De nieuwe 2013-versie van de Moto Guzzi California 1400 moet als Custom en Touring de basis voor de zoveelste wederopstanding van het Italiaanse motormerk worden. Qua uiterlijk is direct al duidelijk dat het legendarische model helemaal in 2013 is aangekomen, designer Miquel Galuzzi plaatst de nieuwe cruiser niet alleen in het heden, maar gooit daar door de LED-verlichting, het mooie dahsboard en de stoere tank nog een klein stukje toekomst bovenop. Zowel de Moto Guzzi California 1400 custom als de Moto Guzzi California 1400 touring is een opvallende verschijning geworden. Het beoordelen van motorfietsen in deze categorie is altijd lastig, omdat in veel gevallen getolereerd wordt dat vorm boven functie gaat. Echter, de toevoeging van veel electronica in de vorm van de rijmappings Turismo (vol vermogen, rustig oppakken), Veloce (vol vermogen, sneller oppaken) en Pioggia (regen, -25% vermogen) geeft al aan dat het de fabrikant menens is wat betreft vereiste rijeigenschappen. In de stad Barcelona en de bergen daarbuiten was geen spatje regen te bekennen, waardoor alleen de stand Veloce in het schitterende dashboard stond. Ook de verschillende standen van de traction control hebben we wel geprobeerd, maar in alle eerlijkheid hebben we geen situaties ontdekt waar deze in moest grijpen, daarvoor is 1400cc misschien wat te weinig.
Het hele ‘gewone’ rijverslag zou afgedaan kunnen worden met de woorden dat de nieuwe California alles goed doet, ware het niet dat dit “goed” voor motoren van dit kaliber meestal niet standaard is. Relatief gezien stuurt de 1400 namelijk gewoon makkelijk en voorspelbaar, met volop bodemspeling, prima remmen (met ABS) en een lekker motorblok. Dat het geheel meer dan 300 kilo weegt is bij langzaam rijden goed te merken, sowieso is stapvoets door de stad tokkelen niet de sterkste kant van de designcruiser, bij stationair terrasjes afrijden wordt het blok snel onrustig. Daarboven is het echter andere koek. Dan komt het gewicht alleen nog maar kijken als je (te) hard een bocht in wil, verder is de 2013-versie makkelijk op een lijn te zetten, die dan ondanks wat schrapende onderkanten ook nog eens makkelijk te houden is.
Op onze vraag waarom de nieuwe Custom en Touring ‘maar’ 1400 cc hebben, tegenover de zwaarder machines van bijna alle andere cruiserbouwers, is het antwoord snel gegeven: omdat het genoeg is. De 90-graden V-Twin sleurt er onderin al snel aan, de 125 Nm aan koppel doen de machine bij elke draai aan het gas gretig naar voren schieten, zelfs in de zesde (overdrive) versnelling is de acceleratie dan ook meer dan acceptabel. De autosnelweg zal nooit het echte domein van de 1400 worden, maar elke andere weg waar 100 kilometer per uur is toegestaan, zal een prima route voor een lekker stuk motorrijden bieden. Daarbij claimt Moto Guzzi dat de nieuwe 1400 erg zuinig zou zijn, maar op verschillende exemplaren kwam de boordcomputer gemiddeld niet onder boven de 1 op 10 uit.
