Skip to main content

Test: 2014 Honda CB650F ABS

Met de komst van de 2014 Honda CB650F breidt Honda haar range van niet al te dure, goed ogende motorfietsen nog verder uit, samen met de NC750-serie is er nu voor elk type motorrijder wel een betaalbare variant. Het Japanse merk kiest hierbij voor een compleet nieuwe viercilinderblok, dat de Honda-filosofie van makkelijk berijdbare, niet te opwindende motorblokken doorzet. Doel is natuurlijk om op deze basis weer een hele serie modellen neer te zetten, zoals ook bij de NC-serie gebeurt. Dat nieuwe 649cc motorblok loopt makkelijk rond en trekt vanaf zéér lage toerentallen zonder hikken op. Daarbij is er onder de 7000 toeren niet al teveel actie (als we de trillingen op voetsteunen en tank niet meetellen), maar het is bij normaal rijgedrag qua power nooit echt te weinig. Vanaf de 7000 toeren trekt de nieuwe CB opeens heel leuk door, al blijft de versnelling wel heel gelijkmatig en nooit echt opwindend.  Enige echte minpunt in het hele motorische verhaal is de injectie, die bij het openen van het gas, dus van nul naar een beetje, wel nogal aan/uit is. Dat is vooral lastig als je met gesloten gas een bocht ingaat om dan met een streepje gas er weer uit te willen, al went het na een dag rijden wel wat.

Test-2014-Honda-CB650F-Testmotor

 

Afwerking en uitrusting
De CB650F wordt in Thailand gebouwd, maar qua afwerking is het alsof hij uit een Japanse fabriek komt.  De CB650F ziet er van veraf en dichtbij dan ook prima uit, de afwerking is goed en de goedkope onderdelen, die een paar jaar geleden opeens op Honda’s opdoken, zijn niet meer terug te vinden.  De wit-rood-blauwe Tricolor kleurstelling ziet er opvallend beter uit dan alle andere kleuren, het blijft alleen uiterst onduidelijk waarom deze versie 200 euro meer moet kosten.  Feit is dat je die waarschijnlijk wel betaalt, om niet een saaigrijze, eigele of oudrode te moeten nemen.  
Als de motor op de jiffy staat zie je de fraai klasssiek ogende uitlaatbochten voor het blok langs lopen, om dan in een iets minder klassieke collector onder het blok samen te komen.  Zittend lijkt de motor ondanks de 81 cm zadelhoogte wat klein maar zie je een keurig dashboard, waar de versnellingsindicator en bloktemperatuur opvallend afwezig zijn, en wat verder prima af te lezen is. De zithouding is daarbij eens ee nkeer niet het bekende “Honda-thuiskomen” gevoel doordat de knieën relatief hoog opgetrokken moeten worden omdat de berijder nogal ‘in’ de motor komt te zitten. Voor een passagier betekent dit overigens dat hij/zij zich echt aan de berijder moet vastklampen, zowel de zadelrand als de tank geven geen andere mogelijkheden.

 

Rijgedrag
Het rijgedrag van de CB650F is makkelijk en voorspelbaar, de motor wil heel graag de bocht in en is qua rijwielgedeelte in alle omstandigheden vooral uiterst stabiel. Vooral voor beginnende en gemiddeld ervaren motorrijders is de CB650F daarrmee een prima keuze; sturen, remmen, schakelen en manoeuvreren gaan immers ultramakkelijk. Voor meer ervaren rijders zijn het de beperkte achtervering en vooral de Dunlop Sportmax D222 achterband die flink doorrijden voorkomen. Honda meldt dat er naast de genoemde Dunlop ook keuze voor een Metzeler Roadtec Z8 Interact F mogelijk is, volgens ons is dit direct de betere keuze.  Ondanks deze beperking is het snel afwerken van bochtige wegen toch erg leuk, vooral omdat de CB zo makkelijk van de ene op de andere kant over te gooien is en ook in snelle, langere bochten strak blijft. Schakelen gaat -ondanks de wat lompe koppeling en het verre aangrijpen van het hendel daarvoor- prima, en datzelfde geldt voor de prima werkende remmen, dit zijn van die typische Honda-zaken die opvallen doordat niets opvalt.

 

Conclusie
Dat onopvallende qua rijeigenschappen geldt misschien wel een beetje voor de hele CB650F, wat voor een motor van 7999,- euro een compliment is, vooral als dat in een zo fraai ogend uiterlijk is verpakt. De nieuwe Honda 2014 CB650F is  als geheel genomen een meer dan goede motorfiets voor de doelgroep van opstappers of gemiddelde rijders, met als enige echte minpunten de gasreactie bij opening vanaf nul en misschien ook wel de trillingen. Pluspunten zijn de afwerking, het makkelijke stuurgedrag, het volwassen uiterlijk en  het voorspelbare 650cc motorblok. Ook deze Honda-middenklasser biedt voor 7999 euro veel ongecompliceerd rijplezier voor iedere motorrijder, meer heb je blijkbaar niet nodig voor een lekker stuk motorrijden in de buurt, of zelfs over langere afstanden.

Tekst: Iwan van der Valk. Foto’s Honda

Technische gegevens 2014 Honda CB650F ABS

Motor
Vloeistofgekoelde 4-takt, 16-kleps DOHC 4-cilinder in lijn
Cilinderinhoud 649 cc
Boring x Slag 67 x 46 mm
Compressieverhouding 11,4 : 1
Max. vermogen 64 kW (86,4 pk)/11,000 t.p.m. (95/1/EC)
Max. koppel 63 Nm/8000 t.p.m. (95/1/EC)
Brandstofsysteem
PGM-FI elektronische brandstofinjectie
Tankinhoud 17,3 liter
Aantal versnellingen 6
Eindoverbrenging #525 O-ring ketting
Frame
Staal, Diamant
Afmetingen (LxBxH)
2110 x 775 x 1145 mm
Wielbasis 1450 mm
Balhoofdhoek 25,5°
Naloop 101 mm
Zithoogte 810 mm
Grondspeling 130 mm
Rijklaargewicht 208 kg
Wielophanging voor
41 mm telescoopvork
Wielophanging achter Monoshock met instelbare veervoorspanning
Velgen voor
17M/C x MT3.5
Velgen achter 17M/C x MT5.5
Banden voor Dunlop Sportmax D222 120/70-ZR17M/C
Banden achter Dunlop Sportmax D222 180/55-ZR17M/C
Type voor
320 x 5.0 mm dubbele schijf met tweezuiger remklauw en ABS
Type achter 240 x 59 mm enkele schijf met enkelzuiger remklauw en ABS
Prijs (2014):   € 7999,-