Rijden
Het van de jiffy halen van de Kawasaki vergt al flink wat inspanning door het hoge rijklare gewicht van 382 kg, maar ook omdat de motorfiets erg lang een laag aanvoelt. De 1.700 cc vloeistofgekoelde, langeslag V-twin met 8 kleppen en enkele bovenliggende nokkenassen wordt gestart via een startknop op de gebruikelijke plaats. De zesversnellingsbak wordt via een hak-teen schakelpedaal bediend. De zesde versnelling is hierbij een overdrive. Het zeer bescheiden vermogen van 73 pk gaat via snaaraandrijving naar het brede achterwiel. Het inschakelen van de eerste versnelling gaat rustig en vloeiend, maar het overschakelen naar de hogere versnellingen gaat gepaard met een harde klak. Het wegrijden gaat soepel en het koppel van 139 nm bij 2700 toeren per minuut kan het hoge gewicht goed verwerken. Rolt de Kawasaki eenmaal dan blijft het gewicht nadrukkelijk aanwezig. Een draai aan het gas geeft een erg bescheiden respons gezien het vermogen dat erg laag is. Het is dan ook snel overschakelen en rijden op het koppel. De grote brede windbescherming houdt je lijf goed uit de wind, maar door de lage styling zit je met je hoofd volop in de turbulentie, wat bij snelheden van 100 km/u en meer erg vermoeiend is. Bij het rijden op binnenwegen zul je als het even kan de scherpe bochten vermijden door het hoge gewicht en de lage lange wielbasis. De nauwelijks instelbare vering voor en achter geven bij oneffen wegdek vooral aan de voorkant een vaag gevoel wat er onder je gebeurt. Om de massa stil te zetten wordt de VN 1700 Voyager Custom geremd door een remsysteem wat het makkelijk aan kan, alleen het eerste aangrijpmoment vraagt wat meer knijpkracht dan je zou vermoeden. Het daaraan gekoppeld K-ACT ABS verdeelt de remkracht ongemerkt over de voor en achterwielen en voorkomt zo blokkering van de wielen.
Zitpositie
Passend in de bagger style is dat er groot en breed zadel gemonteerd wat zacht zit en het zitvlak goed omsluit. Door de rechtop zittende positie en de plaatsing van de voeten enigszins naar voren op de treeplanken, gaat na drie kwartier rijden je onderrug pijn en zitvlak pijn doen. Het brede stuur geeft je daarbij wel een goede controle over het geheel. Het overzicht over het brede en het klassiek ogende dashboard is goed. Snelheidsmeter en toerenteller zijn ronde analoge klokken met daartussen een digitaal venster voor de andere gebruikelijke informatie. In het geval van deze Kawaski wordt ook het gemiddelde brandstofverbruik hierop aangegeven, wat uitkwam op ruim 1:17. De gemonteerde achteruitkijkspiegels staan op het stuur en geven een duidelijk beeld naar achteren. Wanneer je langzaam moet manoeuvreren met de motorfiets, speelt het hoge gewicht en de plaatsing van de treeplanken je wel parten en moet je regelmatig een voet aan de grond zetten. De duopassagier moet genoegen nemen met een relatief kleine zitplek maar zit behoorlijk wat hoger dan de rijder en vangt dan ook flink wat turbulentie. De koffers zijn overigens voldoende ruim om flink wat bagage mee te nemen.
Conclusie
De naam van de Kawasaki VN 1700 Voyager Custom geeft je de indruk dat je te maken hebt met een reismachine. Door de niet al te krachtige motor, hoog gewicht, niet comfortabele zitpositie en de forse turbulentie om je hoofd is de motorfiets dat echter absoluut niet. Het hoge gewicht en de weinig informatieve vering zullen je ook niet uitnodigen om stuurweggetjes op te zoeken. De remmen zijn meer dan voldoende en passen bij het rustige karakter van de motorfiets De Kawasaki VN 1700 Voyager Custom is meer geschikt om rustig van dorpje naar dorpje te toeren, daar te stoppen, de benen te strekken en bij een terras te genieten van de aandacht die de motorfiets trekt. De grote tankinhoud van 20 liter, in combinatie met het gunstige brandstofverbruik, zijn een prettige combinatie voor een dagje rustig cruisen. De Kawasaki VN 1700 Voyager Custom staat voor € 19.998,- in de winkel.
Tekst & foto’s: Andrew Thijssen