Skip to main content

Test: 2010 Yamaha XJ6 Diversion F

Het eerste dat opvalt als je met de Yamaha Diversion F op stap gaat, is de soepelheid waarmee de motorfiets te berijden is. Dit komt vooral doordat de XJ6 heel licht aanvoelt. Yamaha heeft dit gevoel bereikt door het onafgeveerde gewicht zo laag mogelijk te houden, onder andere door toepassing van gegoten wielen. Ook het laag onder het motorblok gemonteerde 4-in-1 uitlaatsysteem helpt mee. Bij manoeuvreren en sturen met de XJ6 doet het je dan ook eerder denken aan de omgang met een brommer dan met een motorfiets. Het standaard aanwezige ABS remsysteem is zodanig afgesteld dat het bekende schokken tijdens voluit remmen tot het verleden behoren maar dat wel de maximale remkracht tot blokkeren behouden blijft, het ABS grijpt dus heel laat in. Het gevoel van controle over de motorfiets is hierbij maximaal, zodat ook kleine en lichte berijders er met veel plezier en vooral vertrouwen opstappen.



Techniek

In technisch opzicht is er niets aan de 600cc watergekoelde vier-in-lijn met middenklasser veranderd. Wel is de XJ6 Diversion FA zes kilo zwaarder dan zijn naakte evenknie, maar daar merk je in rijtechnisch opzicht niets van. Wat Yamaha bij de Diversion FA goed voor elkaar heeft is het hoge koppel dat in bijna het hele toerengebied goed voelbaar is, je kunt hierdoor in de zesde versnelling al vanaf 65km/h prima uit de voeten. Dit is vooral zeer prettig tijdens het rijden op bochtige wegen. Doordat het hoge koppel al in de lagere toerenregionen beschikbaar is, schakel je ook snel naar de hoogste versnelling. Wil je echter nog sneller uit de startblokken dan trek je in een lagere versnelling makkelijk door naar de 10.000 toeren en dan krijg je ook nog eens een lekker geluid. Waar wel iets op aan te merken valt is het hoge toerental. Rond de 100km/h draai je al snel 5.500 toeren en dat is merkbaar veel.

Design

Yamaha heeft op de 2010 XJ6 Diversion FA een volledige aerodynamische slanke stroomlijn toegepast. Het rijcomfort van de in het verleden toch al bewezen middenklasser is hierdoor nog beter, hiermee is de FA een nog volwaardiger allround motorfiets geworden, die behalve plezier- en vakantieritjes ook zeer geschikt is voor dagelijks woon- werkverkeer. Ook bij deze Diversion zijn steeds meer de futuristische en trendy diamantvormige onderdelen en puntige, scherpe lijnen te ontdekken, zelfs het frame en de kettingkast ontkomen hier niet meer aan. Helaas heeft Yamaha er niet aan gedacht om het diamantdesign door te trekken in de spiegels, die blijven ovaal. De volle stroomlijn op de Diversion F biedt overigens prima bescherming tegen wind en regen.

Comfort

De relatief lage zithoogte in combinatie met het lage gewicht en soepele bedieningsgemak maakt de XJ6 ook aantrekkelijk voor de kleinere motorrijder. Helaas is het zadel wel iets aan de harde kant. Het zitvlakgedeelte is ook zichtbaar aan de dunne kant, hierdoor waren we toch wel wat op zoek naar de juiste zitpositie om het stuitje te ontzien. Dit speelt overigens alleen tijdens de langere ritten over snelwegen. Tijdens de ritten op bochtige wegen ben je iets meer in beweging en merk je niets van het dunne zadel.

Conclusie

De Yamaha XJ6 Diversion FA is een moderne middenklasser die prima presteert. De motor ziet er stoer uit, zelfs voor mensen die verder niets met motorfietsen hebben. Op prestaties en kwaliteit van de motor valt niets af te dingen, alleen de relatief hoge toeren en het dunne zadel zijn minder. Voor een prijs van net geen 9.000 euro heb je hiermee een prima motorfiets in je schuur staan waarmee je ook nog eens goed voor de dag komt.

Tekst: Rob Blom