De markt voor elektrische motoren staat nog in de kinderschoenen, maar merken als Zero en (voorheen) Brammo hebben al serieuze modellen op de markt gezet die ook echt praktisch inzetbaar zijn voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer. In het supersport/superbike segment is (was) er tot op heden nog geen elektrisch aangedreven alternatief op de markt. Tot nu dan. Bij Electric Motorcycles Nederland, importeur van het Italiaanse Energica, kan nu per direct de Energica Ego besteld worden aangezien de fabriek de productie van dit model nu daadwerkelijk heeft opgestart. Naar verwachting zal dan ook binnen 3 maanden de eerste Ego daadwerkelijk in Nederland uitgeleverd kunnen gaan worden.

Test Energica Ego 10

Testmotor.nl heeft een eerste korte kennismaking met het uiteindelijke productiemodel achter de rug en het moet gezegd; de Ego ziet er zeer goed uit. Het heeft een, op z’n Italiaans, prachtig design, voorzien van high-end componenten als een Marzocchi voorvork en Brembo rempartij met Bosch ABS en is voorzien van een mooi vakwerkframe waarbij het geheel ook nog eens prima is afgewerkt. Een echte circuitmotor is het echter niet, daarvoor is hij met 258 kg te zwaar en ook redelijk fors, waardoor hij niet bepaald een flitsend stuurkarakter heeft die je even snel omgooit in een chicane. Nee, eerder is het een superbike voor op straat. De zitpositie is namelijk niet extreem sportief en biedt ook voldoende ruimte aan boord, zodat lange Noord-Europeanen zich niet op hoeven te vouwen. Een ritje over de Lekdijk leert dat de Ego lekker neutraal een bocht instuurt, waarbij deze keurig de gekozen lijn volgt en daarbij stabiel en massief aanvoelt. Het was te druk om de Ego echt aan de tand te voelen, maar de eerste indruk is ronduit positief, ondanks het voelbare gewicht. Je moet wel een andere mind-set ondergaan. Door het ontbreken van uitlaatgeluid ben je bij voluit accelereren een referentiepunt kwijt van hoe hard het allemaal gaat, ondanks dat er wel degelijk een turbineachtig geluid wordt geproduceerd vanwege de rechte vertanding van de primaire aandrijving. In slechts 3 seconden zit je al op 100 km/uur en kun je hem doortrekken tot een begrensde snelheid van 240 km/uur. Voor je het weet zit je dan ook op een zeer illegale snelheid en is het maar goed dat de bewezen Brembo monoblok’s zo goed zijn om de snelheid er weer uit te halen. Ook het rijden zonder te hoeven schakelen is heel onwezenlijk in het begin, maar ook hier wen je vrij snel aan en zullen velen wel weten te waarderen vanwege het gemak. Om het parkeren en manoeuvres op hellingen of in de spits te vergemakkelijken is de Ego uitgerust met een zogenaamd “Park Assist”, met achteruit en al, die met een maximale snelheid van 2,8 km/uur is begrensd.

Motor en energiebron

Het hart van de elektrische sportbike is een synchrone-olie gekoelde motor met permanente magneten die zijn energie geleverd krijgt van een high-energy Lithium-polymeer (Li-NMC) accu van 11,7 kWh. Het levert een vermogen van 136 pk tussen de 4900 en 10500 toeren en heeft een enorm koppel van 195 Nm dat beschikbaar is van 0 tot 4700 rpm. De Ego kent 4 rij modi waarmee het maximale koppel en de ‘gasreactie’ wordt aangepast; Sport (195Nm), Standard (185Nm), Eco (160Nm) en Rain (120Nm). Tevens is de mate van motorrem en daarmee de regeneratie van de acculading in 3 stappen in te stellen of geheel uit te zetten, waarbij de hoogste stand een gevoelsmatige motorrem van een 2 cilinder oplevert en de meeste remenergie omzet in het opladen van de accu.

Voor het gewone laden van de accu heeft de Ego een 110-220 Volt lader aan boord die met een kabel thuis (of laadpaal) op wisselspanning of via een Combo connector van een laadstation op gelijkspanning aangesloten kan worden onder het zadel. Een eigen kabel meenemen hoeft dus niet, deze heb je alleen thuis nodig. Er kan geladen worden met het snel laadsysteem op gelijkspanning (DC), waarbij een lege accu in 30 min tot 80% kan worden opgeladen of met wisselspanning (AC), waarbij de accu in 3,5 uur tot 95% wordt opgeladen. De actieradius van de Ego is sterk afhankelijk van de snelheid en bedraagt volgens fabrieksopgave 150 km bij 80 km/h, 190 km bij 60 km/h en 100 km bij 100 km/h.

