Skip to main content

Test: 2012 Kawasaki Versys 1000

Het allroad-segment is volgens de statistieken het meest aantrekkelijk segment als het gaat om de verkoopcijfers. Kawasaki heeft na 2005 niet meer meegedaan met de 1000cc allroads maar in november 2011 kwam hieraan een einde toen op de EICMA in Milaan de Kawasaki Versys 1000 werd gepresenteerd. Zo op het eerste gezicht duidelijk de grote broer van de Versys 650, alleen dan nu met een volwassen 1043 cc 4 cilinder motorblok.
 



ABS en KTRC
Vanaf het moment dat je plaats neemt op de motor lijkt alles te kloppen. De zithouding is goed, dit mede door het brede stuur en ook het zicht in de spiegels is prima omdat zij zo breed gemonteerd staan. Nadeel hiervan is dan wel dat je niet vanuit je ooghoeken in de spiegels kan kijken en je dus echt je hoofd moet draaien. De motor is uitgerust met een relatief klein ruitje dat zo’n 30 mm in hoogte verstelbaar is. Op de snelweg geeft dit wel wat herrie, een vario-ruit kan voor de kilometervreters een goed investering zijn. De zit is prettig, de hoogte niet té hoog en alle belangrijke zaken zijn overzichtelijk in het dashboard weggewerkt. In het dashboard zit ook een ECO signaal, op het moment dat je op een constante snelheid rijdt licht deze op. Nogal overbodig, we hadden daar liever een versnellingsindicator gezien. Het vermogen is af te regelen in 2 verschillende mappings. De ene levert vol vermogen en de andere geeft zo’n 75% van het vermogen voor in de regen of bij gladheid. Daarnaast heeft de Versys 1000 standaard ABS en KTRC (Kawasaki Traction Control). Deze is instelbaar in 3 verschillende standen en is ook volledig uit te schakelen. Dit alles is makkelijk te bedienen met een schakelaar aan het stuur.

Verwarrend
Op het moment dat de motor gestart wordt raak je de eerste keer makkelijk in verwarring. De motor klinkt heel vriendelijk en dat is niet wat je verwacht als je denk aan een 1000cc allroad. Dit is ook zo tijdens het rijden, het blok is erg lief en niet lomp en rauw, zoals vaak het geval is bij de grotere allroads. Dat is wel even wennen in het begin. Het motorblok is het blok van de Z1000, maar dan met een aantal aanpassingen waardoor het topvermogen op 118 pk en het maximale koppel op 102 Nm uitkomt. Deze gegevens zorgen ervoor dat de motor erg makkelijk van zijn plek komt. Vanaf het moment dat de motor boven de 5000 toeren draait merk je wel flink wat trillingen in de motor, dit is ook het geval bij de Z1000sx met hetzelfde blok. De voetsteunen zijn volledig in rubbers opgehangen, waardoor je het in de voeten wat minder merkt, maar dan nog zijn de trillingen goed te voelen. Een prettige bijkomstigheid bij deze toerentallen is dan wel weer dat de motor behoorlijk doortrekt en de snelheid makkelijk flink oploopt.

 
Makkelijke motor 

Zeker op de snelweg is de 1000 een fijne motorfiets, die lekker vlot en soepel door het verkeer heen gaat ook op smalle dijkjes of provinciale weg, hij stuurt gewoon prima. Het verbruik lag bij ons rond de 1:15, niet bijzonder zuinig maar ook niet bijzonder slecht omdat we stevig doorreden. Over het algemeen komt de Versys wat goedkoop over, maar is wel prima afgewerkt. Punt van kritiek is wel dat we bij de aanhechting van de dousteun aan de demper al roestvorming zagen, dat mag bij een motor die zo nieuw is natuurlijk nooit.
 
Prijs / kwaliteit 

Al met al is de Versys 1000 een prima motorfiets. die positief opvalt door standaard zaken als mappings-keuze, ABS en KTRC traction control, en dat alles voor een redelijke prijs van € 13.698,-. Minder enthousiast zijn we over het ontbreken van een middenbok, de windbescherming op hoge snelheid en de trillingen vanuit het motorblok. Als eindcijfer haalt de Versys een ruime voldoende omdat prijs en kwaliteit goed op elkaar afgestemd zijn. Er zijn immers wel (veel) betere allroads, maar die kosten dan ook duizenden euro’s meer, vooral als je zaken als ABS en TC erop zou willen hebben.
 

Tekst: Marco Hendriks

2012kawasakiversys1000test