Skip to main content

Test: Gerbing verwarmde motorhandschoenen en binnenjas

Twee jaar geleden konden we al eens de verwarmde binnenjas en handschoenen van Gerbing in winterse omstandigheden testen. Deze (koude!) winter hebben we Gerbings hybride handschoenen en de vernieuwde binnenjas getest. Om een en ander op elkaar aan te sluiten, maakten we daarbij gebruik van een dubbele digitale temperatuurregelaar voor jas en handschoenen. Al met al heb je dan wel een behoorlijk prijzige set verwarmde motorkleding van bijna 600 euro aan.


Verwarming van jas en handschoenen gebeurt door de temperatuurregelaar op de kabel naar de accu aan te sluiten. Voordat je die kabel op de accu aansluit moet je eerst de correcte zekering plaatsen, afhankelijk van de gebruikte kledingcombinatie. Eerst de motor starten en dan pas de kabels aansluiten is het devies. Zodra dat gebeurd is komt de warmte in jas en handschoenen direct opzetten.

 

De los verkrijgbare dubbele digitale temperatuurregelaar is voorzien van 2 drukknoppen om de temperatuur voor de jas of de handschoenen te regelen. Per drukknop geeft een klein digitaal venster aan welke van de vijf standen je hebt gekozen. De drukknoppen in combinatie met de digitale weergave van de stand zijn een groot pluspunt ten opzichte van de oude regelaar met draaiknoppen. Het venster is exact in tegenstelling tot de draaiknoppen. Daarmee was het altijd een beetje en gok of de gekozen stand bij de heersende buitentemperatuur paste. Groot pluspunt ten opzichte van de oude testset is nu de nauwkeuriger in te stellen, digitale regelaar.

 

Elektrisch verwarmde binnenjas

De binnenjas van Gerbing wordt verwarmd door High Density Heat verwarmingselementen op de borst, rug, in de mouwen en in de kraag. Een tefloncoating en Thinsulate isolatiemateriaal zorgen ervoor dat de jas zowel winddicht als waterwerend is. De jas is voorzien van drie binnen- en twee buitenzakken. In de mouwen zijn ritssluitingen aangebracht, waarachter de aansluitpluggen voor de handschoenen terug zijn te vinden. Was de vorige jas nog uitgevoerd met een paneel met vaste pluggen voor aansluiting van de regelaar, de nieuwe versie is voorzien van een aantal ritssluitingen in de voering, waarachter de betreffende losse aansluitingen terug zijn te vinden. Onze voorkeur gaat daarbij toch uit naar de oude versie, omdat de aansluitingen dan wat netter zitten en de kabels netjes naast elkaar onder de jas uitkomen.

 

2013gerbingverwarmdebinnenjastest

 

De binnenjas is dun genoeg om goed onder je (textiel) motorjas te dragen. Sluit je de handschoenen aan op de motoraccu dan is het netjes wegwerken van de kabel en pluggen wel aan te bevelen, zeker wanneer je een langere rit gaat maken. Zitten de kabels dubbel of de plug klem, dan wordt dat op den duur vervelend voor je hand of pols.

 

Handschoenen

De handschoenen zelf zijn van soepel, zacht leer gemaakt en voorzien van een lange schacht met klittenband polssluiting en koordsluiting. De Aquatext voering belooft waterdichte en windwerende eigenschappen. Voor extra warmte en comfort zorgen de Thinsulate isolatie en de ruwe voering. In bescherming van de hand wordt voorzien door extra padding op de handpalm en vingers.

De handschoenen zijn ‘hybride’ omdat ze zowel op de motoraccu als op losse kleine batterijen kunnen worden aangesloten. Die laatste zijn met name geschikt voor kortere ritten. De batterijen passen in de schacht van de handschoenen. Met een drukknop kun je kiezen uit drie standen, waarbij de kleur van een led de gekozen stand aangeeft. Afhankelijk van de stand gaan de batterijen dan 1, 2 of 3 uur mee. Heb je een langere rit voor de boeg, dan kun je de handschoenen op de kabels in de mouwen van de jas aansluiten waardoor je continue van warmte wordt voorzien. Die warmte wordt verspreid door de gebruikte Microwire technologie. Die zorgt ervoor dat de roestvrijstalen verwarmingsdraden niet voelbaar zijn. De draden verwarmen duim en vingers over de gehele lengte en de bovenzijde van de hand.

 

2013-Gerbing-Hybride verwamde motorhandschoen

 

Kies je ervoor om alleen de handschoenen te gebruiken (zonder de jas) dan plaats je de losse batterijen in de handschoenen. Aanzetten, stand kiezen en weg ben je. Ten opzichte van aansluiting op de motoraccu geven deze losse accu’s wel voelbaar minder warmte. Logisch aangezien een draaiende motor een output van zo’n 13,8 Volt geeft ten opzichte van de 11,2 Volt van de batterijen.

De afgelopen winterperiode was natuurlijk bij uitstek geschikt om deze kleding te testen. Een woon-werktraject van 50 kilometer werd dagelijks bij temperaturen onder het vriespunt afgelegd. Met de temperatuurregelaar is het een koud kunstje om de geschikte stand te kiezen en de variatie is groot genoeg om die op de heersende buitentemperatuur af te stemmen. Met de temperatuur op de passende stand krijg je een heerlijk warm en comfortabel gevoel. Daardoor blijft je concentratie hoog. Dit is misschien wel het grootste pluspunt aangezien het hierdoor veiligheid verhogend is. Koude is immers een slechte reispartner en zorgt er voor dat je concentratie gaat zakken, dat is wel het laatste wat je wil tijdens het motorrijden. Ook tijdens lange ritten houdt de kleding van Gerbing je heerlijk op temperatuur. Ondanks dat benen en voeten het zonder verwarmde kleding moesten doen, koelden ook die minder snel af door het gebruik van de jas en de handschoenen.

 

Conclusie

De kwaliteit van de verwarmde binnenjas en hybride handschoenen van Gerbing is goed. De kleding van Gerbing verwarmt je bovenlichaam en je handen goed en zorgt daarmee voor warmte en comfort. Dat geldt voor zowel korte als lange ritten. De aanschafkosten voor de geteste set zijn wel stevig. Daar tegenover staat de levenslange garantie op de verwarmingselementen. Niet te onderschatten is het effect van de gebrachte warmte op je concentratie tijdens koude omstandigheden en daarmee je veiligheid. Voor de doorrijders onder de motorrijders is deze kleding qua veiligheid dan ook een aanrader.

 

Adviesprijzen Gerbing: (binnen)jas € 199,-. Handschoenen € 189,-. Batterij kit met 2 batterijen en lader € 100,-. Dubbele digitale temperatuurregelaar € 79,-. 



Tekst & foto’s: Paul Reijerse