Skip to main content

Test: 2015 Ducati Multistrada 1200S

De Multistrada 1200S is gepositioneerd in het allroad segment met een zeer breed inzetgebied. Geschikt om mee te kunnen toeren, sportief te rijden, woon-werkveer en zelfs als enduro moet hij ingezet kunnen worden. Als je echter een eerste blik op de motor werpt met full-options, zoals wij hem hebben gereden, zou je dat niet zeggen. Volgehangen met zijkoffers, tanktas(je) en een enorme topkoffer (waar 2 helmen in passen) lijkt er eerder sprake van een toerbuffel dan een sport- of urban motor, laat staan een enduro. Lijkt, want als je de kofferset er af haalt krijg je er meer vertrouwen in dat je er ook sportief gezien echt wel mee uit de voeten kunt.

Test 2015 Ducati Multistrada 1200s 18

Als je plaats neemt merk je dat de motor niet extreem hoog is en door de ranke bouw en het smal toelopende zadel kun je dan ook goed met de voeten aan de grond komen. Ben je wat kleiner uitgevallen, is het zadel is ook nog eens in hoogte verstelbaar. De zitpositie is comfortabel rechtop met het brede stuur lekker dichtbij en een prettig zittend zadel, maar de mogelijkheid tot verzitten is te beperkt om bij lange ritten een houten kont geheel te voorkomen. De voetstepjes zorgen voor een ontspannen kniehoek en zitten de grondspeling niet in de weg.

Als je op pad gaat kun je kiezen uit 4 rijmodi die de Multistrada rijk is: Sport, Tour, Urban en Enduro. Met een simpele druk op de tweeknopsbediening van de linker stuurhelft verander je hiermee onmiddellijk de (vermogens) karakteristiek van het blok, het (bochten) ABS, Traction control, wheelie control en de demping van de voor- en achterwielophanging. Daarnaast is het ook mogelijk om elke functie nog eens apart in 8 stappen aan te passen of uit te schakelen en kun je de mate van belading instellen, zodat het zgn. Skyhook-systeem de demping van de wielophanging hierop aan kan passen. Het enige wat je nog handmatig in moet stellen is de veervoorspanning.
In de Sport- en Tour stand heb je het volle vermogen van 160 pk tot je beschikking, terwijl dit bij de Urban en Enduro stand teruggebracht wordt tot een ‘gematigde’ 100 pk. De Sport-mode maakt het blok lekker fel en agressief, waarbij de gasreactie wel een aan-uit effect krijgt, maar in de Tour-mode komt het vermogen er juist wat rustiger in met een minder gevoelige gasreactie. Bij de Urban-mode staat de demping heel soft en de veiligheidsinstellingen hoog, terwijl de Enduro-stand het ABS van het achterwiel juist uitschakelt en dat van het voorwiel verscherpt. De Enduro-stand hebben we bij de Multistrada overigens niet veel gebruikt. Harde off-road paden zijn goed te doen, maar voor het overige is de Multistrada gewoonweg te zwaar en zijn de gemonteerde Pirelli’s Scorpion Trail ontoereikend.

De Multistrada heeft een korte draaicirkel, zodat keren op de weg en laveren in stadsverkeer een fluitje van een cent is en bij een bochtig parcours blijft het geheel, zeker in de Sport-mode, onder alle omstandigheden strak en stabiel aanvoelen. Van over- of onderstuur is dan ook geen sprake, maar bij snelle links-rechts combinaties merk je wel het (topzware) gewicht van 235 kg en kost het enige moeite om hem snel om te kunnen gooien. Vol gas door de versnellingen opschakelen levert een enorme, adrenaline verhogende, acceleratie op waarbij de wheelie control zeker geen overbodige luxe is. De versnellingsbak schakelt hierbij lekker licht, maar een onbedoelde neutraalstand tussen de versnellingen in komt net wat te vaak voor om deze een ruime voldoende te geven. In de Tour-mode wordt de Multistrada voelbaar comfortabeler, waarbij slecht wegdek uitstekend wordt weg gefilterd en is voor saaie snelwegritten cruise control beschikbaar. De Brembo M50 monoblok’s, gecombineerd met het bochten-ABS, hebben een meer dan uitstekende remvertraging en zijn ook goed doseerbaar zonder agressief te worden. Ook de bocht in remmend houdt de Multistrada keurig zijn lijn zonder neiging tot oprichten. Helaas kan de voorvork bij fors remmen dit geweld niet aan en duikt daarbij, ook in de Sport-mode, diep in de vering. Op de snelweg blijft de Multistrada stabiel, zonder gevoelig te zijn voor lengterichels, waarbij het ruitje je prima uit de wind houdt. Dat ruitje is overigens heel eenvoudig met 1 hand tijdens het rijden in hoogte te verstellen zonder ingewikkelde elektrische bediening, echt prima.

