Skip to main content

Rij-impressie: 2015 Harley-Davidson Livewire

De Harley-Davidson Livewire gaat misschien nooit, maar in ieder geval pas in 2020 in productie, maar toch heeft Harley-Davidson 40 stuks van de Livewire volledig met de hand gebouwd. Deze gaan rond de wereld tijdens wat Harley-Davidson noemt ‘Project Livewire, the Experience Tour’. Ook Nederland werd aangedaan en daar hebben journalisten en een beperkt aantal motorrijders de kans gekregen om kort met de Livewire te rijden. Omdat de Livewire een conceptmotor is heeft deze nog geen kenteken en mag er alleen gereden worden op een afgesloten terrein. Harley-Davidson besloot om het politiecircuit in Lelystad te gebruiken voor ‘The Experience Tour’. Dit is dus geen echte test maar een rij-impressie, onder door Harley zelf gecontroleerde omstandigheden.

Test Harley Davidson Livewire

Door een knop op de rechter stuurhelft activeer je de motor en het overzichtelijke dashboard geeft aan in welke van de twee rijmodi de elektromotor staat ingesteld. Dan is het simpelweg gas geven door aan het rechterhandvat te draaien en de machine begint te rollen. De Liverwire maakt daarbij meer geluid dan de andere elektrisch aangedreven motoren, Harley-Davidson heeft er werk van gemaakt om een interessant geluid te krijgen uit de motor. Het resultaat doet een beetje denken aan een straalmotor, dit klinkt het niet hard en lijkt natuurlijk nergens op een Harley met een benzinemotor.

De Harley-Davidson Livewire oogt erg compact, is keurig afgewerkt en lijkt helemaal klaar voor productie. De richtingaanwijzers zijn netjes verwerkt in de stelen van de spiegels en zijn goed zichtbaar. Dit geldt ook voor de rest van de verlichting, het is allemaal nét even anders dan standaard maar het past goed bij het ontwerp van de motor. Het frame is voorzien van een mooie coating, de bedrading is slim weggewerkt achter kunststof kappen en de accu en electromotor heeft Harley-Davidson zo gebouwd dat deze niet in het oog springen.  De knoppen op beide stuurhelften, de handvatten en de remhevel zorgen ervoor dat je je herinnerd wordt aan het feit dat je op een Harley-Davidson aan het rijden bent. De zithouding is ook niet zoals een doorsnee Harley, de kniehoek is redelijk sportief en je zit een klein beetje voorover. Redelijk sportief maar ook niet meer dan dat.

 

De motor heeft 71 Nm koppel en een vermogen van 74 pk. De eindaandrijving gaat door middel van een riem en het geheel verplaatst zich vloeiend, vlot en traploos. De motor voelt wat zwaar aan bij het insturen, misschien viel er misschien wel iets te winnen met een andere afstelling van de voorvering, maar er was geen tijd om deze aan te passen. Opvallend is toch wel de grondspeling; waar je bij iedere andere Harley de voetsteunen aan de grond rijdt bij een doorsnee bocht is dit bij de Livewire niet het geval. Er is genoeg ruimte tussen de voetsteunen en het asfalt om sportief door een bocht te gaan, pas bij een hogere snelheid in een doordraaiende rechterbocht kwamen de stepjes aan de grond. De begrensde topsnelheid van 150 km/uur werd op het rechte stuk vrij snel bereikt, de motor accelereert vlot en als het gashendel dichtgedraaid wordt remt de Livewire flink af op de motor. Ook de enkele tweezuiger remklauw aan de voorkant laat het geheel flink vertragen en is goed doseerbaar, de achterrem is een stuk minder goed, deze remt pas als je er flink kracht op zet en vrij snel daarna blokkeert het achterwiel. De Livewire is niet voorzien van ABS. Dit zal, gezien de Europese regelgeving voor nieuwe motoren in 2016, op het productiemodel wel het geval moeten zijn.

Conclusie
Misschien is Harley-Davidson wel het laatste merk als je denkt aan een elektrisch aangedreven motor, toch is het ze gelukt met de Livewire. Welliswaar is het nog steeds een concept om het publiek te laten wennen aan de toekomst, maar hij lijkt klaar voor productie. De motor is netjes afgewerkt en zal, door zijn looks en krachtbron, ook een ander publiek aanspreken dan alleen de doorsnee Harley-Davidson liefhebber. Ook de stuureigenschappen van de Livewire zijn van een andere klasse dan men gewend is van Harley; sportief sturen is geen probleem voor deze conceptbike. Als de Livewire ooit in productie gaat zal dit in 2020 zijn, te hopen is alleen dan er dat een accu in komt die de actieradius vergroot want 85 km op een acculading (onder ideale omstandigheden) is gewoon veel te weinig. Verder valt er weinig aan te merken op deze elektrische Harley-Davidson, alleen is het nog de vraag wat de motor moet gaan kosten als hij de showroom gaat halen, dat is tot op heden nog steeds een vraag die niet is beantwoord.

Tekst: Marco Hendriks – Foto’s: Harley-Davidson