Skip to main content

Test: 2010 Yamaha Super Tenere

De Yamaha XT1200Z SuperTénéré is duidelijk ontwikkeld om de razend succesvolle BMW R1200GS aan te pakken. Qua droge cijfers lukt dat in eerste instantie niet, de Yamaha is 30 kilo zwaarder en 1500 euro duurder. Wie echter verder kijkt ziet dat het prijsverschil gezichtsbedrog is, de Yamaha heeft namelijk standaard gedeeld ABS en traction contol, opties waarmee je bij BMW vol over de prijs van de Yamaha heen gaat. Yamaha maakt dat voordeel voor de eerste kopers nog groter door gratis een kofferset, bodemplaat en koplampcover in de “First Edition” uitvoering erbij te doen, daarmee steekt de uitrusting zeer ruim uit boven die van de standaard wel erg kale GS. Blijft over het gewichtsverschil, dat is inderdaad 1-1 voor de Duitsers.

 

De SuperTénéré stuurt lekker licht en precies, zowel op snelle binnenwegen als op zandwegen. Daarbij zorgt het sterke blok ervoor dat het snel hard gaat, al is de power die vrijkomt niet zo heftig als bij de concurrent. Het motorblok voelt in het begin wat slapjes aan qua bite en geluid, maar het gaat vooral in het middengebied toch snel heel hard. Daarbij is de perfecte cardan onvoelbaar aanwezig en grijpt de traction control alleen in als je er echt heel erg je best op doet of als je het zand op gaat. Ook de remmen doen het meer dan goed, de ABS grijpt niet te vroeg in, enig nadeel voor offroad-gebruik is dat het niet uit te zetten is. Bij gebruik van de voorrem doet de achterrem mee, andersom gebeurt dat niet als eerst de achterrem wordt gekozen.

De enorme 23-liter tank, het in hoogte verstelbare zadel en het brede stuur zitten prima. Minpunt is de flinke turbulentie van de ver vooruit geplaatste ruit, die al vanaf gemiddelde snelheid flink hoorbaar is. Ook is het geluid van de snel inkomende fan voor de zijwaarts geplaatste radiateur nogal irritant, vooral bij ècht adventuregeluid zal deze bijna continu loeien. Ander minpunt zou kunnen zijn dat kopers van dergelijke motoren graag veel extra’s erbij kopen, die zijn voor de Yamaha nog zeer beperkt. Daar tegenover staat wel weer dat de Yamaha standaard een veel rijkere uitrusting heeft, zodat die accessoires eigenlijk niet snel meer nodig zijn.

Na een paar uur rijden blijkt dat de Yamaha XT1200Z SuperTénéré vooral op “adventure” gebied opvallend goed is, op zandpaden en grintwegen gaat rijden echt heel makkelijk. Het hoge gewicht is hierbij nauwelijks merkbaar. Op het asfalt rijdt hij ook zeer goed maar moet in de concurrerende GS toch zijn meerdere erkennen qua brute power uit het blok, dit ondanks dat ze allebei exact hetzelfde vermogen (110 PK) hebben. Daarnaast is de BMW wat strakker qua sturen op hoge snelheid. Gaat die snelheid echter omlaag, dan is de Yamaha zo beheersbaar dat elke bocht met veel gemak gemaakt kan worden en keren ook op zeer smalle weggetjes moeiteloos gaat. Alles bij elkaar is de SuperTénéré een serieus alternatief voor motorrijders die (om wat voor reden dan ook) geen GS willen hebben.

Met dank aan Yamaha Exclusief dealer Top-Moto in Apeldoorn voor het uitlenen van hun demo.


Tekst: Iwan van der Valk

Technische Specificaties: Klik Hier