De 2015 Multistrada wordt aangedreven door een geheel nieuw ontworpen Testastretta blok met DVT-systeem (Desmodromic Variable Timing), waarbij gebruik wordt gemaakt van Desmodromisch bediende kleppen met variabele kleptiming om het vermogen en koppel te optimaliseren en er soepeler in te laten komen en over een breder toerenbereik uit te smeren. Het resultaat is dan ook een stevige 160 pk bij 9500 rpm en een koppel van 136 Nm bij 7500 rpm. Vanaf 3.000 toeren is er bruikbaar vermogen beschikbaar, maar vanaf de 5.000 rpm komt het sportieve karakter van het blok pas echt naar boven dat, ook in de Touring-stand, een enorme acceleratie oplevert totdat de toerenbegrenzer bij 10.700 rpm ingrijpt. Trillingen zijn hierbij over het hele toerenbereik duidelijk waarneembaar, zonder overigens als hinderlijk te worden ervaren. Het benzine verbruik kwam bij afwisselend snelweg, stadsverkeer en bergritten uit op 16 km per liter, wat met de 20 litertank een actieradius van 320 km oplevert. Vervelend hierbij is wel dat het ‘benzinelampje’ al na ca. 210 km begint te knipperen.

Het full colour TFT display in het dashboard is duidelijk en ook goed afleesbaar in fel zonlicht, maar de getoonde informatie is wel wat aan de kleine kant om deze ook tijdens het rijden vlot te kunnen lezen. De aangeboden informatie is afhankelijk van de gekozen rijmodus en geeft naast de snelheid en het toerental ook zaken weer als actieradius, gemiddeld verbruik, gemiddelde snelheid, luchttemperatuur en reistijd, maar ook een versnellingsindicator en laptimer ontbreken niet. Standaard is de Multistrada 1200S voorzien van alle genoemde elektronische hulpsystemen, meedraaiende led koplampen (die de bocht in kunnen kijken) en een 12 volts aansluiting, maar voor zaken als een kofferset, middenbok en handvatverwarming zul je een beroep moeten doen op de uitgebreide accessoire pakketten die Ducati beschikbaar heeft. De Multistrada 1200S is leverbaar in de kleuren wit en rood en kost in de standaard uitrusting 22.490 euro (incl. btw).

Conclusie
Als een motor meerdere, lees tegengestelde, rijeigenschappen moet herbergen, dan kom je uit op een compromis, zo ook met de Multistrada. Voor echt sportief- en enduro gebruik is hij dan ook te hoog en (top)zwaar en zijn het zadel en de ergonomie te toergericht. Voor ontspannen toerwerk en stadsverkeer heeft het blok een agressief karakter wat op zijn beurt weer ten goede komt bij sportief gebruik. Oftewel, het is van alles net niks, of van alles wat. Het is maar hoe je het bekijkt. Wij houden het op het laatste. Natuurlijk, het is geen superbike, maar je kunt je wel sportief uitleven en genieten van het krachtige blok met zijn enorme acceleratie en met de grote kofferset kun je heel Europa aan. Ook woonwerk- en stadsverkeer is, mede dankzij de korte draaicirkel, prima te doen en als je het bij onverharde paden laat is hij ook als off-road inzetbaar. De Multistrada 1200 S heeft wel een stevig prijskaartje, maar daar staat tegenover dat je een moderne en universele motor koopt, bomvol elektronica, met exclusieve uitstraling en een uitstekende afwerking.

Tekst: Dirk van het Hekke – Fotografie: Marco Hendriks

Specificaties  
Motor  
Type Ducati Testastretta met DTV-systeem , tweecilinder L-vormig blok, 4 kleppen per cilinder, Dual Spark, vloeistofgekoeld.
Boring x slag: 106 x 67,9 mm
Cilinderinhoud: 1198,4 cm3
Compressieverhouding: 12,5:1
Maximum vermogen op de krukas: 160 PK/117,7 kW bij 9.500 rpm
Max. koppel op de krukas: 136 Nm bij 7.500 rpm
Maximum toerental: 10.700 rpm
Benzine injectie: Elektronische inspuiting BOSCH. Type gasklephuis: elliptisch met full Ride-by-Wire systeem. Diameter gasklephuis: 56 mm.
Transmissie: zes versnellingen
Koppeling nat multiplaat, hydraulisch
Eindoverbrenging: ketting
Rijwielgedeelte  
Frame: stalen vakwerk frame
Voorvering: 48mm volledig instelbare upsd voorvork (via Skyhook systeem).
Voorwiel: 3 Y-spaken, 17”
Voorband: Pirelli Scorpion Trail II 120/70 17”
Achtervering: Volledig instelbare Sachs monoshock (via Skyhook systeem, Aluminium single-sided swingarm
Achterwiel: 3 Y-spaken, 17”
Achterband: Pirelli Scorpion Trail II 190/55 17”
Veerweg: Voor en achter 170 mm
Remmen Voor: BREMBO monoblok met radiale bevestiging (type: M50) met bochten ABS, half zwevende remschijven
Remmen Achter: BREMBO, zwevend met 2 zuigers en met bochten ABS
Instrumentatie LCD display
Maten en gewichten  
Gewicht: 212 kg droog (zonder vloeistoffen en accu) en 235 kg rijklaar (met 90% brandstof)
Zithoogte: Instelbaar van 825 tot 845 mm
Wielbasis: 1529 mm
Balhoofdshoek: 24°
Naloop: 109mm
Tankinhoud: 20 liter
Basis uitrusting Riding Modes, Power Modes, Ducati Safety Pack (bochten-ABS + Traction Control), Ducati Wheelie Control, Cruise control, Handsfree, Anti-diefstal voorbereid
Garantie en onderhoud  
Garantie: 24 maanden met onbeperkt aantal kilometers
Onderhoudsinterval: 15.000km
Klepspeling controle: 30.000km
Emissie en Verbruik  
Standaard Euro 4
Benzineverbruik (fabrieksopgave) 4,9 l/100 km – CO2 = 115 gr/km