Een flinke facelift, dat is wel duidelijk als je de 2015 Kawasaki Versys 650 met het oude type vergelijkt. De enkele koplamp heeft plaatsgemaakt voor een dubbele uitvoering en ook de topkuip is aangepast. De scherpe lijnen hiervan doen meteen denken aan de voorzijde van onder ander de Kawasaki Z1000SX. De nieuwe Versys 650 heeft meer koppel en vermogen gekregen, heeft een grotere tankinhoud dan zijn voorganger, een versterkt subframe en een set nieuwe remklauwen. De motor is volgens Kawasaki bij uitstek geschikt voor bochtige bergweggetjes. Het toneel van de test was dan ook op het eiland Sicilië met routes op en om de vulkaan Etna.
De nieuwe Versys heeft het uiterlijk van een allroad, maar dat is het niet. Met vóór en achter 17-inch wielen waarop 100% straatbanden zijn gemonteerd, is het een motor die puur en alleen gericht is op straatgebruik. Naast het uiterlijk is ook de zithouding vergelijkbaar met die van een allroad; rechtop en comfortabel. Comfort is ook wat de zitting geeft, het zadel is uitstekend. De motor is ruim genoeg voor motorrijders van een gemiddelde lengte, de wat langere berijder kon de hoek van de knieën wel eens als hinderlijk gaan ervaren. Als je op de motor zit is het allemaal overzichtelijk, het dashboard geeft alle informatie weer die je nodig hebt, zonder er doorheen te moeten scrollen. Het ruitje is wat groter geworden en is 60 mm in hoogte verstelbaar door middel van twee draaiknoppen. De windbescherming is ruim voldoende, zelfs in de laagste stand is er pas vanaf 120 km/uur wat lichte turbulentie merkbaar. De spiegels zijn goed, met weinig trillingen en goed zicht. De bediening van de knoppen is voldoende, de richtingaanwijzers zijn goed zichtbaar en dit geldt ook voor de gehele verlichting van de nieuwe Kawasaki, wat de veiligheid ten goede komt.
Zo op het eerste gezicht is de afwerking goed maar als je iets verder kijkt zijn er wel wat dingen die netter hadden gemogen. Dit gaat niet zozeer over de standaard machine, maar de manier waarop sommige onderdelen van de accessoires op onze testexemplaren gemonteerd zijn, is niet om over naar huis te schrijven. De schakelaars van zowel de handvatverwarming als die van de mistlampen zijn wat knullig gemonteerd aan de spiegels. De bedrading aan de binnenzijde van de topkuip is ook wat slordig weggewerkt en tevens is de wijze waarop de handkappen zijn gemonteerd wat minder charmant, het ziet er allemaal wat rommelig uit. De zijkoffers zijn daarentegen keurig afgewerkt. Beide koffers hebben een inhoud van 28 liter en hangen aan het versterkte subframe van de motor door middel van haken in plaats van aan een kofferrek. De koffers kunnen hierdoor eenvoudig gedemonteerd worden en met de contactsleutel zijn ze te openen en te sluiten. Voordeel is ook dat de Versys er zonder koffers keurig uit blijft zien. In vergelijking met het vorige model is de 2015 Versys 650 10 cm smaller met koffers maar de koffers zijn toch nog groot genoeg om een helm in op te bergen.
De 649cc parallel tweecilinder is goed voor 69 pk bij 8500 t/min en levert 64 Nm koppel bij 7000 t/min. De Versys 650 rijdt prettig als het blok wat meer op toeren is. Onder de 5.000 toeren valt er weinig te beleven, gasgeven is dan net als of je aan een elastiek trekt, tot je bij het punt van 6.000 toeren per minuut komt, dan komt de boel tot leven. De Kawasaki pakt beter op en de eerst zo stille demper laat ook van zich horen. De Versys trekt dan vloeiend door tot zo’n 10.000 toeren, daar grijpt de toerenbegrenzer in. Je voelt daarbij maar weinig trillingen van de staande twin, doordat het blok in rubbers hangt worden deze goed geabsorbeerd. Het verbruik van de motor hebben we niet kunnen meten, Kawasaki geeft aan dat de motor met gemak 1:20 haalt, dit mag overigens ook wel verwacht worden van een moderne 650 paralleltwin. De versnellingsbak is goed, de neutraal is goed te vinden en alleen de werking van de optionele versnellingsindicator is soms wat onhandig doordat hij geen versnelling weergeeft als je de koppeling intrekt.
De Versys 650 is een uiterst makkelijke motorfiets om mee te rijden. Hij is goed wendbaar, stuurt voorspelbaar en voelt licht aan. Overhaakse bochten en lange doordraaiers zijn het favoriete speelterrein van de Versys, waarbij de vering goed zijn werk doet. Corrigeren terwijl je in een bocht ligt laat de motor probleemloos toe en het geheel blijft altijd comfortabel aanvoelen. De 41 mm upside down voorvork is aan de ene zijde instelbaar als het gaat om de uitgaande demping en aan de andere kant is de veervoorspanning in te stellen. De veervoorspanning van de achterveer is heel eenvoudig in te stellen door middel van een draaiknop aan de rechterkant. De Versys staat op Dunlop D222 banden, Kawasaki heeft ervoor gekozen om de lichte Versys te voorzien van 17 inch wielen. Reden hiervan is dat de bandenkeuze groter is voor de klant, nadeel hiervan is wel dat je toch een stukje uitstraling mist van een allroad; een 19 inch voorwiel met allroad banden zou de verder stoer uitziende motor zeker niet misstaan. De wielen hebben hierdoor wel weer een groter draagvermogen, wat de maximaal toelaatbare belasting weer ten goede komt.