Informatie over de momentele (nog beschikbare) acculading en actieradius, motortemp en laadtijd vind je op het zeer uitgebreide en goed afleesbare dashboard met TFT kleuren display. De Human Machine Interface hiervan zorgt voor een overzichtelijke informatiestroom en maakt communicatie met de buitenwereld mogelijk via Bluetooth en UMTS, zodat het dashboard verbonden kan worden met je smartphone, tablet of laptop.

De standaard Energica Ego is leverbaar in de kleuren Matt Pearl White en Matt Black en heeft in Nederland een prijskaartje van 30.250 euro (incl. bpm en btw). Extra features zijn leverbaar in de exclusieve uitvoeringen; Ego-Centric, Alter Ego, Ego+ of de gelimiteerde Ego45+.

Conclusie

Ondanks dat elektrisch aangedreven motoren nog in de kinderschoenen staat, lijkt de Energica Ego dat station wel gepasseerd te zijn. Het is een volwassen motor met een prachtig design, high-end onderdelen en een zeer goede afwerking. Een circuitmotor is het echter niet, daarvoor is hij te zwaar met bijbehorend rijgedrag als gevolg. Dat is erg jammer, want met de veel te korte actieradius voor straatgebruik zou dat nu net het inzetgebied zijn waar je daar geen last van hebt. Met een stevige prijs van 30.250 euro lijkt de Ego dan ook voorbehouden aan de happy few die graag een pioniersrol willen vervullen met de modernste (aandrijf)technologie die er momenteel voor consumenten beschikbaar is. Of dat genoeg is om van de Ego een verkoopsucces te maken valt dan ook te betwijfelen. Voor een echte doorbraak in de markt zullen een grotere actieradius in combinatie met snellere laadtijd en (nog) meer laadpunten langs de weg moeten zorgen.

 

Technische gegevens  
Motor  
Type Permanent magnet ac (PMAC), oliegekoeld
Prestaties  
Max. snelheid Begrensd op 240 km/h
Koppel 195 Nm van 0 tot 4700 rpm
vermogen 136 pk (100 kW) van 4900 tot 10500 rpm
Actieradius 150 km @ 80 km/h – 190 km @ 60 km/h – 100 km @ 100 km/h
Rij modi 4: Standard, Eco, Rain, Sport
Regeneratie 4 Maps: Low, Medium, High en Off.
Reverse Mode Achteruit voor eenvoudiger handling bij zeer lage snelheid
   
Accu  
Capaciteit 11.7 kWh
Levensduur 1200 cycli @ 80% Capaciteit (100% DOD)
Oplaadtijden 3,5uur (0-100% SOC) Mode 1, 2 of 3, 30 min (0-85% SOC) Mode 4 DC Snelladen1)
   
Rijwielgedeelte/Remmen  
Voorwiel Gegoten aluminium 3,5″ X 17″
Achterwiel Gegoten aluminium 5,5″ X 17″
Voorband 120/70 ZR17 Pirelli Diablo Rosso Ii
Achterband 180/55 ZR17 Pirelli Diablo Rosso Ii
Frame Buizen vakwerkframe
Swingarm Gegoten aluminuim
Voorvork Ø43mm, in- en uitgaande demping en veervoorspanning instelbaar
Achter shock Bitubo Mono Shock, uitgaande demping en veervoorspanning instelbaar
Vertraging ratio vertraging (secundair) 2,75
Ketting (16/44) 525 O-ring
ABS Bosch Switchable
Voorrem Brembo, Dubbel zwevend Ø330 mm, 4 zuiger radiale remklauwen
Achterrem Brembo, Enkele schijf Ø240mm, 2 zuiger remklauw
   
Afmetingen/Gewicht  
Zadelhoogte 810 mm
Wielbasis 1465 mm
Gewicht 258 kg
Lengte 2140 mm
Hoogte 1140 mm
Breedte

830 mm

Tekst en foto’s: Dirk van ‘t Hekke

Test: 2023 BMW Motorrad CE 04 elektrische motorscooter

© Copyright - Motorcentraal