De 2014 Harley-Davidson FLHTK Ultra Limited is direct vanaf de eerste aanblik een imposante verschijning. De grote ‘Batwing’ kuip met LED koplampen, de driedelige kofferset en de grote zitting voor de berijder en duopassagier springen er meteen uit. Voor de Harley-puristen is het ook een revolutionaire motorfets door de (lang uitgestelde) keuze voor vloeistofkoeling. We reden in de Ardennen en Luxemburg door heel veel haarspeldbochten met de grote, luxe motorfiets met een rijklaargewicht van 414 kilo.
Precisiekoeling
Het tweecilinder V-Twin motorblok heeft een inhoud van 1690cc en biedt 138 Nm koppel bij 3750 toeren per minuut. Het blok is naast luchtgekoeld ook vloeistofgekoeld, Harley noemt dit “Twin Cooling”. Deze nieuwigheid zorgt voor extra koeling van de cilinderkoppen en uitlaatpoorten, net zoals bij de BMW-boxerblokken. De nieuwe radiateur hiervoor is netjes weggewerkt en daardoor heeft de tweecilinder nog steeds het karakteristieke uiterlijk dat bekend is van het Harley-Davidson motorblok. Het nieuwe “Twin Cooling” motorblok voelt in eerste instantie net zo sterk aan als een eerder gereden Street Glide, waar het volledig luchtgekoelde blok onder is gemonteerd, al geeft Harley-Davidson aan dat het nieuwe blok meer low-end koppel zou moeten hebben. Vermogen heeft de 1690cc tweecilinder genoeg. Laag in toeren trekt de motor met gemak het gewicht van de Ultra Limited voort, bij 3750 t/min heeft de motor het maximale koppel van 138 Nm bereikt maar tot aan het rode gebied blijft de motor goed doortrekken. Tijdens het gebruik in de stad is het motorblok goed handelbaar en niet bokkig op lage toerentallen als er stapvoets gereden moet worden. Op de provinciale weg en de snelweg komt het blok beter tot zijn recht. Het kan dan het volledige vermogen kwijt door het geheel voort te ´sleuren´ op lage toerentallen en daar is de Ultra Limited goed in. Het gecombineerde brandstofverbruik van de Ultra Limited kwam uit op1:18, voor een motor met dit gewicht en met deze cilinderinhoud is dat meer dan acceptabel.
Als de motor stationair draait trilt hij flink, maar eenmaal aan het rijden geslagen is hiervan niets meer te merken. Zware klappen uit de uitlaat hoef je niet te verwachten, die is dermate stil dat je het karakteristieke geluid toch wel mist. Wat wel geluid maakt is de zesversnellingsbak van de Ultra Limited, tijdens het schakelen hoor je veelvuldig metaalachtige geluiden en vanuit neutraal naar de eerste versnelling schrik je soms van de knal uit de bak. De neutraal is daarnaast slecht vindbaar, je moet soms even ‘spelen’ met de hydraulisch bediende koppeling om de motor in zijn vrij te kunnen krijgen.
Zwaargewicht
Met een rijklaargewicht van 414 kg behoort de Ultra Limited tot de buitencategorie onder de motoren. Dit gewicht verneem je goed als je de motor moet keren in een smal straatje of achteruit de garage in rijdt. Als het geheel eenmaal aan het rollen komt, is van de zwaarlijvigheid van deze Harley echter weinig meer te merken. De motor laat zich verrassend eenvoudig door het verkeer leiden, hij stuurt makkelijker dan je in eerste instantie zou denken. Tijdens het nemen van haarspeldbochten word je opeens wel weer herinnerd aan het gewicht. Daarmee is het flink werken als er tijdens een afdaling van 12% haarspeldbochten genomen moesten worden, de enorme motor wil flink doorduwen en corrigeren in de bocht kan dan opeens een spannende bezigheid worden. Over het algemeen kan de vering het gewicht van de Harley Davidson goed aan, maar op kwalitatief slechte wegen krijgt de achterveer het zwaar te verduren, met als resultaat dat deze soms doorslaat als ze aan het eind van de veerweg komt.
De remmen van de Ultra Limited zijn uitstekend. De voorrem is met een paar vingers goed te bedienen maar echt hard vertragen doet hij met de achterrem. Deze heeft een pedaal dat wel wat aan de hoge kant staat, waardoor je voet vrij ver opgetild moet worden om deze te kunnen bedienen. Het remsysteem combineert de voor- en achterrem met elkaar, maar dit wordt pas in werking gezet boven 40 km/uur. Hierdoor kan er op lagere snelheden met een slepende achterrem gereden worden, bijvoorbeeld bij bijzondere manoeuvres, een slim en goedwerkend systeem. De motor is uitgevoerd met ABS en deze grijpt vrij vroeg in, op zich niet erg want een motor met dit gewicht wil je echt niet aan het glijden hebben, maar eenmaal in de ABS kan je zelf niet meer de remdruk bepalen.
