De 2015 Versys 1000 is een stoere verschijning. De scherpe lijnen van de topkuip en de twee lampen zijn hierin bepalend, Kawasaki heeft de Sugomi filosofie ook in ditt ontwerp meegenomen en dat is goed te zien. De basis uitvoering van de Versys 1000 is daarbij zeer compleet, voor de Nederlandse markt wordt de motor standaard als touring uitvoering geleverd. Hij is dus al direct voorzien van een middenbok, zijkoffers met luxe binnentassen, handkappen en een tankpad.
De test van de 2015 Kawasaki Versys 1000 begint in de smalle straatjes van Sicilië. In de bebouwde kom voelt de motor daarbij in eerste instantie wat zwaar aan. Het langzaam manouvreren door de dorpjes met het drukke verkeer vraagt enige gewenning als het gaat om het stuurgedrag, maar naarmate er langer op de 1000 wordt gereden komt deze gewenning dan ook en wordt het niet meer als negatief ervaren. We verlaten de bebouwde kom en de snelheid gaat omhoog. Hier merk je dat de motor gelijk nog beter tot zijn recht komt. Lange doordraaiers en snelle bochten zijn duidelijke het terrein waarvoor deze Versys gemaakt lijkt te zijn. Hij stuurt licht in, houdt keurig zijn lijn en snelle bochtenwisselingen neemt hij met gemak. Zonder problemen laat de grote Kawasaki toe dat je een correctie maakt in een bocht, hij blijft daarbij stabiel en gecontroleerd aanvoelen. Ook de gemonteerde Bridgestone T30 sport-toerband werkt hier in positieve zin aan mee. Op de snelweg gaat het voor de Versys 1000 van een leien dakje: het toerental van de motor ligt als je 120 km/uur rijdt zo rond de 6.000 t/min en versnellen om even kwiek in te halen gaat dan uitstekend. Ook met de windbescherming zit het goed. Alleen als het echt (te) hard gaat is er wat turbulentie waarneembaar.
De vering is over de gehele linie uitstekend, comfortabel over wegen waarbij het wegdek van mindere kwaliteit is en toch in staat om de hogere snelheden aan te kunnen. Vooral de voorzijde is erg goed, deze laat je goed voelen wat er onder het voorwiel gebeurt. De 310 mm grote wave remschijven aan dat voorwiel worden aangestuurd door een vernieuwde rempomp. Deze laat zich goed doseren, remmen hard als dit nodig is en zijn voorzien van ABS. Het vernieuwde ABS systeem is kleiner en lichter geworden, wel grijpt dit bij de toch al niet geweldige achterrem vrij snel in. Ook de koppeling is vernieuwd, Kawasaki noemt dit een ‘Assist & Slipperclutch’. De bediening van de koppeling gaat dan ook vederlicht, met twee vingers is het te bedienen en door de verstelbare hendel ook voor de motorrijder met wat kleinere handen goed te gebruiken. De slipperclutch grijpt in op het moment dat de berijder te snel terugschakelt en voorkomt dat het achterwiel gaat blokkeren. De ‘dual purpose’ Kawasaki is ook voorzien van traction control (KTRC), deze is in 3 standen instelbaar en helemaal uit te schakelen, het uitschakelen kan alleen niet tijdens het rijden. Ook zijn er twee verschillende rijmodi. Er kan een keuze gemaakt worden om op vol vermogen te rijden maar ook in een stand waarbij de motor 75% van het vermogen levert.
Het motorblok is een geweldige alleskunner en past goed bij het karakter van de Versys 1000. De viercilinder is uitermate soepel, laag in toeren heeft hij genoeg koppel om lui te kunnen rijden en eenmaal voorbij 5.000 toeren komt het sportieve gedeelte van het blok om de hoek kijken. Hij trekt daarbij sportief en vloeiend door zonder venijnig aan te voelen. De uitlaat laat ook horen dat het moment van sportief rijden is aangebroken, als er rustig gereden wordt dan is deze amper te horen maar als de toerenteller richting het rode gebied gaat klinkt de motor wel lekker. Op het dashboard van de Versys 1000 is af te lezen dat we met een gemiddeld verbruik van 6,7 liter per 100 km (1:15) hebben gereden. Met deze getallen legt de Versys op een tank maar 300 km af, maar de doorsnee gebruiker zal waarschijnlijk zuiginger rijden dan wij dat hebben gedaan; het tempo ligt relatief hoog en dat heeft uiteraard invloed op het verbruik. Een goede verbetering ten opzichte van het vorige model is de wijze waarop het motorblok in het frame is gemonteerd, dit hangt nu aan de voorzijde in rubbers, wat de bekende trillingen van dit Kawasaki-blok doet verminderen. Bij het vorige type waren dan ook veel meer trillingen waarneembaar, bij de huidige uitvoering zijn er alleen op hogere toerentallen wat lichte vibraties te voelen.
