Skip to main content

Test 2015 Suzuki V-Strom DL650 XT

Drie jaar nadat Suzuki de V-Strom 650 opfriste, komen de Japanners voor modeljaar 2015 met de V-Strom 650 XT. Een voor het oog ruiger gemaakte versie, met spaakwielen en snavel, zoals we die ook vinden op de V-Strom 1000. De XT kost 700 euro meer dan de normale V-Strom en weegt 8 kilo meer. De basis van de V-STrom 650 XT is nog altijd de 650cc tweecilinder die al een aantal jaar dienst doet in de V-Strom, en levert net als de basis versie 69pk en 60Nm (optioneel 35kw, zonder meerprijs). Dit vermogen lijkt niet veel, zeker wanneer je meerekent dat de XT een forse 222kg weegt, maar voldoet prima. De motor blijft fit aanvoelen, zelfs op de snelweg wordt een draai aan het gas vertaald naar een vlotte snelheidsverhoging. Maar spannend, dat zal het nooit worden en dat geldt voor zowel het (zelfs wat suffe) geluid en de manier waarop het vermogen er in komt. Maar misschien is dat maar goed ook, want de meerderheid van de potentiële kopers zal hem rijden om van A naar B te komen.

Test 2015 Suzuki V Strom 650XT 2

De ruit doet goed zijn werk en houdt het gehele bovenlichaam uit de wind, alhoewel er wat turbulentie rond het hoofd is. De motor is rank gebouwd, wat als klein nadeel heeft dat er geen windbescherming is voor de handen. Wat betreft de rijeigenschappen is de XT een voorspelbare motor. De V-Strom XT schudt al het gewicht van zich af als het eenmaal rolt, waarbij heel licht in te sturen is. In de bocht blijft hij goed op zijn lijn, wat het een prettige motor maakt om ook in het weekend mee over de dijk te rijden. Het brede stuur staat redelijk hoog, waardoor je rechtop zit. De voetsteunen staan daarbij op een positie waardoor over het algemeen een relaxte zithouding ontstaat. De zithoogte is met 83,5 cm niet laag, maar door het wat smallere zadel, ten opzichte van de normale V-Strom, is er goed bij de grond te komen. Het zadel is overigens goed genoeg om er serieuze kilometers mee te maken, de vorm en de hardheid zijn gewoon prima in orde. De tankinhoud zorgt er overigens ook voor dat je niet snel hoeft te stoppen; een forse 20 liter kan er mee, waardoor de actieradius samen met het gunstige verbruik (zo’n 1:22), op bijna 450 kilometer uitkomt.

Uitrusting
Als standaard krijgt de nieuwste versie uit de adventure serie van Suzuki (half) verstelbare vering. Van zowel de voor als achtervering is de veervoorspanning in te stellen (de achterkant met een simpele draaiknop), en is bovendien de uitgaande demping achter verstelbaar. Het dashboard bestaat uit een analoge toerenteller naast een digitaal scherm met daarop basisinformatie als snelheid, toerenteller en motortemperatuur, maar ook een versnellingsindicator, twee tripmeters met ieder hun eigen verbruiksindicatie, een iets te fel stralende vorstindicator en instelbare verlichtingssterkte. Bovendien kan je vanaf het stuur door de tripmeters en verbruikindicaties scrollen. Ook standaard is de drievoudig instelbare ruit, waarvoor je wel even wat gereedschap moeten pakken. Een 12 volt aansluiting mist op de standaard uitvoering.

De 650 XT is voorzien van een dubbele schijfrem aan de voorkant en een enkele schijf achter. Beide remmen hebben bij licht aanremmen nog weinig functie. De voorrem is bij harder doorremmen echter prima doseerbaar en heeft dan voldoende stopkracht. Wel duikt de XT, vanwege de forse veerwegen, flink in bij krachtig remmen. De achterrem is daarentegen lastig doseerbaar en loeihard. Zacht bijremmen bij kort draaien behoeft daardoor teveel kracht. Waar de rempartij minder gevoel heeft, is de versnellingbak erg prettig. Als de eerste versnelling wordt ingeschakeld gaat dat trefzeker en zachtjes, waar bij andere merken een veel hardere klak te horen is. Bij iedere schakeling gaat het gewoon goed, geen speling, geen gedoe, het werkt gewoon zoals het hoort.
Blijft over de Allroad “uitstraling”. Dit is de enige reden die we kunnen bedenken waarom je deze motor zou verkiezen boven de standaard V-Strom. Echter, evenmin als de normale V-Strom 650 is de XT geschikt voor gebieden waar geen bestrating ligt, van een echte allroad is geen sprake al zal een incidenteel gravelpad of bospad geen probleem zijn. Wel liggen onderdelen zoals de voorste uitlaatbocht en het oliefilter open en bloot achter het voorwiel. De voorpartij van de XT versie oogt veel meer in balans dan de standaard V-Strom 650. De snavel, die volgens Suzuki een nogal ongelooflijke aerodynamische functie vervult, ziet er gewoon tof uit en is van de juiste proportie. De spaakwielen geven de motor een stoer uiterlijk en verminderen het toch wat softe imago wat rond de 650 hangt.

Conclusie
De ‘gewone’ versie van de V-Strom 650 XT staat op dit moment nog in de prijslijst voor 8999,- euro. Voor 1000 euro extra word je eigenaar van de V-Strom 650 XT Adventure, die onder andere met handkappen, grote ruit, valbeugels, puntbak, spaakwielen en een topkoffer afgeleverd wordt, een redelijk deal. Met deze nieuwe versie heeft Suzuki een makkelijk rijdende, goed uitziende motor in het gamma, die capabel is om een flinke reis te maken, maar die je ook gewoon iedere dag door de file rijdt. Hierbij kan alleen opgemerkt kan worden dat de achterrem gevoel mist en de standaard ruit turbulentie geeft, verdere minpunten kunnen we niet aanwijzen. De standaard uitrusting die Suzuki de V-Strom 650 XT heeft meegegeven, is up to date en biedt wat je nodig hebt, zonder fratsen. Al met al is de Suzuki V-Strom 650 XT daarom een motor die zonder poespas alles doet zoals het zou moeten. Niks meer, maar ook niks minder.

Tekst: Eef Voogd – Fotografie: Antony Schraven

Technische gegevens 2015 Suzuki V-Strom DL650XT

Motortype  4-takt, vloeistofgekoeld, DOHC, 90° V-twin
Cilinderinhoud  645 cm3
Aantal kleppen per cil. 4
Maximum vermogen  69 pk (50,5 kW) @ 8.800 t.p.m.
Maximum koppel  60 Nm @ 6.400 t.p.m. 
Transmissie  6 versnellingen
Wielbasis  1.560 mm
Zithoogte  835 mm
Rijklaar gewicht  222 kg
Voorwielophanging  Telescopische voorvork, veervoorspanning instelbaar
Achterwielophanging  Veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar
Remmen voor Dubbele 310 mm schijven, ABS
Rem achter  Enkele 260 mm schijf, ABS
Veerweg voor 150 mm
Veerweg achter 159 mm
Banden voor 110/80R19 M/C 59H Bridgestone Trailwing
Banden achter  150/70R17 M/C 69H Bridgestone Trailwing
Brandstoftankinhoud  20 liter
Kleuren Wit, Mat Grijs, Rood Blauw