Skip to main content

Kawasaki kwam in 2007 terug in de top van het sportieve toersegment met het ZZR1400 spierpakket, waar tot dan toe alleen nog de oude ZZR 1200’s, Hayabusa”s, Blackbirds en de BMW K1200 de toon zetten. De 2012 ZZR 1400 is nu opgewaardeerd en Kawasaki heeft de lat daarmee een stuk hoger gelegd en zichzelf weer aan de top geplaatst. Wat is er anders?

Vernieuwingen

Het uiterlijk is wat bijgeschaafd voor een betere stroomlijn en stabiliteit op hoge snelheid , de cilinderinhoud is van 1352cc naar 1.441 cc gegroeid en met 10 pk gestegen tot 200 pk (210 pk met RAM Air). Het koppel steeg van 154 Nm naar een masssieve 162,5 Nm bij 7500 rpm (waarvan bij 2.000 toeren al 93,2 Nm beschikbaar is). Er is voor het eerst een slipperclutch toegepast en de2012 ZZR 1400 heeft een drie-standen traction control met een “uit” stand. Ook heb je de keuze uit een hoge en lage motormapping. Ondanks de één tand kortere eindoverbrenging is het motorblok volgens Kawasaki 8% zuiniger. De achterbrug is 10 mm langer en met hoekplaten versterkt en het frame is voor meer dan de helft in detail veranderd om het toegenomen vermogen te kunnen verwerken. Het rijklaar gewicht wordt opgegeven voor 268 kg, wat zeven kilo meer is dan het vorige model, ondanks dat de wielen 1.4 kg lichter zouden zijn. Met deze cijfers in gedachten krab je je even achter de oren voordat je aan de test begint.

Rijden

We reden de ZZR1400 zoals hij bedoeld is, stevig op de Duitse Autobahn maar ook een rustig toertochtje over de hoge Veluwe. Het moment van wegrijden wordt vooraf gegaan door een stevige “klak”, waarna je meteen verrast wordt door de enorm soepele vermogens-afgifte. De versnellingen zijn lang en boven de 4000 toeren per minuut voel je duidelijk de pk’s opbouwen. Dit resulteert in een meer dan waanzinnige, maar enorm gecontroleerde acceleratie, waar geen eind aan lijkt te komen. Soepel doorschakelend loopt de ZZR 1400 in één streep de toerenbegrenzer in bij de begrensde 299 km/u op de teller. Al dit geweld wordt zonder enig probleem door het rijwielgedeelte verwerkt. Vanaf 10.000 toeren begint een lampje te knipperen om aan te geven dat het tijd wordt om over te schakelen. De zitpositie is behoorlijk sportief, maar zeker ook geschikt voor het maken van een rustige rit. Ook hier wordt je aangenaam verrast door de enorm berg Newtonmeters vanaf 2000 toeren. Het gemak waarmee je nauwelijks schakelend op dit pk-pakhuis een toertocht kunt rijden is de grote verrassing. Ondanks het soepele karakter van de ZZR 1400 moet je bij een snelle inhaalactie onder de 4000 toeren een tikkie terug schakelen om toch voldoende te versnellen. De motor stuurt veel lichter dan je bij zijn eerste aanblik zou verwachten. De reacties op je stuur bewegingen zijn direct, neutraal en licht. De remmen weten goed raad met het forse gewicht en zetten de Kawasaki met één vinger neer waar je hem hebben wilt, maar als je echt stevig doorremt vanaf hoge snelheid voel je die kilo’s wel. Het ABS is, net als de traction control, altijd op de achtergrond aanwezig en grijpt – indien nodig- pas op het laatste moment in.