Het geluid is natuurlijk te stil voor zo’n patsbak, het lijkt er bijna op alsof een Italiaanse fabrikant zich voor het eerst daadwerkelijk aan de homologatie-eisen houdt, waardoor de V-twin geluidstechnisch door de Euro-3 normen volop gesmoord wordt. Het ontbreken van dikke klappen laten ook het getik van (waarschijnlijk) de distributieketting erg goed hoorbaar zijn. De grote uitlaten herbergen ook het enige onderdeel waarop de afwerking wat minder is, de einddeksels met een klein pijpje zien er wat goedkopig uit. Dit overigens in tegenstelling tot de rest van de machine, de afwerking van de California 1400 staat juist op een bij Guzzi nog nooit eerder vertoond niveau qua kwaliteit van de componenten en montagetoleranties daarvan. OK, klein zeurpuntje dan: de bediening van de verlichting lijkt rechtstreeks afgekeken van de oude knipperlichten van BMW. Positief is dan weer wel dat de nieuwe LED-verlichting echt stoer is. Ondanks alle marketingpraatjes is het verschil tussen de Touring en de Custom erg klein, maar daarom wel erg voorspelbaar. De Touring is praktischer, al zorgt het windscherm in vergelijking met de naakte Custom voor veel turbulentie om je helm. Daarnaast is vooral de rijdhouding erg verschillend door de verschillende sturen, het lage stuur en zadel van de Custom zorgen voor een stoere, wat agressievere houding dan de meer “opzitten en pootjes geven” van de Touring. Beide modellen bieden voldoende zitruimte en doen dat op een prettige manier qua plaatsing van handen, billen en voeten, maar onze voorkeur ging qua zitten al snel naar de Custom. Qua sturen is de Touring duidelijk wat logger, al lijkt dat meer door de 22 extra kilo’s dan door de wat hoger ingestelde achtervering van de Custom te komen.
Bij een V-Twin cruiser moet het verhaal over trillingen gaan. Die zijn volop aanwezig in het overdwars geplaatste 90-garden V-twin motorblok. Door de elasto-kinematische (!) ophanging van dat blok, wat zoveel als ophanging in rubber betekent, worden de meeste trillingen eruit gefilterd, maar 100% lukt dit niet, er blijven wel wat vibraties op handen en voeten over, maar die zullen pas na erg lange ritten storend worden. Daarbij is er nog een extra filter in de vorm van de floorboards die nòg een laag rubber herbergen, waardoor ze soms wel in een band van drilpudding lijken te drijven. De versnellingsbak van de 1400 is zoals je die mag verwachten; met een dikke kloenk zet je hem in de eerste versnelling, waarna een forste trap op de heel-toe schakeling ervoor zorgt dat alle versnellingen goed in te leggen zijn, alleen het daarna terugvinden van de vrij is een ramp. Dat wordt versterkt doordat het groene N-lampje en de “vrij” stand in de versnellingsindicator allebei een eigen mening hebben. Het probleem(pje) wordt versterkt door de (nogal gevoelloze) zware koppeling. Ondanks de hydraulische ondersteuning is een lamme linkerhand snel bereikt, en dan wil je dat groene neutraal-lampje voor een verkeerslicht eigenlijk wel wat sneller gevonden hebben.
Alles bij elkaar is de 2013-versie van de Moto Guzzi California 1400 Custom & Touring een zeer prima aanbod voor motorrijders die stoer cruisen willen combineren met ècht motorrijden, over wegen waar bochten in zitten. Remmen, sturen, zitten, rijden, alles gaat moeiteloos en bijna onopvallend op deze door Guzzi als “Luxury Bike” benoemde cruiser, een compliment voor het lef waarmee de nieuwe California ontwikkeld is. Enige punt waar de nieuwe 1400 niet uitblinkt is op lage snelheid in de stad, daar is de combinatie van blok, koppeling en vering niet ideaal. verder is het geheel qua rijniveau voor een cruiser uitstekend te noemen, wat gelijk staat aan “goed” binnen het toersegment, iets wat veel andere fabrikanten niet voor elkaar krijgen. De afwerking is voor Moto Guzzi echt uitzonderlijk te noemen, het is te hopen dat na langer durende testen gaat blijken dat de betrouwbaarheid ook een zelfde sprong voorwaarts heeft gemaakt. Iets wat ons zeker niet zou verbazen gezien de grote stappen die gezet zijn om een cultmotorfiets als deze naar 2013 en verder te brengen.
Prijzen
2013 Moto Guzzi California 1400 Custom: 19.690 Euro
2013 Moto Guzzi California 1400 Touring: 21990 Euro
Beeld: Moto Guzzi / Testmotor