Wie aan Metzeler denkt zal eerder aan banden voor een BMW of Moto Guzzi denken dan aan banden voor een GSXR 1000. En dat is toch wel en beetje jammer en onterecht. Metzeler laat zien zeker een goede band voor sportmotoren te kunnen maken. Dat hebben ze gedaan in 2005 met de Sportec M3 en deze is in 2010 vervangen door de Sportec M5 Interact. We reden al eerder met deze sportieve straatband op het circuit (), maar hebben ook een set op straat opgereden.
De theorie: De Metzeler Sportec M5 Interact is een band waar de ingenieurs van Metzeler zich behoorlijk in hebben kunnen uitleven. Zij hebben er voor gekozen voor de band te voorzien van 5 verschillende zones. Niet door hiervoor verschillende rubbersamenstellingen te gebruiken maar door de band op te bouwen met 5 zones met verschillend gewikkelde staalkabels. In het midden (rood) een hoge sterkte die de levensduur ten goede komt. De gele is wat minder sterk gewikkeld voor maximale grip en de zijkanten (groen) wederom een sterk gewikkelde set staalkabels die er voor zorgt dat de band stabiel blijft. Metzeler noemt dit Multi Zone Tension technology. Het profiel van de band heeft het ‘pi’ teken gekregen. Deze zorgt, samen met een percentage van 55% silica, voor een optimale waterafvoer.
De praktijk: Metzeler heeft aangegeven een band te hebben ontwikkeld die goed presteert als sportieve straatband, een band die een goede kilometrage haalt en in staat is om te gebruiken tijdens een circuitdag. Wij hebben een set vorig jaar februari gemonteerd onder een Fireblade en deze is ingezet in zeer uiteenlopende omstandigheden. Variërend van een woon werkverkeer rit met -5 graden tot een circuitdag met ruim 25 graden. Van een weekend flink doorrijden in de Eifel, stukje autobahn met snelheden van ruim 200+ en tot een rit in de stromende regen. In alle gevallen voelt de band van meet af aan heel solide aan. De opwarmtijd is vrij vlot, de band geeft veel vertrouwen waardoor het gas er snel op kan. Het vertrouwen blijft hij geven, van grote hellingshoeken tot op nat asfalt. Op het moment dat de slijtnokken in zicht komen zijn de reparatiestroken op de weg goed merkbaar. Dit is dan ook het enige dat is aan te merken op de band. De band had een levensduur van 7500 kilometer. Dit is voor een sportband toch zeker wel binnen de perken. Opvallend is dat de Metzeler Sportec M5 Interact, zeker gezien dat we toch flink wat snelwegkilometers hebben gemaakt, deze toch netjes rond blijft.
Conclusie: Metzeler heeft een uitstekende sportband gemaakt met de Sportec M5 Interact. Een band waar de gemiddelde supersportrijder meer dan genoeg aan heeft. Nadeel is wel dat ze toch stevig aan de prijs zijn, de Metzelers zie dan ook niet vaak terug bij de bandenacties waar je bijvoorbeeld wel de Michelin’s en Bridgestone’s tegenkomt. Toch is het een band die zeker de moeite waard om een keer te laten monteren onder de motor. Onbekend maakt onbemind maar verandering van spijs doet eten.