de richtingaanwijzerknop dat deze -met dikke handschoenen aan- soms per ongeluk wordt ingedrukt bij het uitzetten van je knipperlichten. Een mooi detail is dat de start- en killswitchknop vervangen zijn voor één schuifknop. Door een schuifbeweging te maken met deze knop start de motor moeiteloos, schuif je de knop de andere kant op dan schakelt de motor weer uit. Wat wel opvalt is dat het contactslot voor het dashboard zit, net boven de koplamp en dus recht in de rijwind en eventuele regen. Onder het zitje van de duopassagier is er ruimte genoeg om een schijfremslot op te bergen, tevens is er aan de onderzijde van het zitje de meest gebruikte onderdelen van het boordgereeschap geplaatst.

Conclusie
Met de MT-07 maakt Yamaha haar beloftes waar, het is een betaalbare motor om plezier mee te hebben. De MT-07 is een complete motorfiets en vooral het soepele motorblok, het scherpe sturen en de mooie afwerking van het geheel maken indruk. Daarnaast is de MT-07 uitermate aantrekkelijk voor de kleinere motorrijd(st)er, dit maakt dat de motor erg geschikt is voor een brede doelgroep. Wel is het duidelijk dat er echt is bespaard op de vering, voor de sportievere rijder zou dit wel eens belemmering kunnen zijn. Daarnaast zijn de knoppen op de linker stuurhelft te dicht op elkaar gepositioneerd, waardoor de bediening hiervan lastig is. De Yamaha MT-07 kost €7.199,- en hiermee heeft Yamaha een volwaardige motorfiets op de markt gezet voor een zeer vriendelijke prijs. De MT-07 heeft een hoge fun factor die niet snel zal vervelen, zowel bij de beginnende als ervaren motorrijder.

 Tekst: Ilja Pokorny – Foto’s: Marco Hendriks

Motor

Motortype 2-cilinder, Vloeistofgekoeld, 4-takt, dubbel bovenliggende nokkenas, 4-kleppen
Cilinderinhoud 689 cm³
Boring x slag 80,0 mm x 68,6 mm
Compressieverhouding 11,5 : 1
Max. vermogen 55,0 kW (74,8 pk) bij 9.000 tpm
Ook leverbaar in 35,0 kW
Max. koppel 68,0 Nm (6,9 kg-m) bij 6.500 tpm
Smeersysteem Druksmering
Type koppeling Nat, meervoudige platen
Brandstofsysteem Brandstofinjectie
Ontstekingssysteem TCI
Startsysteem Elektrisch
Transmissie Constant mesh, 6 versnellingen
Eindoverbrenging Ketting

Type

Frame Diamantvormig
Wielophanging, voor Telescopische voorvork
Veerweg, voor 130 mm
Balhoofdhoek 24º 50
Naloop 90 mm
Wielophanging, achter Achterbrug, (Link type veersysteem)
Veerweg, achter 130 mm
Remmen, voor Hydraulisch bediend, twee remschijven, Ø 282 mm
Remmen, achter Hydraulisch bediend, enkele remschijf, Ø 245 mm
Bandenmaat, voor 120/70 ZR 17M/C(58W) (Tubeless)
Bandenmaat, achter 180/55 ZR 17M/C(73W) (Tubeless)

Afmetingen

Totale lengte 2.085 mm
Totale breedte 745 mm
Totale hoogte 1.090 mm
Zithoogte 805 mm
Wielbasis 1.400 mm
Grondspeling 140 mm
Gewicht rijklaar (inclusief alle vloeistoffen en volle brandstoftank) 179 kg / ABS 182 kg
Inhoud brandstoftank 14 l
Motorolie hoeveelheid 3,0 l