Luxe in het kwadraat
De motor straalt luxe uit en dat heeft hij ook. De Ultra Limited is voorzien van een infotainment systeem dat de navigatie verzorgt, een radio en een mediaspeler heeft en de mogelijkheid biedt om te communiceren met andere motorrijders. Ook kan je mobiele telefoon gekoppeld worden aan het infotainment systeem door middel van Bluetooth. Het 6.5 inch grote touch screen is goed te bedienen met handschoenen aan en is erg overzichtelijk. Door middel van een aantal knoppen aan het stuur is het geheel ook te bedienen en als je gebruik maakt van het bijgeleverde Harley Davidson communicatiesysteem kan hij ook via spraak bediend worden. Het instellen van het navigatiesysteem gaat een beetje omslachtig, maar als eenmaal het navigeren zelf is begonnen gaat het uitstekend. De aanwijzingen zijn dan duidelijk, evenals het scherm; de positie van het scherm is dermate goed gekozen dat je van felle zon op het scherm nagenoeg geen last hebt. De radio heeft een prima ontvangst en ook de speakers zijn van een goede kwaliteit. Bij snelheden van 140 km/uur hoeft het volume maar op 50% te staan om de muziek goed te kunnen horen, vervormen doet het dan nog niet. De cruise-control werkt uitstekend en is makkelijk tijdens het rijden aan of uit te zetten en ook versnellen of vertragen gaat makkelijk door een knop aan het stuur. Luxe is ook terug te vinden in de 3-delige kofferset; met een inhoud van totaal 132 liter kunnen deze fraai afgewerkte koffers behoorlijk wat bagage meenemen. De koffers zijn afsluitbaar en door middel van een slim beugeltje met 1 hand te openen en te sluiten. In de topkoffer is nog een 12v aansluiting aangebracht om bijvoorbeeld je telefoon op te laden. De tellers hebben een klassieke uitstraling en zijn ook goed af te lezen. Het dashboard bestaat uit een benzinemeter, snelheidsmeter, een toerenteller en een meter waarop af te lezen valt met hoeveel spanning de accu geladen wordt.
De zithouding is, zoals je mag verwachten van een motor met deze uitstraling, meer dan voldoende. Het brede stuur, de luxe zitting en de floorboards zorgen ervoor dat je erg ontspannen zit, maar de floorboards hadden wel wat breder mogen zijn. Het zicht in de spiegels is goed, ze zijn nagenoeg trillingvrij en goed gepositioneerd. Achter de lage ruit hebben de ontwerpers van Harley Davidson een klepje gemaakt om de turbulentie te verminderen. Met de klep open is er nagenoeg geen turbulentie tijdens het rijden met hoge snelheden, maar met de klep dicht is het verre van prettig. Waarom er dan ook de mogelijkheid is om deze klep te kunnen sluiten, is ons dan ook een groot raadsel.
Conclusie
De 2014 Harley Davidson FLHTK Ultra Limited oogt groot, is ook groot maar rijdt een stuk makkelijker dan je zou verwachten. Waarbij het in eerste instantie een uitdaging leek om deze 414 kg zware Harley Davidson te testen in Luxemburg is dit meer dan meegevallen. De motor blinkt uit op wegen waarbij de bochten ruim en glooiend zijn, maar bij haarspeldbochten is het flink werken en dan verneem je ook zijn gewicht. De motor is erg luxe uitgevoerd en dat maakt deze Harley tot een serieuze reismotor. De koffers, zithouding en infotainmentsysteem onderstrepen dit geheel. Met een gecombineerd verbruik van een keurige 1:18 heeft de motor een acceptabele actieradius van ruim 390 km. Over de versnellingsbak zijn we minder positief, deze heeft een slecht vindbare neutraalstand en is erg luidruchtig. De totale afwerking is van hoog niveau, net als de remmen, deze brengen het totale gewicht met speels gemakt tot stilstand. Luxe heeft een prijs, de 2014 Harley Davidson Ultra Limited heeft en prijs die start vanaf €33.000,- en dat is niet goedkoop.
Tekst en foto’s: Marco Hendriks
MOTORBLOK | |
Motorblok | Twin-Cooled High Output Twin Cam 103 |
Boring | 98.4 mm |
Slag | 111.1 mm |
Cilinderinhoud | 1,690 cc |
Compressieverhouding | 10:01 |
Brandstoftoevoersysteem | Electronic Sequential Port Fuel Injection (ESPFI) |
CHASSIS | |
Wielen, Voor | Contrast-chromen Impeller gegoten aluminium |
Wielen, Achter | Contrast-chromen Impeller gegoten aluminium |
Remmen 32mm | 4-zuiger vast voor en achter |
Uitlaatsysteem | Chrome, 2-1-2 dual exhaust with tapered mufflers |
PERFORMANCE | |
Motorkoppel | 138 Nm |
AFMETINGEN | |
Lengte | 2,600 mm |
Zadelhoogte | Ongeladen 740 mm |
Grondspeling | 135 mm |
Balhoofdhoek | 26 graden |
Naloop | 170 mm |
Bandenmaat – Voor | 130/80B17 65H |
Bandenmaat –Achter | 180/65B16 81H |
Brandstofinhoud | 22.7 l |
Olie-inhoud | 3.8 l |
Droog gewicht | 397 kg |
Gewicht – Bedrijfsklaar | 414 kg |
Bagagecapaciteit – Volume | 0.132 m3 |
PRIJZEN | |
Vivid Black | € 33.000 |
Two-Tone optie | € 33.915 |
Custom Color optie | € 34.755 |