De in modeljaar 2015 gepresenteerde vierde generatie van de BMW R1200R naked is voorzien van de 1170 cc boxer twin met ‘precisie’-waterkoeling (LC), die ook al gebruikt wordt bij de andere boxer-modellen. Het blok is daaroor dankzij aanpassingen aan de inlaat en het 2 in 1 uitlaatsysteem krachtiger in het lage- en midden toerengebied geworden, aldus BMW. Het uiterlijk is wat dynamischer geworden met een duidelijke wigvorm, dit wordt extra benadrukt door de laag geplaatste koplamp die er wel wat on-Duits uitziet. Het voor BMW kenmerkende Telelever-systeem aan de voorzijde heeft plaats gemaakt voor een ‘normale’ goudkleurige 45 mm upsidedown voorvork, samen met de dikke radiale remkauwen legt BMW zo de nadruk op de tweede R in de typeaanduiding.
De uitvoering die wij reden heeft de kleurstelling “Lightwhite Uni” met motorspoiler in de kleur en een in het oog springend roodgelakte buizenframe. Deze BMW is uitgerust met het standaard aanwezige ABS en, zoals altijd bij demo’s van BMW, met optionele ACS (traction control), rijmodus pro, (hellingshoek afhankelijke tractie control) dynamic ESA (vering en demping naar eigen behoefte afstellen), LED daglicht verlichting, keyless ride en schakelassist Pro (quickshifter). Ook is er een bagagerek gemonteerd voor het bevestigen van optionele top- en zijkoffers.
Het dashboard bestaat uit een analoge snelheidsmeter met rechts daarvan een digitaal venster. Daarop vind je een overdaad aan informatie die ook nog eens op verschillende manieren is weer te geven. Dit alles is op te roepen via de knoppen op de linker en rechter stuurhelft. De door ons geteste R1200R is ook uitgerust met het BMW navigatie systeem wat bediend kan worden met de multi controller ring op de linker stuurhelft. De bediening hiervan gebeurt vaak ongewenst omdat je in conflict komt met die ring tijdens het bedienen van de richtingaanwijzer, een probleem wat we op alle BMW’s signaleren.
De zitpositie is actief rechtop maar wel met behoorlijk gebogen knieën. Dit mede als gevolg van het gemonteerde lage zadel (790 mm zithoogte). Voor rijders met een lengte vanaf 1,80 meter is het hogere zadel van 820 mm dan ook zeker aan te raden. Voor de kleinere rijders is er zelfs nog een 760 mm exemplaar. Starten met keyless-ride is een kwestie van een druk op de knop met de sleutel in je zak. De koppeling werkt erg licht en is goed doseerbaar, dit maakt het wegrijden in combinatie met het erg soepele karakter van de boxer een fluitje van een cent. Laag in toeren door het stadsverkeer rijden is ook al geen enkel probleem, maar de gasreactie voelt in stadsverkeer toch ietwat onrustig aan. Tijdens flink doortrekken klinkt de standaard gemonteerde demper goed en samen met een elastische vemogensafgifte en krachtige acceleratie doet de R1200R best sportief aan. De versnellingsbak doet wat hij moet doen, hij voelt wat stroef aan maar het schakelen door de versnellingen heen gaat goed. Tussen de 3000 en 6000 toeren voelt de R1200R zich het prettigst. Doortrekken tot 9000 toeren is geen enkel probleem, maar de grootste trekkracht is dan wel verdwenen.
De nieuwe R1200R is beduidend lichtvoetiger op secundaire wegen dan zijn voorganger. De feedback met het wegdek is erg goed en wordt alleen maar beter als het optionele ESA-veringssyteem met een druk op de knop in stand “dynamic” gezet wordt. Korte snelle bochten zijn eenvoudig te nemen en ook bij lange doordraaiers houdt de R1200R goed zijn lijn. De grondspeling is voldoende, alleen als je heel erg je best doet geven de slijtnokjes van de voetsteunen de grens van de hellingshoek aan. De grote, radiale 4-zuiger Brembo remklauwen en de 320 mm schijven leggen de verwachting hoog en maken dit dan ook waar. Ze vertragen erg goed en zijn prima te doseren, ze zijn alleen niet zo bijterig als je in eerste instantie van de Brembo’s zou verwachten. Het ABS grijpt vrij snel in, zeker bij de achterrem. Dit geldt zeker in de optionele “dynamic” stand die wij ter beschikking hadden. De voorvork wil wel wat duiken bij hard remmen, zeker als je dit vergelijkt met zijn voorganger die uitgerust was met een telelever voorvork.
