In het verleden leverde AIM al de zeer bekende, goedkope MyChron laptimers, deze werkten echter met een baken dat naast de baan geplaatst moest worden. Met de AIM Solo zet AIM een vergelijkbare, basic laptimer neer, die op basis van GPS werkt. Daarnaast biedt de Solo nog een aantal handige uitbreidingen, die veel verder gaan dan rondetijden alleen, door gebruik te maken van GPS is er immers ook de mogelijkheid tot het doen van een beperkte vorm van datalogging door het opslaan van snelheid en locatie. AIM zelf meldt dat de belangrijkste functie van de Solo het meten van rondetijden is, maar daarmee doen de makers zichzelf toch wel tekort. Naast deze Solo is er ook nog een DL-versie, die kan gekoppeld worden aan de ECU van een aantal auto’s. Ook kan de DL aangesloten worden op motorfietsen die CAN gebruiken, zoals bij een aantal BMW’s.
De Solo wordt afgeleverd in een gelikte verpakking, compleet met Nederlandstalige handleiding. Eenmaal geopend blijkt de Solo zeker niet klein te zijn en ook al niet weinig te wegen. Daarbij komt dat de interface op het apparaat in verhouding met de stroom aan smartphones en tablets nogal ouderwets is voor een gloednieuw ontwikkeld apparaat, maar de behuizing komt wel veel duurzamer over dan de huidige generatie consumentenelektronica. Uit onderzoek is al vaak gebleven dat (vooral) mannen een technisch product uitpakken, ermee aan de slag gaan en pas de handleiding raadplegen als er iets niet lukt. Bij de Solo is dit geen optie, daarvoor is de bediening niet intuïtief genoeg, zodat de handleiding echt nodig is om te leren omgaan met de laptimer.
Eenmaal uitgevogeld hoe het een en ander werkte reden we op het Circuit van Almeria met een MiNinja 250R daar een groot aantal ronden in een ruim aantal sessies. Het monteren van de Solo is niet al te lastig, al zorgen de grote afmetingen er wel voor dat veel plekken, zoals de kroonplaat, niet geschikt zijn. Daar een snelheidsmeter overbodig is op het circuit konden we op de MiNinja de laptimer makkelijk over die “klok” plakken. Het Circuito de Almeria bleek al vooraf ingevoerd in de Solo, dit maakte het zeer eenvoudig aan de gang te gaan met het apparaat. Kwestie van aanzetten, het apparaat herkent dan de beschikbare satellieten redelijk snel. Daarna kan gekozen worden of de laatste rondetijd in beeld moet blijven tot de volgende doorkomst, of de klok zichtbaar door blijft lopen om zelf instelbaar aantal seconden in beeld te blijven. Als laptimer werkt de Solo makkelijk en goed zichtbaar, al geldt dat laatste vooral voor de rondetijd en niet voor de minder goed leesbare andere gegevens in beeld.
Na elke sessie biedt de GPS-functie veel meer functies dan de oude AIM MyChron ooit kon bieden. Helaas moet daarvoor nog wel een USB-kabel aangesloten worden, in deze tijden van Bluetooth en Wifi’s een nogal ouderwetse methode. De bijgeleverde Race Studio biedt de mogelijkheid de snelheid op elke locatie te bekijken, waardoor het bijvoorbeeld mogelijk is verschillende ronden “over elkaar” te leggen en zo te ontdekken waar tijd gewonnen of verloren werd. Handig is daarbij dat je een kaart naast de data kan leggen, zodat in één oogopslag te zien is waar precies een bepaalde snelheid behaald werd. De Race Studio software is echter wel dermate uitgebreid dat het even duurt voor alle functies duidelijk zijn, waarbij vooral merkbaar is dat de software eigenlijk bedoeld is voor het meten van veel meer parameters.
Conclusie:
De Solo is met een aanschafprijs van 357,- euro puur als laptimer niet goedkoop. Voordelen zijn de bruikbaarheid zonder baken, nadeel is voornamelijk de grote behuizing. Verder is het eigenlijk zonde de Solo alleen maar als laptimer te gebruiken, daarvoor biedt de GPS-functie teveel mogelijkheden die leuk zijn om mee te spelen. Voor degenen die het leuk vinden met data te werken zijn er nog vele extra functies en is er de mogelijkheid uit te breiden met een Smartycam onboardcamera. Voor die mensen is de Solo juist een zeer goedkope manier om te beginnen met datalogging.
Tekst & foto’s: Iwan van der Valk