Op de plek van de berijder is alles overzichtelijk. Op het linkerdeel van het stuur zijn de knoppen waarmee je zaken zoals de traction control kan instellen en andere informatie op het overzichtelijke dashboard kan oproepen. Het ruitje is breder geworden en is met twee draaiknoppen 6 cm in hoogte verstelbaar. Dit is eenvoudig te doen, maar niet tijdens het rijden. Het stuur is geen goedkoop stukje gebogen buis maar een keurig afgewerkt fatbar stuur. Deze is vrij breed en geeft de berijder veel controle over de motor. Het zicht in de spiegels is goed maar als je met een topkoffer rijdt dan ontneemt deze wel een stukje van het zicht in de spiegels. Aan de rechterzijde hangt de demper, deze is keurig afgewerkt met een hitteschild om te voorkomen dat je de gaten in je textiel broek brandt. Het subtiele stukje kuipwerk aan de onderzijde van het motorblok is slim ontworpen, deze maakt de afwerking net even wat netter.
De wijze waarop de montage van de handkappen, de bediening van de optionele handvatverwarming en mistlampen is gedaan, is slordig, dit zagen we ook al op de Versys 650. De kofferset is wel weer erg netjes en praktisch, doordat deze met de contactsleutel is te openen en de wijze van de montage aan het frame gebeurt door middel van haken in plaats van een kofferrek. Zonder de koffers aan de motor ziet het geheel nog steeds netjes uit en hoef je niet tegen een lelijk rek aan te kijken. Met een inhoud van 28 liter elk is er voldoende ruimte in de koffers om bagage mee te nemen voor een weekje weg en ook een helm kan erin worden opgeborgen.
Conclusie
Met de 2015 Versys 1000 heeft Kawasaki een motor op de markt gebracht die je lastig in één categorie kan plaatsen. De sportieve viercilinder lijnmotor in combinatie met de 17 inch wielen laten je denken dat het een andere motor is dan zijn allroad uiterlijk doet vermoeden. Het smeuïge maar sportieve blok is zonder twijfel het grootste pluspunt van de Versys 1000. Combineer deze met de goed werkende versnellingsbak en uitgebalanceerde vering en je hebt een sportieve reismotor die het liefst op een wat hoger tempo bereden wordt. Met zaken zoals traction control, ABS en een slipperclutch is er ook aan de veiligheid van de berijder gedacht en als je dit optelt bij de standaard uitvoering die erg compleet is de prijs/kwaliteitsverhouding erg goed. Voor €13.399,- krijg je veel motorfiets waarmee sportief gereden kan worden, waarmee je comfortabel kilometers mee kan afleggen en die daarnaast er ook nog eens stoer uitziet ook.
Tekst: Marco Hendriks – Foto’s: Kawasaki
Technische gegevens 2015 Kawasaki Versys 1000
Type motor | Vloeistofgekoelde 4 in lijn |
Cilinderinhoud cm³ | 1,043 cm3 |
Boring x slag | 77.0 x 56.0 mm |
Compressieverhouding | 10.3:1 |
Kleppensysteem | DOHC, 16 kleppen |
Brandstofsysteem | Brandstofinjectie: φ38 mm x 4 met ovalen hulpsmoorkleppen |
Ontsteking | Digitaal |
Startmotor | Elektrisch |
Smering | Wet sump |
Frame type | Aluminium, dubbele buis |
Balhoofdhoek/Naloop | 27˚/106 mm |
Veeruitslag, voor | 150 mm |
Veeruitslag, achter | 150 mm |
Banden, voor | 120/70ZR17M/C (58W) |
Banden, achter | 180/55ZR17M/C (73W) |
Stuurhoek links / rechts | 34˚/34˚ |
Maximaal vermogen | 88.2 kW (120 PK) / 9,000 min |
Maximaal koppel | 102.0 N.m/ 7,500 min |
Versnellingen | 6 versnellingen |
Eindaandrijving | Ketting |
Koppeling | Natte plaat koppeling |
Remmen, voor | Dubbele semi-zwevende ø300 mm schijven. Remklauwen: Dubbel, 4-zuiger remklauwen |
Remmen, achter | Enkele ø250 mm schijf Remklauw: 1-zuiger |
Vering, voor | ø43 mm upside down voorvork met instelbare uitgaande demping (rechts) en instelbare veervoorspanning |
Vering, achter | Monoshock met instelbare uitgaande demping en veervoorspanning |
Afmetingen (L x B x H) | 2,240 x 895 x 1,400/1,465 mm |
Wielbasis | 1,520 mm |
Grondspeling | 150 mm |
Zithoogte | 840 mm |
Brandstofcapaciteit | 21 liter |