Op de snelweg voelt de BMW strak aan, door het schakelassist pro heb je de mogelijkheid om vlot door te schakelen en kruissnelheden van 140-150 km/ uur zijn goed te doen. Het gemonteerde windschermpje houdt de winddruk daarbij opvallend goed van je lichaam. Daarboven wordt de winddruk op je helm in toenemende mate oncomfortabel. Bij snelheden van 190km/u en hoger voel je, ondanks de stuurdemper, wat onrust in het rijwielgedeelte. Echter, dit verdwijnt als je de optie dynamic tot je beschikking hebt, wel jammer dat dit dus optioneel is. De spiegels geven onder alle omstandigheden een helder en goed beeld. Er is voldoende plaats voor een duo passagier. Het verbruik varieert van 1 op 15 bij stevig doorgassen tot ruim 1 op 20 bij een rustig tochtje. Gemiddeld kwamen we op een nette 1 op 18 bij een tankinhoud van 18 liter wat uitkomt op een nette actieradius van 324 km.
Conclusie
De R1200RR is keurig afgewerkt, makkelijk rijdbaar en voelt vanaf de eerste meters erg vertrouwd en veilig aan. Het prettige krachtige motorkarakter past helemaal bij de roadster, de ruime grondspeling is fijn voor een sportieve rit op binnenwegen maar dit brengt wel weer met zich mee dat de voetsteunen voor langere ritten daardoor net wat te hoog staan. De informatie voorziening op het dashboard is wel heel erg uitgebreid en de multi-controller ring op de linker stuurhelft geeft daarbij wat irritatie omdat je deze vaak onbedoeld bedient. BMW heeft het sportievere imago, waar ze al enige tijd aan werken, doorgezet bij de R1200R; het resultaat is een sportieve Roadster met de bekende veiligheid van BMW. Met behulp van de vele verkrijgbare elektronica en accessoires is de R1200R helemaal naar je eigen smaak af te stellen en op te bouwe, hiervoor moet men de portemonnee wel trekken want de versie die wij hebben gereden kost ruim €18.000,-, toch wel een bizarre prijs voor deze machine. De basisuitvoering van de R1200R is op zijn beurt dan wel een stuk vriendelijker geprijsd, de nieuwste BMW Roadster is verkrijgbaar vanaf €14.650,-
Tekst: Andrew Thijssen – Foto’s: Antony Schraven
Type motor | lucht-/vloeistofgekoelde 2-cilinder 4-takt boxermotor, 2 bovenliggende nokkenassen, balansas |
Cilinderinhoud | 1170 cc (101 mm x 73 mm) |
Vermogen | 125 pk (92 kW) bij 7.750 t/min |
Koppel | 125 Nm bij 6.500 t/min |
Koppeling | meervoudige natte plaatkoppeling, hydraulisch bediend |
Secundaire overbrenging | cardan |
Frame | 2-delig, voor- en achterframe met meedragende motor/transmissie |
Voorwielgeleiding / -vering | upside-down telescoopvork, diameter 45 mm |
Achterwielgeleiding / -vering | Aluminium enkelzijdige swingarm met Paralever; veervoorspanning (hydraulisch) en uitgaande demping instelbaar |
Wielbasis | 1.515 mm |
Bandenmaat, voor | 120/70 ZR 17 |
Bandenmaat, achter | 180/55 ZR 17 |
Remmen, voor | zwevende dubbele remschijven, diameter 320 mm, vaste 4-zuiger remklauwen |
Remmen, achter | vaste enkele remschijf, diameter 276 mm, zwevende 2-zuiger remklauw |
Lengte | 2.165 mm |
Zithoogte, onbeladen | 790 mm (lage buddy: 760 mm, hoge buddy: 820 mm) |
Rijklaargewicht | 231 kg |
Tankinhoud | 18,0 l |
Prijs | € 14.650 |