Test Bridgestone Battlax S20EVO Hypersport motorband

Ondanks het feit dat de S20EVO nog relatief kort geleden geïntroduceerd werd, vindt Japanse bandenfabrikant Bridgestone het in 2014 alweer tijd voor een opvolger in de vorm van de nieuwe S20EVO. De S20 blijft daarnaast in een aantal andere maten leverbaar, net als diens voorloper de BT016PRO, die dan wel weer goedkoper worden. Bridgestone heeft zo het gamma vooral qua prijsstelling verbreed. Dat beeld wordt nog versterkt door de later aangekondigde komst van een “HR” serie, dus bedoeld voor minder snelle motoren, die een andere constructie onder dezelfde naam krijgt.

 

Zoals de naamgeving al verraadt, is er veel hetzelfde gebleven in vergelijking met de S20, de nieuwe banden zien er dan ook amper anders uit qua profiel. Wel is er natuurlijk het nodige aangepast in het karkas en zijn er nu 5 stroken met verschillende compound op de achterband, tegen 3 op de S20. Daarbij is de middelste compound nieuw, mede waardoor de S20EVO flink langer mee zou moeten gaan. Voor de meer technische factoren verwijzen we naar de presentatievideo: http://youtu.be/4aU-5hcLQWM

 

Op het Circuit van Zolder bestaat het testpark uit een BMW S1000RR, BMW S1000RR HP4, Honda CBR1000RR Fireblade SP en een 100-pk versie van de Suzuki GSX-R750, maar ook uit een Kawasaki Z1000, Kawasaki Z800 en Honda CB1000R. Hiermee wordt het inzetgebied directd uidelijk gemaakt; de Bridgestone Battlax S20EVO Hypersport is een zeer sportieve straatband die zowel op supersports als op nakeds past, al gaf de presentatie ook een aandeel in het toursegment weer.

 

test-Bridgestone Battlax Hypersport S20 EVO-motorbanden

 

Op de eerste motorfiets met koude banden het circuit op blijft altijd oppassen, maar de S20EVO hoort duidelijk bij de moderne generatie banden waar dit steeds minder een echt item is. Al na één ronde kan er flink doorgereden worden, na twee ronden kan het gas er echt op, mogelijk zelfs eerder als de berijder geen last heeft van ingesleten patronen. Doorwisselend op de verschillende motoren valt de uitstekende bochtenstabiliteit op, eenmaal ingestuurd is die mooi strak. Keerzijde is natuurlijk dat de eenmaal ingeslagen lijn niet zo makkelijk bij te stellen is, maar door het al even precieze eerste instuurmoment is dit niet vaak nodig. Zo is de nieuwe band vooral goed voor goede berijders die het circuit goed kennen, slordig rijden wordt niet vergemakkelijkt maar precies insturen en dan de juiste lijn aanhouden overduidelijk wel.

 

De S20EVO maakt perfect het verschil tussen de motoren duidelijk. De S1000RR en HP voelen als een losgeslagen raket aan, de Fireblade is juist weer uiterst stabiel, bij de Z1000 lijkt het alsof de voorkant los zit en op de Z800 merk je al snel dat de S20EVO veel sportiever is dan het rijwielgedeelte aankan. Fijn als een band zo mooi doorgeeft hoe een motor is, qua feedback doet de S20EVO alles goed. Dit brengt wel aan het licht dat de S20EVO zich prettiger voelt als het hard gaat dan bij rustig ‘uitbollen’. Zo zijn ook vooral snelle bochten het domein van de S20EVO, in de chicanes is snel omgooien van de motor minder vanzelfsprekend.

 

Opvallend is dat het achterwiel bij hard aanremmen relatief snel begint te glijden en ‘skippen’, een wonderlijk fenomeen omdat het niet echt verklaarbaar is, maar wel op alle motoren voorkomt. Dit wordt natuurlijk grotendeels veroorzaakt door een paar bochten waarvoor zeer hard aangeremd moet worden, wat een bekende karakteristiek van dit stop-en-go circuit is, maar toch lijkt de achterband hier ook iets gevoeliger voor. Bij het uitkomen van de bochten toont de nieuwe S20EVO vooral zijn kracht, op het gas een bocht uitknallen is het moment waarop de band onverstoorbaar is en veel grip biedt. Terug in de pits van het rechtsomgaande circuit blijkt dat er na een flink aantal sessies op de rechterzijde van de achterband wat rullend rubber te zien is, links is echter geen enkel spoor van gebruik te zien.

 

Conclusie:
Of je in de toersector voor de S20EVO zou moeten kiezen is twijfelachtig, daar heeft Bridgestone met de T30 volgens ons meer te bieden, ook voor naked bikes als de Z1000 of Z800 waarop de extra sportieve capaciteiten eigenlijk overbodig zijn omdat de motorfiets toch niet meer aankan. Of de beloofde langere levensduur daadwerkelijk zo’n 20% meer is, kunnen we aan de hand van deze circuittest niet beamen, maar de circuitslijtage en de keuze voor een hardere middencompound zijn hiervoor wel een zeer logische indicatie. Bridgestone claimt dat de nieuwe Battlax Hypersport S20EVO vooral beter is op het gebied van bochtenstabiliteit en zowel in de doelgebieden “racing street” en “sport touring” gegroeid is. Die bochtenstabiliteit is inderdaad prima, en ook voor het sportieve gedrag is de S20EVO een aanrader voor supersportmotoren, waarmee een prima combinatie van straat- en circuitinzet mogelijk is. 

 

 

Tekst: Iwan van der Valk

 

Leverbare maten Bridgestone Battlax Hypersport S20EVO

Voor: 120 / 70 ZR 17
Achter: 180 / 55 ZR 17
  190 / 50 ZR 17
  190 / 55 ZR 17
  200 / 55 ZR 17
Test: Yamaha GYTR R1, GYTR R6 en GYTR R7 circuitmotoren

© Copyright - Motorcentraal