Test: Superbrace voorvorkstabilisator

Een voorvorkstabilisator is niet het eerste accessoire waar je aan denkt om aan te schaffen voor je motor, maar als je de reclamefolder leest van Superbrace, een fabrikant van dit soort stabilisatoren, is het een must voor je motor. De voorvork wordt er stijver van, het sturen gaat vele malen beter, de bandenslijtage wordt minder en de totale rijeigenschappen verbeteren aanzienlijk. Het klinkt allemaal te mooi om waar te zijn.

Superbrace 1

 

Twee weken na het contact met de fabrikant ligt de brace op de deurmat. Deze is keurig verpakt met een heldere handleiding. Het monteren van de brace is een fluitje van een cent, met 5 minuten is deze geïnstalleerd. Door middel van 4 inbusbouten klemt deze om de voorvork heen en de pasvorm is uitstekend. Ook de afwerking is netjes, de aluminium brace is zwart geanodiseerd en valt nagenoeg niet op als hij gemonteerd is.

 

Met een relatief laag tempo geeft de superbrace een hele kleine verbetering aan de rijeigenschappen van de motor maar als het gas er flink opgaat is het verschil erg goed merkbaar. De motor voelt stabieler aan bij slecht wegdek en vooral bij snelle bochtenwisselingen merk je dat de voorkant stijver aanvoelt. Ook blijft de motor bij lange doordraaiers beter op zijn lijn en het geheel voelt een stuk beter aan. De Kawasaki KLV 1000 was bij snelheden boven de 150 km/uur normaliter wat onrustig op de snelweg, dat is een stuk verbeterd door de brace. De onrust aan de voorzijde is nagenoeg weg. Ook hebben we de brace halverwege de rit gedemonteerd om te kijken of het een negatief effect heeft nu de voorvork het zonder de brace moet doen. Dit was duidelijk het geval en dus is de brace een blijvertje.


Conclusie
Voor de motorrijder die van mening is dat zijn motor naar behoren stuurt is een brace zonde van het geld en die persoon zal weinig/geen verschil merken. Ben je echter een motorrijder die vindt dat de rijeigenschappen van zijn motor te kort schieten, dan is de brace een goede investering en zeker bij hogere snelheden en uitdagende bochten een accessoire dat zijn geld waard is. Bestel je de brace rechtstreeks van de fabrikant dan kost deze inclusief de verzendkosten uit de USA €85,-. Wel moet erbij gezegd worden dat er een kans bestaat dat je daaroverheen nog zo’n €35,- aan inklaringskosten van de douane bij krijgt. Voor meer informatie over de brace kijk op www.superbrace.com


Tekst en foto’s: Marco Hendriks

 

2023 Moto Guzzi V100 Mandello review

© Copyright - Motorcentraal