Test: 2014 Peugeot Metropolis 400i RS driewielige motorscooter
Peugeot heeft sinds kort de Metropolis 400i op de markt gebracht, een driewielige motorscooter die zich onderscheidt van de concurrentie (Piaggio MP3, Yamaha Tricity) door gebruik te maken van wat Peugeot noemt ‘Dual Tilting Wheels’. Dit systeem heeft een stijvere en lichtere besturing van de scooter en geeft de bestuurd de mogelijkheid om grotere hellingshoeken te kunnen halen. Wie vóór 19 januari 2013 zijn autorijbewijs heeft gehaald, of in het bezit is van een motorrijbewijs, mag nog steeds een driewielige motorscooter besturen. Een maas in de wet waardoor automobilisten die de file beu zijn, de kans krijgen elke dag op tijd te komen en gratis overal te parkeren.
Uitrusting
De Metropolis wordt aangedreven door een 400 cc ééncilinder, vierkleps viertaktblok, dat via een CVT automaat en een getande riem het achterwiel aandrijft. Met de smart key kun je de Metropolis starten via de startknop rechts op het schutbord, zonder de sleutel uit je broekzak te halen. Op het schutbord vind je een conventionele 12 Volt sigarettenaansteker, om bijvoorbeeld je navigatie op aan te sluiten, en een handschoenenkastje met daarin een USB aansluiting. Ook de knoppen om het opklapbare zadel te ontgrendelen en het kofferbakje (met gasveer) achterop de Metropolis te openen, zijn daar gepositioneerd. Onder de verlichte zadelruimte kun je een laptoptas en wat klein spul kwijt. In het eveneens verlichte kofferbakje kun je een niet al te grote tas kwijt, een integraal helm past er helaas niet in. De vlakke voetenplank biedt voldoende ruimte voor een grotere tas. die je met een uitklapbaar haakje vast kunt zetten. Het digitale instrumentenpaneel is zeer informatief, hierop is zelf de bandenspanning af te lezen, maar via de rechterstuurhelft kun je bijvoorbeeld ook de dagteller en het brandstofverbruik oproepen. Naast het LED-remlicht en de LED-knipperlichten is de Metropolis ook uitgerust met een opvallende strook LED verlichting tussen de voorwielen en in de koplampen, die doet dienst als stadslicht. De RS uitvoering kenmerkt zich door een ander windscherm, voetsteunen met aluminium accenten en andere kleuren waardoor de scooter een sportievere uitstraling heeft.
Rijden
De eerste indruk is dat de Metropolis een forse en brede motorscooter is. Plaats nemen op het brede zadel met de verstelbare ruggensteun is wat vreemd, omdat je door het “Roll Lock Systeem” de voeten op de voetenplank kunt zetten zonder dat de scooter omvalt. De zit is prima en biedt voldoende ruimte. Je hebt door de vlakke voetenplank geen last van het rempedaal aan de rechterkant, dat nou eenmaal op die positie geplaatst moest worden zodat houders van een autorijbewijs er ook mee mogen rijden. Na het starten met de startknop zorgt een draai aan het gashandel ervoor dat de scooter meteen in beweging komt en het Roll Lock Systeem zichzelf ontgrendelt. Door het CVT systeem (de ‘automaat’) toert het motorblokje vlot naar 6500 toeren per minuut en treklt de Metropolis verrassend vlot op. Insturen en nemen van bochten benaderen sterk het “normale” scooterrijden, hoewel het allemaal net wat minder lichtvoetig gaat. Op rotondes en korte bochten in het stadsverkeer zal je de grens van de hellingshoek van de “Tilting Wheels” niet snel bereiken, de hellingshoek is dus prima beheersbaar. De 37,2 PK en 250 kilo aan eigen gewicht geven, in combinatie met de CVT, de Metropolis toch een flinke acceleratie, waardoor je met gemak met het overige verkeer kunt mee komen, ook op de snelweg. Je hebt daarbij wel steeds het gevoel dat je niet zo snel gaat als de snelheidsmeter aangeeft. Dit blijkt dan ook te kloppen als je de snelheidsmeter vergelijkt met een zelf gemonteerd navigatie systeem. Beneden de 100 km/u overdrijft de snelheidsmeter zo’n 10 km/u en dat loopt op tot ruim 20 km/u boven de 100km/u, waardoor de top van 160 km/u een kleine 140 km/u blijkt te zijn. Met deze snelheden voelt de scooter overigens nog steeds stabiel aan.