De Versys 650 heeft aan de voorzijde nieuwe remklauwen gekregen met een aangepaste remvoering, dat is goed te merken want remmen doet de motor uitstekend. Het geheel is goed te doseren, in de basisinstelling van de vering heeft het geheel soms zelfs wat moeite met de remkracht. Deze duikt dan flink, maar een kleine aanpassing aan de demping lost dat probleem grotendeels op. De grootte van de remschijf aan de achterkant is vergroot tot 250 mm en ook hier is er een nieuw type remcilinder gebruikt. Het rempedaal vraagt wel enige gewenning omdat deze wat laag is gepositioneerd en de achterrem had ook wat meer bite mogen hebben. Uiteraard heeft de Versys ABS, dit is een vernieuwd en kleiner Bosch systeem geworden dat waar nodig is ingrijpt.
Conclusie
De vernieuwde Versys is een stuk aantrekkelijker om naar te kijken dan het vorige model. Het uiterlijk maakt het geheel tot een allroad, maar de 17 inch wielen zorgen ervoor dat het een echte straatmotor blijft. De 650 is makkelijk te hanteren, voelt licht aan en is een zeer plezierige motor om mee te sturen. De motor voelt onderin toeren wat tam aan, eenmaal boven de 6.000 t/min is de Versys 650 volledig in zijn element. De remmen aan de voorzijde zijn daarbij uitstekend, ze vertragen opvallend goed en ze zijn makkelijk te doseren. Minder enthousiast zijn we over de manier waarop de accessoires gemonteerd zijn en hoe de bedrading weggewerkt is in de kuip, dit doet afbreuk aan een motorfiets die verder erg netjes is afgewerkt. Over de gehele linie is de 2015 Versys een geslaagde motorfiets die goed geschikt is voor diegene die geen 120 pk hoeft maar gewoon lekker wil gaan toeren. De 2015 Kawasaki Versys 650 is verkrijgbaar vanaf €8799,-
Type motor | Vloeistofgekoelde parallel tweecilinder |
Cilinderinhoud | 649 cc |
Boring x slag | 83,0 x 60,0 mm |
Compressieverhouding | 10,8:1 |
Kleppensysteem | DOHC, 8 kleppen |
Brandstofsysteem | Brandstof injectie |
Ontsteking | Digitaal |
Startmotor | Elektrisch |
Smering | Semi-dry sump |
Frame type | Staal, diamantvormig |
Balhoofdhoek/Naloop | 25˚/108 mm |
Veeruitslag, voor | 150 mm |
Veeruitslag, achter | 145 mm |
Banden, voor | 120/70ZR17M/C (58W) Dunlop D222 |
Banden, achter | 160/60ZR17M/C (69W) Dunlop D222 |
Stuurhoek links / rechts | 35˚/35˚ |
Maximaal vermogen | 51.0 kW (69 PK) / 8,500 min |
Maximaal koppel | 64.0 Nm / 7,000 min |
Voor A2 rijbewijs | 35.0 kW (48 PK) / 7,900 min |
Versnellingen | 6-versnellingen |
Eindaandrijving | Ketting |
Remmen, voor | Dubbele semi-zwevende ø300 mm schijven. Remklauwen: Dubbel, 2-zuiger remklauwen |
Remmen, achter | Enkele ø250 mm schijf Remklauw: 1-zuiger |
Vering, voor | ø41 mm telescoopvork met instelbare uitgaande demping (rechts) en instelbare veervoorspanning (links) |
Vering, achter | Monoshock met instelbare veervoorspanning |
Afmetingen (L x B x H) | 2,165 x 840 x 1,400/1,450 mm |
Wielbasis | 1,415 mm |
Grondspeling | 170 mm |
Zithoogte | 840 mm |
Brandstofcapaciteit | 21 liter |
Rijklaar gewicht |
214 / 216 (ABS) kg |
Verkrijgbare accessoire pakketten:
Versys 650 ABS Tourer pakket, € 599,-
●Zijkoffers in kleur, inclusief luxe binnen tassen
●Handkappen
●Tankpad
Versys 650 ABS Tourer+ pakket, € 999,-
●Zijkoffers in kleur, inclusief luxe binnen tassen
●Handkappen
●Tankpad
●Versnellingsindicator
●LED mistlampen
Versys 650 ABS Grand Tourer pakket, € 1.499,-
●Zijkoffers in kleur, inclusief luxe binnen tassen
●Handkappen
●Tankpad
●Versnellingsindicator
●LED mistlampen
●Topkoffer
●12v aansluiting
●Frame protectors
Tekst: Marco Hendriks – Foto’s: Kawasaki