Skip to main content

Tijdens de introductie van de 2013 BMW F800GT stond deze nieuweling direct al in de schaduw van de nieuwe, watergekoelde 1200GS. Maar is dit terecht? Wij namen de GT als reismotor mee voor een uitgebreide test in het prachtige motorlandschap van Wales. 

De F800GT heeft een mooie enkelvoudige achterbrug met een mooie velg, leuke (optionele) led knipperlichtjes en alles ziet er netjes afgewerkt uit. We hebben rondvraag gedaan en de meeste vonden de motor wel wat anoniem in zijn presentatie of ronduit niet mooi qua uiterlijk. De tellerpartij is klein, de snelheidsmeter had van ons iets groter gemogen, maar het geheel is goed af te lezen en geeft voldoende info. Middels de ‘info’ knop op het stuur kan er door het menu gegaan worden, hierin staan verbruikgegevens, temperatuur en dagteller. Nadelig is de niet instelbare kuipruit, als de bestuurder langer is dan 1.90 m zal deze veel last hebben van turbulentie bij de helm. Hoewel de motor klein van stuk en nogal laag bij de grond blijft, kan een langer persoon hier wel prima op rijden. Onze motor beschikte over de optionele kofferset en een (dure) Akrapovic uitlaatdemper, blijkbaar vindt BMW de motor zelf dus al te stil. 

 

Test-2013-BMW-F800GT-Wales-Ferry-motor-620


Motorblok
Het 798cc metende blok met 2 staande cilinders produceert 90 PK en 86 Nm. Het blok karakteriseert zich door veel soepelheid, dit komt mede door de riemaandrijving. Als de relatief lange koppeling oppakt wordt de motor vloeiend voortgedreven. Uitkomen van een haarspelbocht verloopt zonder stoten en onverwachte reacties. Daarbij houdt het optionele traction control (ASC) een oogje in het zeil. Het echte vermogen komt vanaf ongeveer 5000 tpm, de motor wordt dan gretiger en sportief rijden is geen probleem, al is het vermogen niet echt enorm. De versnellingsbak schakelt goed en nauwkeurig. Nadelig punt zijn de hoog frequente trillingen in het stuur, met name merkbaar tijdens lange snelweg ritten. Die veroorzaken al snel een doof gevoel in de vingers. Het gecombineerde verbruik tijdens een forse trip door Wales was 1 liter op 21 kilometer, hierdoor heeft de motor een actieradius van 300 kilometer. Overigens is de 800 ook leverbaar in 35 kw uitvoering, zodat de motor ook interessant is voor A2 rijbewijzen.

Rij eigenschappen
Zeer positief punt is het rij- en bochtengedrag. De BMW geeft veel vertrouwen en stuurt messcherp. Voorop zitten 43 mm veren en achter zit een (optioneel) elektronisch instelbare schokdemper (ESA). De hardheid is hierdoor, ook tijdens het rijden vanaf het stuur in drie standen te stellen, namelijk normal, comfort en sport. Het geheel wordt tot stilstand gezet door 320 mm brembo schijven en 4 zuiger remklauwen voor en 265 mm schijf met één zuiger remklauw achter. De remmen doen het redelijk goed, maar voelen sponzig aan. Zoals bij alle BMW’s worden de remmen in de gaten gehouden door het ABS systeem. Het vertrouwen komt mede door de banden, dit zijn Metzeler Roadtec die bochten goed pakken, maar rechtuit wel gevoelig zijn voor spoorvorming.

Conclusie
De vanaf prijs is € 11.751,- en daarmee is de F800 GT de duurste in zijn segment. Het is jammer dat BMW hiervoor geen verstelbare ruit heeft gemonteerd. Buiten wat kleine nadelen als de niet instelbare kuipruit, de matige remmen en de trillingen in het stuur, blijft de F800GT een hele fijne motorfiets, vooral door de soepele riemaandrijving, het voorspelbare stuurgedrag en de keurige vermogensafgifte. Dit maakt de 2013 BMW F800GR tot een prettige metgezel voor motorrijden tijdens zowel korte als lange ritten.

 

 


Specificaties
Motor
Type vloeistofgekoelde 2-cilinder 4-takt, 2 bovenliggende nokkenassen, dry-sumpsmering
Boring x slag 82 mm x 75,6 mm
Cilinderinhoud 798 ccm
Vermogen 66 kW (90 pk) bij 8.000 t/min (vermogensreductie 35 kW (48 pk) bij 6.750 t/min)
Koppel 86 Nm bij 5.800 t/min (vermogensreductie 69 Nm bij 3.500 t/min)
Compressieverhouding 12,0 : 1
Mengselvorming / motormanagement elektronische inspuiting / digitaal motormanagement BMS-K+
Uitlaatgasreiniging geregelde 3-wegkatalysator, Euro 3-emissienorm

Rijwielgedeelte / remmen
Frame aluminium brugframe, meedragende motor
Voorwielgeleiding / -vering telescoopvork, veerpootdiameter 43 mm
Achterwielgeleiding / -vering enkelzijdige aluminium swingarm, achteras met excenter instelbaar,
centraal geplaatst veerbeen, veervoorspanning en uitgaande demping traploos instelbaar
Veerweg voor / achter 125 mm / 125 mm
Wielbasis 1.514 mm
Naloop 94,6 mm
Balhoofdhoek 64,2°
Velgen gegoten aluminium
Velgmaat, voor 3,50 x 17″
Velgmaat, achter 5,50 x 17″
Bandenmaat, voor 120/70 ZR 17
Bandenmaat, achter 180/55 ZR 17
Remmen, voor zwevende dubbele remschijven, diameter 320 mm, vaste 4-zuiger remklauwen
Remmen, achter vaste enkele remschijf, diameter 265 mm, zwevende 1-zuiger remklauw
ABS Standaard uitgerust met BMW Motorrad ABS

Maten / gewichten
Lengte 2.156 mm
Breedte incl. spiegels 902 mm
Hoogte zonder spiegels 1.248 mm
Zithoogte, onbeladen 800 mm
Rijklaargewicht 213 kg
Tankinhoud 15,0 l

Kleuren:
Zwart, oranje en wit


Prijzen
F 800 GT € 11.751,-
Comfort pakket (boordcomputer, kofferdragers, middenstandaard en verwarmbare handvatten) € 530,-
Veiligheidspakket (ASC, ESA en Tyre pressure control) € 815,-
Akrapovic demper € 749,-