Skip to main content

Test: 2014 Harley Davidson Dyna LowRider

De 2014 Harley Davidson Low Rider is een moderne motorfiets met de retro-looks van het origineel uit de jaren zeventig. De eerste indruk is goed, met name de knallende (optionele) oranje met zwarte two-tone lak valt op. Daanaast is er veel gebruik gemaakt van wat HD ‘wrinkle black’ noemt. Het middenconsole, de spatbordbeugels en zelfs het blok zijn ervan voorzien, wat de motor een authentieke uitstraling geeft. Wat de 2014 Low Rider toch wel mist ten opzichte van het origineel zijn de gietwielen, maar niet getreurd, want die staan gewoon op de optielijst. Net als de oude Lowrider heeft de nieuwe overigens dubbele remschijven voor.

 

2014 Harley Davidson Lowrider 4

De Low Rider wordt afgeleverd met een extra zadeltje wat de kleine rijder verder naar voren zet, maar voor de langere rijder is het met het zadeltje gemonteerd geen doen. De knieën zitten krap en onder een vervelende hoek, en ook voor je armen zit het niet fijn. Eenmaal zonder extra zadeltje is de zit goed. Het stuur klopt en ook de knieën vallen dan comfortabel langs de tank. Eventueel kan met vier bouten het stuur ook nog versteld worden, maar dat bleek bij onze test niet nodig. Verder doet de Low Rider zijn naam eer aan en is hij laag. Laag genoeg om met zo’n beetje elke lengte eenvoudig met beide voeten vlak aan de grond te kunnen, maar toch met voldoende grondspeling om niet continu alles aan de grond te rijden.

 

Aangezien de Low Rider uit de Dyna-serie komt, is hij uitgerust met het bekende Twin-Cam 103 cubic inch (1.690cc) motorblok met 75pk en 126Nm aan koppel, opgehangen in rubbers. De LowRiders’ injectie is goed in orde, maar bij hogere toerentallen is de gasreactie wel nogal aan-uit. Het opgegeven verbruik van 1:20 bleek vrij goed te kloppen, want uit eigen berekening bleek een keurige 1:19. Het uitlaatgeluid houdt niet over en wordt al snel door windruis overstemd. Qua schakelen valt de Low Rider op door de koppeling die goed doseerbaar is, iets wat zeker bij een tweecilinder altijd een fijne bijkomstigheid is. Ook het schakelen zelf gaat soepel, mede omdat de voetsteunen fijn binnen bereik staan. Met zes versnellingen wilde HD de performance van de Low Rider onderstrepen, maar de zesde versnelling is echt niets meer dan een overdrive, puur om wat brandstof te besparen, want pit heeft het in het zesde verzet niet meer. Aan de uitlaat kant is vooral veel chroom terug te vinden, net als op de blokdeksels overigens, maar dat is allemaal schone schijn, want de Low Rider heeft ‘gewoon’ een stalen twee-in-één pijp, waar overheen een extra dikke chrome cover gemonteerd is. Dat is trouwens een beetje cru met slangenklemmen gedaan. Helaas geldt hetzelfde voor de blokdeksels, want die hebben lelijke grijzige imbusjes gekregen, die rechtstreeks van de doe-het-zelfzaak lijken te komen.

 

Qua elektronica is de Low Rider goed bedeeld. Zo heeft ‘ie een handig sleutelloos startsysteem. Alleen de ronde sleutelhanger in je zak is voldoende om het alarm eraf te halen en de motor te kunnen starten. Andersom werkt het ook dat afzetten en weglopen het alarm er automatisch opzet. Wel is er natuurlijk een losse sleutel voor het stuurslot. Verder is de Low Rider uitgerust met een dubbele analoge tellerpartij met snelheidsmeter en, om wederom de sportiviteit te benadrukken, een toerenteller. Daarnaast is er een digitaal display wat de kilometerstand, dagteller, de versnelling of een klokje weergeeft. Overigens kun je op hetzelfde display ook de actieradius laten tonen, maar reken daar niet te veel op. Je zou nog wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen. Of beter gezegd, juist niet; de actieradius is behoorlijk optimistisch. Op een rit van een bij vertrek voorspelde 330 kilometer, bleken er maar 220 kilometers in de tank te zitten. De lampjes voor de richtingaanwijzers zitten wel op de verkeerde plaats, onder het rijden vallen ze zo buiten je blikveld dat je de verklikker niet ziet als je vergeet ze uit te zetten. Na bochten schakelt het systeem zich overigens wel vanzelf uit, dat scheelt weer. Naast de moderne sleutelloze startfunctie en de trukendoos op je dashboard, is de Low Rider ook uitgerust met ABS.

 

Conclusie
Het is jammer dat bij een motor waar zoveel aandacht aan uiterlijk vertoon besteed is, juist de afwerking rondom het motorblok wat tegenvalt, want de motor ziet er als geheel gewoon gaaf uit en het blok heeft pit genoeg. Ook de zit is goed en de besturing is prima. Al met al heeft Harley Davidson met alle verstelbaarheid een poging gedaan een allemans-Harley neer te zetten, en dat is prima gelukt. De Low Rider die wij reden had optionele two-tone lak en kost € 18.875. De standaard zwarte versie is € 18.000.

 

 

Tekst: Nick Enghardt, Foto’s: Marco Hendriks.

 

Technische gegevens 2014 Harley Davidson Lowrider Dyna

Lengte 2345 mm
Zadelhoogte 680 mm
Wielbasis 1630 mm
Bandenmaat – Voor 100/90B19, achter 160/70B17
Brandstofinhoud 17,8 l
Droog gewicht 292 kg, rijkklaar 302 kg
Motorblok Luchtgekoeld, Twin Cam 103
Boring 98,4 mm
Slag 111,1 mm
Cilinderinhoud 1690 cc
Compressieverhouding 9,6:1
Remmen 4 zuiger vast voor, en 2 zuiger zwevend achter
Prestaties
Maximaal koppel 126 Nm
Vermogen 75 pk (56 kW) @ 5010 tpm