De windbescherming van het schutbord voor de benen is prima. Je zit door het lagere ruitje op de RS wel met je helm vol in de turbulentie, wat erg lawaaierig is, je kunt dit niet ontwijken door te gaan verzitten. Het met (de hand verstelbare) ruitje in een andere stand zetten helpt daar helaas niet veel aan. Snelweg kilometers tijdens nat weer zorgen wel voor natte en modderige laarzen, broekspijpen en voetenplank. Het opspattende water en zand van de voorwielen worden in het vacuüm achter het schutbord getrokken. De op het stuur geplaatste spiegels geven een voldoende zicht naar achteren. Plaats voor een duo passagier is er voldoende, duo assagiers die wat kleiner van stuk zijn vinden alleen het zadel wat te breed. Ook wordt de turbulentie achterop goed gevoeld. De voeten worden goed afgesteund door brede uitklapbare voetsteunen. Remmen gebeurt via het Braking Synchro Concept (BSC) Dit is een gecombineerde voor / achterrem en wordt geactiveerd via de linker remhendel aan het stuur en het voetpedaal, wat je overigens nooit gebruikt. Dit remsysteem zet de Metropolis zonder veel moeite stil. De rechter remhendel op het stuur remt alleen het voorwiel af en vraagt een behoorlijk stevige hand. Het Roll Lock systeem kun je via de rechter stuurhelft net voor de scooter stil staat inschakelen, maar in de praktijk zet je gewoon een voet aan de grond. De banden geven op een nat wegdek niet veel vertrouwen en hebben de neiging over het achterwiel wat weg te glijden, dit is door de twee voorwielen overigens makkelijk op te vangen. Het brandstof verbruik komt uit op een gemiddelde van ruim 1 op 20, en op secundaire wegen zelfs op een keurige 1 op 22.
Conclusie
Peugeot heeft met het ontwikkelen van de Metropolis goed gekeken naar de concurrentie, maar ook de ervaring als automobielfabrikant gebruikt. De Metropolis is hierdoor breed inzetbaar voor zowel stads- als woonwerkverkeer, maar is ook goed bruikbaar voor langere afstanden over de snelweg. Er zijn voldoende opbergmogelijkheden om benodigde spullen veilig mee te nemen en qua uiterlijk ziet het er mooi en sportief uit, met een keurige afwerking. Het brandstofverbruik is -gezien fors gewicht en afmetingen- binnen de perken, de wegligging is in orde en de driewieler geeft heel goed het motorgevoel weer. De onjuiste snelheidsmeter verdient wel enige aandacht, net als het spatwater op de snelweg. Het te lage ruitje op de RS zouden we ook meteen vervangen door de hogere ruit van de standaard 400i. Alles bij elkaar genomen heeft Peugeot met de Metropolis een nette, praktische en goed rijdbare scooter neergezet. Het is alleen de vraag of een automobilist die graag slim wil motorrijden, wel de prijs van € 10.199 voor de basisuitvoering en € 10.299 voor de luxere RS wil neertellen. Voor dat geld heb je namelijk ook een Peugeot 107 met airconditioning, maar krijg je niet het enorme voordeel met gratis parkeren en ook snel door de files gaan is dan geen optie.
Tekst: Andrew Thijssen
Technische gegevens Peugeot Metropolis 400i (RS)
Maximale vermogen | 37,2 PK (27,4 kW) |
Zithoogte | 780 mm |
Spoorbreedte voorwielen | 465 mm |
Wielbasis | 1500 mm |
Afmetingen lxbxh | 2152 x 775 x 1450 mm |
Koeling | vloeistof |
Tankinhoud | 13.5 L |
Rem voor | schijf 2×200 mm |
Rem achter | schijf 240 mm |
Aandrijving | Riem |
Gewicht | 256 kg |
Prijs | € 10.199 (RS: € 10.299) |