Functioneel

De ZZR 1400 oogt groot, zwaar, laag en lang als je voor hem staat. Vooral het lage ruitje versterkt die indruk. Ondanks die lage ruit is de windbescherming van je romp goed. Je hoofd blijft uit de turbulentie, wat op hoge snelheid alleen maar een pre is. Voor uitstapjes met bagage zijn er de handige haakjes die ver genoeg uit elkaar staan om een flinke tas aan vast te sjorren. Het dashboard geeft de uitgebreide informatie weer via twee analoge klokken voor de snelheid en het toerental. De overige functies kunnen makkelijk worden geselecteerd met de multifunctionele schakelaar op de linker-stuurhendel. De led-display geeft de buitentemperatuur, resterende actieradius, brandstofmeter, versnellingsindicator, kilometerteller, klok en dubbele tripmeter, de accuspanning, het huidige en gemiddelde brandstofverbruik weer. Het verbruik komt met zo’n gecombineerde rit uit op een nette 1:15. In combinatie met de 22 liter tank geeft dit een behoorlijke actieradius. Ook vindt je op de linker stuurhelft de selectie voor hoog en laag (70%) vermogen en de drie traction control standen. De opvallende koplamppartij geeft in het donker een prachtige gespreide bundel licht op het wegdek.

Conclusie

De ZZR1400 is de snelst accelererende seriemotor ter wereld, maar ook een toermotor die bijzondere makkelijk te berijden is op bochtige binnenwegen. Een motorfiets die technisch goed doordacht, veilig en praktisch is met daarbij een acceptabel brandstofverbruik . Kawasaki heeft zijn topmodel voor zowel de toerrijder als de sportieve rijder op een indrukwekkende manier verbeterd. Het enige verbeterpuntje zou een paar pk’s meer onder de 4000 toeren zijn, die kunnen dan wel aan topvermogen ingeleverd worden. De ZZR 1400 is verkrijgbaar in de kleuren Golden Blazed Green en Metallic Spark Black en staat in de winkel voor 17.250 euro.

Tekst: Andrew Thijssen


Technische Gegevens: 

Motor:

Type motor Vloeistofgekoelde viertaktmotor met vier cilinders in lijn

Cilinderinhoud cm³ 1.441 cm3

Boring x slag 84,0 x 65,0 mm

Compressieverhouding 12.3:1

Kleppensysteem DOHC, 16 kleppen

Maximaal vermogen 147.2 kW {200 PK} / 10.000 tpm (was 193 PK bij 9.500 tpm)

Met Ram Air 154.5 kW {210 PK} / 10.000 tpm (was 203 PK bij 9.500 tpm)

Maximaal koppel 162.5 Nm {16,6 kpm} / 7.500 tpm (was 154 Nm)

Brandstofsysteem Brandstofinjectie: φ44 mm x 4 (Mikuni)

Smering Geforceerde smering, wet sump met oliekoeler

Versnellingen 6 versnellingen

Eindaandrijving O-ring ketting

Primaire overbrengingsverhouding 1,556 (84/54)

Eindreductie 2,471 (42/17)

Koppeling Meervoudige natte platenkoppeling, handbediend

Frame:

Frame type Monocoque, aluminium

Balhoofdhoek/Naloop 23°/ 93 mm

Vering, voor Upside-downvoorvork (43 mm) met “top-out”-veren

Ingaande demping: 18-traps.

Uitgaande demping: 15-traps.

Veervoorspanning: Volledig instelbaar

Vering, achter Bottom-Link Uni-Trak met gasgevulde schokdemper

Inveerdemping: Traploos

Uitveerdemping: Traploos

Veervoorspanning: Volledig instelbaar

Veeruitslag, voor 117 mm

Veeruitslag, achter 124 mm

Remmen, voor Dubbele, semizwevende remschijven (310 mm).

Remklauw: Vierzuigerremklauw, dubbel radiaal gemonteerd

Remmen, achter Enkele 250mm remschijf.

Remklauw: Tweezuigerremklauw

Stuurhoek links / rechts 31° / 31°

Afmetingen (L x B x H) 2.170 mm x 770 mm x 1.170 mm

Wielbasis 1.480 mm

Grondspeling 125 mm

Zithoogte 800 mm

Brandstofcapaciteit 22 liter

Rijklaar gewicht 268

 test 2012 kawasaki zzr1400