Skip to main content

Test: Kymco Downtown 300i motorscooter

De Kymco Downtown 300i motorscooter heeft een 298,9cc watergekoelde viertakt motor. Het motorblok levert 24,1 KW (32,9 pk) en 24 NM bij 6500 toeren en is met dit vermogen dus geschikt voor het A2 rijbewijs. Als we wegrijden valt het op dat volgas optrekken best vlot en soepel gaat. Als je rustig accelereert dan is de aandrijving wat ruw, bij stapvoets rijden voelt het zelfs wat schokkerig aan. Een topsnelheid van 145 km/h (op de teller) maakt dat deze scooter geen highway cruiser is maar toch kom je goed mee op de snelweg. Met een verbruik van 1:25 springt de Kymco met zijn 300cc niet erg zuinig om met de brandstof. Een reden hiervoor kan zijn dat de motor op de snelweg toch aardig op zijn tenen moet lopen, en juist daarvoor hebben we de Downtown tijdens de testperiode regelmatig gebruikt.

 

De zitpositie is goed en geeft genoeg ruimte voor een bestuurder van 1.80 meter. De windbescherming is daarbij redelijk, je hebt geen last van turbulentie rond de helm maar bij regen wordt je wel volledig nat. Dat laatste hebben we gemerkt tijdens de eerste test rit en daarbij merkten we ook dat op een nat wegdek de wielen snel blokkeren. De achterrem pakt heel fel aan maar de voorrem pakt daarentegen weer “vertraagd” op. Van hoge snelheid naar nul zijn de remmen goed te doseren en kun je hard remmen maar bij een noodstop op een vochtig wegdek is het blokkeren van de wielen niet ondenkbaar, de versie met ABS zou dan ook zeker onze voorkeur genieten. 

 

Kymco Downtown 300i 

 

Zolang we de scooter op strak asfalt rijden is de wegligging naar behoren. Op alle snelheden stuurt de scooter dan licht en geeft vertrouwen. Echter, zodra er hobbels in de weg komen worden de rijeigenschappen snel minder. De voorvork vangt bij hogere snelheden de hobbels niet goed op, waardoor de motorscooter in een bocht wel eens een stapje verzet en oneffenheden in het asfalt zijn goed te voelen. Hierbij moet wel gezegd worden dat de slijtnokken van de achterband in zicht kwamen en dat dit ook een negatieve invloed op het rijgedrag heeft. De kroonplaat en voorvork vertoonden roest en dat bij een kilometerstand van net over de 10.000 km is dit zorgwekkend te noemen. Eveneens zorgwekkend waren de druppels met olie die onder de motorscooter lagen toen we de motor terugbrachten bij de importeur. De demoscooter was trouwens al twee jaar oud en matig qua staat van onderhoud. Van een importeur zo zo groot is in bromfietsen maar relatief klein in motoren hadden we anders verwacht.

 

Tijdens het inspecteren van deze scooter zien we dat de motor netjes is afgewerkt en alle plastic onderdelen goed op elkaar aansluiten. De motor heeft scherpe lijnen met in het oog springende koplampen. Het dashboard is eenvoudig maar overzichtelijk, bij de demoscooter werkte de „Mode” knop niet dus we konden niet kiezen tussen „ODO” en „Trip”. De knoppen op het stuur zijn goed te bedienen maar we missen het gevaren(kinipper)licht, dit is toch wel een must op een motor die met enige regelmaat door een file heen moet gaan. De ruimte onder de buddy valt tegen, de zitting moet met gepast geweld worden gesloten als er een gemiddelde rugtas in de opbergruimte ligt, terwijl er op de foto’s in de folder toch echt twee integraal helmen in de bak liggen, dit lukte ons gewoonweg niet. Aan de linkerzijde is nog een opbergvak met een 12v aansluiting, handig voor het opladen van je telefoon. 

 

Conclusie

De toevoeging aan zijn type aanduiding „DownTown” doet de motorscooter zeker eer aan, Downtown is namelijk precies waar deze motorscooter zich thuis voelt. De 300i is compact, stuurt licht en heeft een kleine draaicirkel, waardoor het manoeuvreren in drukke steden makkelijk gaat. Wat meer bagageruimte en een gevarenlicht missen we  wel bij de Kymco en de roestvorming bij de voorvork, de olielekkage onder het blok en het niet goed werken van het menu van de teller zijn zeker een punt van aandacht. Met een prijs van €4490,- (meerprijs ABS €450,-) heb je aan de Kymco 300i een goedkope motorscooter die je prima van punt A naar punt B brengt, maar helaas komt dat in dit geval wel met een paar tekortkomingen. 

 

Specificaties (opgave Kymco):

Max. snelheid (opgegeven): 130 km/h
Maximaal vermogen: 32,9 pk (24,1 kW)
Maximaal koppel: 24 NM bij 6500 rpm
Cilinderinhoud: 298,9 cc
Motor: 4-takt eencilinder
Boring x Slag: 72,7 x 72
Compressie verhouding: 10,8 : 1
Benzine: Ongelood RON95
Koeling: Vloeistof
Afmeting (L x B x H): 2210 x 815 x 1390 mm

Wielbasis: 1545 mm
Zithoogte: 775 mm
Kleuren: Wit (zonder ABS)/ Grijs (met ABS)
Band voor: 14 x 120/80
Band achter: 13 x 150/70
Rem voor: schijf 260 mm
Rem achter: schijf 240 mm
Benzine tank: inhoud 12,5 liter
Gewicht:  179 kg

 

Tekst en foto’s: Hans van der Hoek / Marco Hendriks