Met een zadelhoogte van 702 mm mag de nieuwe 2014 Harley Davidson Superlow 1200T met recht een superlow genoemd worden. Harley Davidson heeft dan ook de ergonomie van dit nieuwe model afgestemd op berijders met een lengte tussen 1.55-1.75 meter. Dit is naast de zithoogte merkbaar aan de positionering van de voetsteunen en het zadel dat aan de voorzijde erg smal is. De ‘T’ staat voor touring, Harley Davidson heeft de Superlow voorzien van een gemakkelijk afneembaar windscherm en een set afsluitbare koffers, waarin de nodige baggage in meegenomen kan worden voor een (kleine) motorvakantie.
Het 1200cc Evolution V-twin motorblok is de basis van de Superlow, de motor heeft daarmee een vermogen van 67 pk en een koppel van 96Nm. Dat is voor de Superlow meer dan genoeg; hij heeft genoeg power om je vlot mee te laten komen met het verkeer en zelfs op de snelweg heeft de motor genoeg vermogen om met gemak 140 km/uur te rijden. Bij snelheden tussen de 110 en de 130 km/uur heb je daarbij als berijder flink wat trillingen te verduren in het stuur en de voetsteunen. Bij snelheden boven de 130 km/uur zijn de trillingen verdwenen en is alleen de turbulentie die de ruit veroorzaakt nog een negatieve factor voor de berijder van de Superlow. Eenmaal van de snelweg af wordt het allemaal een stuk prettiger, de proviciale weg is voor deze Harley Davidson natuurlijk een meer geschikte omgeving. Het motorblok hoeft dan net even minder hard te werken en kan hij doen waarvoor hij gemaakt is, ontspannen toeren. Bij het schakelen gaat de versnellingsbak overtuigend naar de volgende versnelling zonder ruw aan te voelen. Als de motor stationair draait laat de v-twin je wel wat trillingen voelen maar misschien hoort dat wel bij een Harley. Wat je mist zijn de zware klappen uit de uitlaat die ook bij een Harley Davidson horen. De originele uitlaat zorgt ervoor dat de Superlow erg stil is.
De Superlow laat zich makkelijk over bochtige wegen leiden, wel is het regelmatig terugkerende geluid van schrapende voetsteunen iets waar je aan moet wennen. De Superlow is dermate laag dat tijdens het nemen van een rotonde of een lange doordraaier de voetsteunen al snel aangeven dat de maximaal haalbare hellingshoek is bereikt, daarvoor hoeft het tempo niet eens erg hoog te liggen. De vering is relatief zacht, de voorvering is zelfs veel te zacht. Bij stevig remmen met de voorrem duikt deze helemaal onderin en is er zo goed als geen veerweg meer over, dit is toch een flink minpunt van deze Harley, ook al gebruik je vaak de achterrem. De achterveer is makkelijk instelbaar voor het geval er gereden wordt met een duopassagier of met bepakking. Aan de 300 mm remschijf aan de voorzijde en de 260 mm remschijf aan de achterzijde heb je genoeg remkracht om het geheel tot stilstand te brengen, inclusief ABS voor de veiligheid. Harley Davidson heeft opgegeven dat de Superlow een verbruik heeft van 1 op 20. Tijdens de test kwamen we niet verder dat 1 op 17, maar in combinatie met de 17 liter tank is de kilometrage van net geen 290 km zeker acceptabel.
Het dashboard bestaat uit een simpele maar goed afleesbare snelheidsmeter met daaronder een digitale unit. Hierop kan gekozen worden welke informatie je wilt weten door middel van twee verschillende dagtellers, een klok, de totale kilometerstand of een combinatie van een versnellingsindicator en een toerenteller. Men kan gemakkelijk door het geheel heen scrollen door een knop op de linkerstuurhelft, de overige knoppen op de beide stuurhelften zijn ook goed te bedienen. De hendels van de koppeling en voorrem zijn helaas niet instelbaar, waardoor mensen die wat kleinere handen hebben dit als minder prettig zullen ervaren. De Superlow heeft geen contactslot, je hebt een sleutelhanger die de motor activeert als je in de buurt van de motor bent. Het ingebouwde alarm geeft een signaal en dan is de motor te starten. Ook zonder de sleutelhanger is de motor te starten, om de motor dan op contact te krijgen moet je een vooraf ingestelde code invoeren.
De zitruimte voor mensen met een lengte boven de 1.75 meter is te klein, dit is logisch omdat Harley Davidson volgens eigen zeggen de motor juist ontwikkeld heeft voor de motorrijder die wat kleiner van stuk is. Je merkt dan dat de zitting te weinig ruimte biedt, de mini floorboards te dichtbij zitten en het zicht in de spiegels is ook beperkt doordat je met je schouders de helft van het zicht ontneemt. Op de lompe slangklemmen die onder de uitlaat uitsteken na, is er maar weinig aan te merken op de afwerking van de Superlow. De koffers passen goed bij de motor en zijn makkelijk te openen en te sluiten, de zitting is van mooi materiaal gemaakt, het chroomwerk ziet er goed uit, het HD logo is her en der subtiel geplaatst en de optionele two-tone lak maakt het geheel af.
Conclusie
De 2014 Harley Davidson Superlow 1200T is duidelijk gemaakt voor de motorrijder die wat kleiner van stuk is, de lage zit en de positionering van de voetsteunen laten je dit meteen ervaren. De afsluitbare koffers en de (makkelijk afneembare) ruit maken deze motor tot een touring die zeker het merk Harley Davidson uitstraalt. Het tekort aan grondspeling, de te zachte voorvering en de trillingen in de stepjes bij bepaalde toerentallen zijn de grootste minpunten van de Superlow. Gezien de minpunten is deze Harley Davidson meer geschikt voor de ritjes over de provinciale wegen en tijdens de test kwam dit ook naar voren. Met de Superlow 1200T heeft Harley Davidson een motor op de markt gebracht die misschien meer geschikt is voor ‘haar’ als ‘hij’ meer neigt naar een Road King. De Superlow kost € 14.300,- voor de zwarte uitvoering en de door ons gereden versie met de two-tone lak kost €14.935,-
Tekst en foto’s: Marco Hendriks
Technische gegevens Harley Davidson Superlow 1200T
Lengte 2,224 mm
Zadelhoogte 702.31 mm
Wielbasis 1,500 mm
Bandenmaat – Voor 120/70 ZR-18 59W
Bandenmaat -Achter150/70 ZR-17 69W
Brandstofinhoud 17 l
Droog gewicht 259.92 kg
Motorblok: Luchtgekoeld, Evolution
Boring 88.9 mm
Slag 96.8 mm
Cilinderinhoud 1,202 cc
Compressieverhouding 10:01
Remmen Dubbele zuiger voor, dubbele zuiger achter
Motorkoppel 96 Nm
Vermogen 67 pk (50 kW) @ 5750 rpm