De nieuwe Suzuki V-Strom 1000 heeft ten opzichte van zijn voorganger, die sinds 2008 niet meer verkocht werd in Nederland, veel veranderingen meegekregen. Niet alleen is het uiterlijk aangepast, maar ook het motorblok en het rijwielgedeelte ondergingen een finke update. Daarnaast heeft de nieuwe DL1000 extra electronika meegekregen die de veiligheid ten goede komt, het gloednieuwe ABS en Traction Control zijn dan ook standaard. We hebben een korte rij impressie van de nieuwe V-Strom 1000 gekregen en verwachten de motor vroeg in 2014 aan een uitgebreide test te kunnen onderwerpen.
Rijden
In Spanje worden de eerste kilometers gemaakt met de nieuwe grote allroad van Suzuki voor 2014, hier valt meteen op dat de V-Strom erg lichtvoetig stuurt. De volledig instelbare voorvork doet daarbij goed zijn werk, of het nu op kronkelende wegen is of op de snelweg; het stuurgedrag is uitstekend. De motor gromt lekker uit de laag gemonteerde demper en op laag toerental bokt de V-Twin nauwelijks. De vermogensafgifte is aangenaam, op 4000 toeren heeft de motor zijn maximale koppel en tijdens de testrit had de V-Strom een verbruik van net geen 1:21. Hieruit valt op de maken dat Suzuki het blok behoorlijk heeft doorontwikkeld, bij het oude model was het verbruik (1:15) vaak een punt van kritiek. Het schakelen gaat erg soepel, Suzuki heeft hiervoor het SCAS (Suzuki Clutch Assist System) ontwikkeld, waardoor de koppeling elektronisch geholpen wordt. De 310 mm grote schijven aan de voorzijde worden bediend door een set monoblock Tokico remklauwen, ze remmen hard maar goed doseerbaar. De achterrem doet goed zijn werk, niet meer en niets minder. Het zadel zit prima, dit is stukken beter dan die van het oude model. Hij is wat smaller en is als accessoire is een verlaagde en in een verhoogde versie te verkrijgen. Het windscherm, dat zowel in hoek als hoogte te verstellen is, biedt voldoende bescherming en geeft geen hinderlijke turbulentie. De hoek van het scherm is tijdens het rijden makkelijk te verstellen. Wil je het scherm hoger hebben, zul je toch even moeten afstappen om 4 boutjes los te draaien. Voor de langere rijders is er een touringscherm beschikbaar, deze is breder en hoger.
De nieuwe V-Strom 1000 is de eerste Suzuki die geleverd wordt met traction control. Door middel van de knoppen op het linker deel van het stuur is de traction control in 3 standen verstelbaar. In stand 1 staat de traction control enige wielspin toe, in stand twee grijpt hij meteen in en als derde keuze is de traction control uit te schakelen voor het betere offroad werk. Als de electronica ingrijpt gaat dit vrij ongemerkt, als je zelf niet doorhebt dat de traction control ingrijpt laat een lampje op het dashboard weten dat dit het geval is. Het dashboard is vij uitgebreid, naast de snelheidsaanduiding en toerental geeft deze onder andere ook het brandstofverbruik aan, in welke versnelling er gereden wordt, de buitentemperatuur en een waarschuwingslampje als de temperatuur minder dan 3 graden is. Het dashboard is duidelijk en goed te bedienen doormiddel van de knoppen op het linkerdeel van het stuur.
Conclusie
Suzuki heeft een waardige opvolger op de markt gezet met de nieuwe V-Strom 1000. Vooral de rijeigenschappen, het soepele motorblok en de toegevoegde electronica maken deze DL1000 beter dan zijn voorganger. De motor wordt wel erg kaal geleverd, een middenbok mag op zijn minst bij een grote allroad als standaard worden beschouwd maar dit is bij Suzuki een accessoire. Suzuki heeft een ook behoorlijke lijst met accessoires voor de nieuwe V-Strom samengesteld, helaas zijn sommige hiervan behoorlijk prijzig. Een set mistlampen kost bijvoorbeeld €799,95 De 2014 Suzuki V-Strom 1000 is vanaf januari verkrijgbaar bij de dealers en kost €12.999,-, daarvoor krijg je een motor die breed inzetbaar is, gewoon doet wat je ervan mag verwachten en een hoge funfactor heeft.
Tekst: Peter van Roy (als lid V-Strom forum door Suzuki uitgenodigd voor de presslaunch)
Foto’s: Suzuki